با 8 اصل رنگ آمیزی ساختمان آشنا شوید

به گزارش مجله کامپیوتر، نقاشی ساختمان، کاری هنرمندانه و حساس است که باید با دانش کافی و دقت بالا انجام گردد تا حداکثر جلوه و زیبایی را به ساختمان ببخشد. رعایت نکات رنگ آمیزی ساختمان جهت نتیجه ای مطلوب ضروری و پر اهمیت است. با ما در این مطلب همراه باشید تا با نکات رنگ امیزی ساختمان آشنا شوید.

با 8 اصل رنگ آمیزی ساختمان آشنا شوید

امروزه در بحث زیبایی و دکوراسیون، تنها فضای داخلی خانه و ساختمان مطرح نیست؛ بلکه در نگاه اول دیزاین و طراحی نمای خارجی ساختمان جلب توجه میکند و سپس محیط داخلی خود نمایی میکند. راه ها و روش های متعددی جهت تزئین و جلوه بخشیدن به نمای خارجی و داخلی وجود دارد که رنگ آمیزی یکی از آنهاست. در این مطلب قصد داریم شما را با باید ها و نباید ها و نکات رنگ آمیزی ساختمان آشنا نماییم.

آنالیز نکات رنگ آمیزی ساختمان

یکی از مهمترین نکات رنگ آمیزی ساختمان، انتخاب رنگ مناسب میباشد. رنگ ها تاثیر چشم گیری در نما و جلوه ساختمان داشته و باید با دانش کافی انتخاب شوند.

رنگ های متداول در گذشته، سفید، استخوانی، آبی کمرنگ، نخودی و طوسی بوده اند که در طی سالهای اخیر بعضی افراد به سمت رنگ های خاص مانند قرمز، صورتی، نارنجی و … هم متمایل شده اند.

یکی دیگر از مهم ترین نکات رنگ آمیزی ساختمان، فرایند آماده سازی پیش از نقاشی است. قبل از هر اقدامی، سطوح مورد نظر باید سمباده کاری شوند تا هرگونه بر آمدگی، زبری و یا ناهمواری آنها از بین برود (در صورت خراشیدگی یا فرو ریختگی میتوان ابتدا سطح را ترمیم نمود و سپس سمباده زد) و یک سطح صاف و صیقلی جهت رنگ آمیزی آماده گردد.

یکی دیگر از نکات رنگ آمیزی ساختمان، استفاده از پرایمر، پیش از نقاشی و بعد از سمباده زنی است. سطح شما باید زیر سازی داشته باشد تا رنگ به خوبی روی آن نشسته و خشک گردد.

نحوه آماده سازی رنگ از مهمترین نکات رنگ آمیزی ساختمان است؛ بهتر است این فرایند در محیطی ازاد و باز انجام گردد، چرا که تینر بوی بسیار تند و نامطبوعی دارد و مدتی طول میکشد تا از فضا خارج گردد.

از جمله نکات رنگ امیزی ساختمان که نباید فراموش گردد این است که در نقاشی ساختمان، خواسته یا نا خواسته رنگ ها چکه میکنند. اگر روی سطح زمین، یا بخشی از دیوار، یا پریز ها خشک شوند، پاک کردنشان بسیار سخت و سخت خواهد بود. لذا بهتر است از انواع پوشش های مناسب و لایه های ضد رنگ در سطوح اطراف محل نقاشی بهره ببرید.

در آنالیز نکات رنگ امیزی ساختمان، توجه به اولویتِ نقاشی قسمت های مختلف خالی از لطف نیست. طبق نظرِ نقاشان ممتاز و حرفه ای، بهتر است ابتدا از سقف آغاز به رنگ آمیزی نماید. چرا که هم زمان بیشتری احتیاج دارد، هم در فرایند طولانی تری خشک و فیکس میگردد و هم چکه های حاصل از رنگ امیزی آن بیشتر است. سپس پنجره ها و در انتها دیوار ها.

ابزار رنگ امیزی ساختمان :

ابزار مناسب جهت نقاشی، یکی دیگر از نکات رنگ آمیزی ساختمان است. امروزه استفاده از غلتک ها به جای قلم مو برای نقاشی سقف و دیوار ها مناسب تر است. غلتک ها مساحت بیشتری را رنگ نموده و این عمل را به شکل یکنواخت انجام میدهند. در نهایت با سرعت بیشتری کار شما به انتها میرسد و نتیجه تمیز و یکدست تر خواهد بود.

اشنایی با روش کار قلم مو و غلتک از جمله نکات رنگ امیزی ساختمان است که باید به آن توجه کنید .

استفاده از قلم مو :

ابتدا موهای آن را با چند حرکت جلو و عقب از هم باز کنید تا دچار چسبندگی نباشند.

قلمو را از قسمت بالایی (اصطلاحا قاعده دسته) بگیرید و نصف موهای آن را درون ظرف رنگ فرو ببرید و به کناره ها یا اطراف ظرف به ارامی ضربه بزنید.

در نهایت با حرکت و ضرباتی یکنواخت و ثابت آغاز به رنگ امیزی نمایید.

استفاده از غلتک :

نصف موهای غلتک خود را به شکل عرضی (از سمت درازا) درون ظرف رنگ ببرید و رنگ های اضافی که به غلتک چسبیده است را از طریق توری ظرف رنگ پاک کنید.

غلتک را روی سطح مورد نظر به صورت یکنواخت از بالا به پایین بکشید تا رنگ به صورت همگون روی سطح زده گردد.

خارج کردن در، از چهار چوب جهت نقاشی بهتر، یکی دیگر از نکات رنگ آمیزی ساختمان است. با این وجود میتوانید بدون خارج کردن در هم اقدام به نقاشی نمایید. مزیت این کار، رنگ آمیزی یکباره دو طرف در و صرفه جویی در زمان میباشد. به یاد داشته باشید پیش از اقدام به آغاز کار، دستگیره های، قفل و قسمت های فلزی را بپوشانید تا رنگی نشوند.

برای رنگ امیزی در میتوانید از قلم مو های مختلف استفاده نمایید تا در صورت وجود طرح های ظریف، کوچکترین بخش ها را هم پوشش دهید.

توجه به نکات رنگ امیزی ساختمان به شما یاری میکند تا در مدت زمانی کوتاه تر و با خطا های کمتر، کار خود را انجام دهید؛ با این وجود، یاری گرفتن از نقاش ساختمان که در این زمینه با تجربه و متخصص است؛ چه بسا بهتر از اقدام شخصی شما باشد.

منبع: اتاق

به "با 8 اصل رنگ آمیزی ساختمان آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با 8 اصل رنگ آمیزی ساختمان آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید