خبرنگاران فرایند واکسیناسیون کرونا در کشور باید سرعت بگیرد

به گزارش مجله کامپیوتر، تهران - خبرنگاران - مدیر کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی گفت: فرایند واکسیناسیون کرونا در کشور کند است و باید سرعت بگیرد. تزریق واکسن برای جمعیتی محدود در مقایسه با جمعیت عمومی منتطر واکسن بسیار ناچیز است.

خبرنگاران فرایند واکسیناسیون کرونا در کشور باید سرعت بگیرد

حسین کرمانپور روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار مجله کامپیوتر اضافه نمود: نقدی که به فرایند واکسیناسیون کرونا در کشور هست این است که کند است، باید از هر طریقی که می توانیم واکسن کرونا وارد کنیم و به واکسیناسیون سرعت بخشیم، این تعداد چند صدهزار واکسن وارد شده در مقابل جمعیت میلیونی ایران میزان قابل توجهی نیست.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید دست به دست هم بدهند تا هر چه سریعتر واکسن وارد کشور و تزریق گردد، مردم پس از یکسال تحمل محدودیت خسته شده اند و می خواهند کنار هم باشند، به هر حال دولتمردان کوشش می نمایند اما هنوز میزان واکسیناسیون کرونا زیاد نیست.

کرمانپور گفت: واکسیناسیون کرونا با واکسن اسپوتنیک آغاز شد اما با گذشت بیش از یک ماه از آغاز این واکسیناسیون هنوز تعداد افراد واکسینه شده در کشور اندک (حدود 161 هزار واکسن تزریق شده) است و با توجه به اینکه هر نفر باید دوباره واکسن بزند تا ایمنی ایجاد گردد، این تعداد واکسن تزریق شده تعداد زیادی نیست.

وی گفت: واکسن اسپوتنیک وی که از روسیه وارد شده باید در دمای منفی 20 درجه نگهداری گردد و حمل و نقل آن به اقصی نقاط کشور هم موضوع مهمی است و ممکن است تعدادی از آن در حمل و نقل آسیب ببیند. واکسن های دیگری هم از چین و هند و کوبا وارد شده است.

کرمانپور ادامه داد: تعداد زیادی از مردم بر اساس اولویت وزارت بهداشت (اول کادر درمان و بعد سالمندان و معلولان) منتظر واکسن هستند، هر چند ایمنی واکسن 100درصد و زدن واکسن به معنای کنار گذاشتن پروتکل ها نیست اما به حال برای مردم آرامش می آورد.

مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به خیز جدید کرونا گفت: موج افزایشی کرونا تقریبا از اواسط بهمن 99 آغاز شد و فعلا در بعضی مناطق مثل خوزستان بیشتر خودنمایی نموده و این نشان می دهد که بر خلاف موج های گذشته مردم بیشتر حواسشان هست. نکته مهم درباره خیز جدید کرونا این است که با ویروس جهش یافته روبرو هستیم، جهش ویروس یک امر طبیعی و سیر قابل پیش بینی ویروس است که ممکن است در هر کشوری از جمله ایران نیز رخ دهد.

وی ادامه داد: مهم این است که مردم از سفر و دورهمی پرهیز نمایند و در هر شرایطی اصول بهداشت کرونا را رعایت نمایند، مهمترین اقدام شست و شوی مداوم دست ها با آب و صابون، زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی به خصوص در جاهایی که تراکم جمعیت بالاست مثل آسانسورها، متروها، اتوبوس ها و پرهیز از حضور جمعی در مراکز سربسته است.

کرمانپور گفت: نگرانی اصلی اکنون شیوع ویروس جهش یافته در کشور است. اگر مناطق آلوده به این ویروس قرنطینه و کنترل شوند و می توان این شرایط را مدیریت کرد و البته این کار باید به صورت استانی انجام گردد. مردم و مسئولان در استانها بهتر می توانند کنترل نمایند.

وی ادامه داد: واقعا امیدوارم با رعایت مردم و پرهیز از سفر و دورهمی آمار کرونا بالا نرود، به خودم امید می دهم که با رعایت مردم آمار بالا نمی رود چون با شنیدن هر خبر فوت کرونا افسرده و ناراحت می شوم چون می دانم چه اتفاقاتی برای خانواده های آنها می افتد. اگر موارد ابتلا بالا برود به تبع آن موارد بستری و مرگ ها هم بالا می رود و اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است سطح خدمات بهداشتی و درمانی به شکل مطلوب نباشد.

به گزارش مجله کامپیوتر، مسئولان وزارت بهداشت اعلام نموده بودند که تا انتها سال 99 برای حدود یک میلیون و 300 هزار نفر از گروه های پر خطر شامل کادر درمان، سالمندان و معلولان واکسن کرونا تزریق می گردد. با توجه به دو دوزه بودن واکسن هر نفر، این میزان واکسیناسیون مستلزم در اختیار داشتن دو میلیون و 600 هزار دوز واکسن کروناست.

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی کرونا در آخرین هفته اسفند گفت: طبق قولی که داده بودیم تا انتها سال 1399 بیش از یک میلیون نفر از کادر درمان و گروه های آسیب پذیر مانند سالمندان واکسن کرونا را دریافت می نمایند.

وی گفته بود: تا به امروز یک میلیون و 260 هزار واکسن کرونا از انواع مختلف وارد کشور شده است 410 هزار دوز واکسن اسپوتنیک روسی وارد کشور شده است. همچنین 250 هزار واکسن اهدایی سینوفارم چین و 125 هزار دوز واکسن کواکسین شرکت بهارات هند و 100 هزار واکسن کوبایی Soberana (برای انجام فاز سه مطالعه بالینی) وارد کشور شده است.

رئیسی گفته بود قرار است 375 هزار دوز دیگر از واکسن هندی کوواکسین نیز وارد کشور گردد و در مجموع یک میلیون و 260 هزار دوز واکسن کرونا خواهیم داشت. کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز از بارگیری دومین محموله واکسن کرونای هندی در 26 اسفند اطلاع داد اما علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بعد از اولین جلسه این ستاد گفت که هندی ها هنوز محموله دوم واکسن کوواکسین را به ایران نداده اند، بنابراین تا انتها سال 99 حدود 885 هزار دوز واکسن کرونا وارد ایران شد که 100 هزار دوز آن برای مطالعه بالینی است.

پنجم فروردین سال جاری (1400) چهارمین محموله واکسن اسپوتنیک روسی نیز به تعداد 100 هزار دوز واکسن وارد کشور شده و به این ترتیب مجموع واکسن های کرونای وارد شده به کشور به 985 هزار دوز رسید که البته با توجه به آزمایشی بودن 100 هزار دوز واکسن کوبایی، تعداد واکسن های قابل تزریق برای جمعیت هدف 885هزار دوز است.

جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو (7 فروردین) گفت: تا به امروز 695 هزار واکسن وارداتی کرونا در شبکه بهداشتی کشور برای تزریق توزیع شده و 161 هزار و 601 دوز واکسن تلقیح شده که مطابق برنامه واکسیناسیون، عمده دریافت نمایندگان این واکسن ها کارکنان خط مقدم درمان بوده اند.

سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز پیش از این خرید حدود 16 میلیون و 800 هزار واکسن آسترازنکا از سبد کوواکس اطلاع داده بود که به گفته او قرار بود حدود چهار میلیون و 200 هزار دوز آن تا انتها سال 99 وارد کشور گردد اما علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا شنبه (7 فروردین) پس از برگزاری اولین جلسه ستاد ملی کرونا در سال 1400 گفت: از سبد کوواکس 16 میلیون و 800 هزار دوز واکسن خریداری کردیم. قرار شد چهار میلیون و 200 هزار دوز واکسن آسترازنکا تا انتها سال 99 از این سبد به ایران تحویل داده گردد اما مقدار آن را به یک میلیون و 200 هزار دوز رساندند. قرار بود این مقدار تا قبل از سال تحویل ایران گردد که محقق نشد و طبق آخرین خبرها 14 فروردین تحویل داده خواهد شد.

آخرین خبر از واردات واکسن را نیز دیروز حسن روحانی، رئیس جمهوری گفت. به گفته او با تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا بخش خصوصی می تواند با ارز نیمایی البته زیر نظر وزارت بهداشت واکسن کرونا وارد نمایند تا گروه هایی از مردم که تمایل دارند بتوانند از این واکسن ها استفاده نمایند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران فرایند واکسیناسیون کرونا در کشور باید سرعت بگیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران فرایند واکسیناسیون کرونا در کشور باید سرعت بگیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید