فیزیک و تغییر زندگی ما

به گزارش مجله کامپیوتر، خبرنگاران (ایبنا)- مترجم: الهه پورعلی: این کتاب گزارش هایی مجذوب کننده از پیش رفت های علمی است که به وسیله عمومی کننده علم حرفه ای نوشته شده است.

فیزیک و تغییر زندگی ما

کلگ با هدف توصیف اکتشافاتی که نقش مهمی در زندگی روزمره ما داشته اند، توجه کمی به سیاهچاله ها، نوترینوها، ماده تاریک و دیگر موضوعات اخترفیزیکی کم تر مرتبط دارد. در اولین فصل از 10 فصل تاریخ گذاری شده، نویسنده به اسحاق نیوتن نگاه می نماید که خود را ریاضی دان می دانست و شاه کارش اصول ریاضی فلسفه طبیعی (1687) است؛ یک کتاب ستبر لاتین سه جلدی پر از هندسه و حساب دیفرانسیل و انتگرال. اگرچه باید اعتراف کرد که این کتاب برای خواندن مشکل است، اما این کتاب ایده های بنیادی علم نوین، نه فقط گرانش دنیای، بلکه مفاهیم فعلی حرکت، لختی، نیرو، و جرم را به وجود آورد.

علم نوین تا قرن نوزدهم به کندی حرکت کرد، بنابراین دومین پیش رفت غیرمنتظره از نگاه کلگ در 24 نوامبر 1831 رخ داد، زمانی که مایکل فارادی مقاله خود را ارائه کرد و گزارش داد که یک آهن ربای متحرک در یک سیم مجاور جریانی به نام القای الکتریکی فراوری می نماید که این امرموتور و مولد برق را در عمل ساخت. در حقیقت، ایلان ماسک باید برای شرکت خودروسازی خود نام فارادی را در نظر می گرفت؛ نه تسلا.

در ادامه می توان به اعلام ماری کوری در سال 1898 درباره کشف رادیوم و هفت سال بعد، زمانی که آلبرت انیشتین نوشت که انرژی صرفاً ماده در شکلی دیگر است اشاره نمود. علاقه مندان به رایانه ممکن است به یاد داشته باشند که جان باردین و والتر براتین اولین ترانزیستور را در سال 1947 به نمایش گذاشتند، اما نام ها و تاریخ های پشت بسیاری از نقاط عطف در فناوری صرفاً پاسخی به سؤالات بی اهمیت هستند.

اگرچه کلگ سطح محتوای سوژه های خود را پایین نمی آورد، اما می داند که شرح بیش از چند صفحه درباره نظریه ابررسانایی باردن-کوپر-شریفر یا مکانیک پروتکل انتقال ابرمتن اینترنت، بسیاری از خوانندگان را از مدار خارج می نماید. در نتیجه، او فصل های خود را با جزئیات زندگی نامه ای، حکایات علمی منحرف کننده، و دیگر رویدادهای تاریخی که در سال های انتخابی او اتفاق افتاده اند، پر می نماید. این ترفند خوبی است، اما برای بعضی از خوانندگان - به ویژه تعداد قابل توجهی که از بسیاری از کتاب های قبلی کلگ لذت برده اند - این رضایت بخش نخواهد بود.

کتاب ده روز در فیزیک که دنیا را تکان داد: چه گونه فیزیک دانان زندگی روزمره را تغییر دادند یک آموزش بدون زحمت در خصوص نقاط عطف بزرگ در فیزیک است.

شناسنامه کتاب

Ten Days in Physics that Shook the World: How Physicists Transformed Everyday Life

by Brian Clegg (Author)

Icon Books (November 16, 2021), 240 pages, ISBN-13: 978-1785787478

منبع: کرکوسریویو

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "فیزیک و تغییر زندگی ما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیزیک و تغییر زندگی ما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید