مددجویان بهزیستی صاحب خانه می شوند

به گزارش مجله کامپیوتر، براساس قانون اساسی، یکی از احتیاجهای اساسی هر خانواده و فردی در جوامع مختلف، مسکن است و داشتن مسکن متناسب با احتیاج، حق هر فرد و خانواده است. احتیاجی که در جامعه هدف سازمان بهزیستی و برای افرادی چون زنان سرپرست خانوار، معمولان سرپرست خانوار و خانوارهای دارای ایتام نقش پررنگی تری دارد. چرا که این بخش از جامعه جزو اقشار ناتوان و احتیاجمند محسوب می شوند و احتیاج به حمایت بیشتری در زمینه تامین مسکن دارند.

مددجویان بهزیستی صاحب خانه می شوند

به همین علت سازمان بهزیستی کشور اقدام به مشارکت های مردمی در حوزه مسکن برای تامین احتیاج اساسی مسکن این بخش از قشر ناتوان جامعه نموده است.

طرح مسکن مددجویی ویژه کدام دسته از مددجویان است؟

براساس گفته رئیس سازمان بهزیستی، این طرح برای تامین مسکن مددجویان معلول با شدت معلولیت بالا، زنان سرپرست خانواری که جزو سه دهک آخر عایدیی هستند و بعلاوه خانوارهایی که حداقل دو عضو خانواده آنها معلولیت دارند، قابل اجرا است.

بر این اساس با مشارکت بنیاد مستضعفان، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، بنیاد مسکن، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام این همکاری صورت می گیرد.

سقف تسهیلات طرح مسکن مددجویی

براساس گفته رئیس سازمان بهزیستی کشور، خانوارهای دارای دو عضو معلول و بیشتر برای مسکن حدود 200 میلیون تومان یاری هزینه مسکن بلاعوض و در مسکن روستایی حدود 150 میلیون تومان یاری بلاعوض دریافت می نمایند. در این طرح بهره تسهیلات بانکی از 18 درصد به 5 درصد کاهش یافته است.

شرایط متقاضیان طرح مسکن مددجویی

متقاضیان طرح مسکن مددجویی براساس ماده 1 آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از فراوری و عرضه مسکن باید دارای شرایط زیر باشند:

  • متقاضی و افراد تحت تکفل او نباید زمین یا واحد مسکونی داشته باشند. بعلاوه از تاریخ 22 بهمن 1357 از هیچ یک از امکانات حوزه مسکن نهادهای عمومی غیردولتی استفاده ننموده باشند. امکاناتی از قبیل زمین، واحد مسکونی، تسهیلات یارانه ای خرید یا ساخت واحد مسکونی.
  • متقاضی متاهل یا سرپرست خانوار باشد.
  • زنان خودسرپرست باید حداقل 35 سال سن داشته باشند.
  • مردان مجرد با حداقل 45 سال سن.
  • نخبگان علمی و معلولین جسمی بالای 20 سال می توانند بدون شرط تاهل و سرپرست خانوار بودن در زمره متقاضیان طرح مسکن مددجویی قرار بگیرند.
  • متقاضیان وام باید حداقل 5 سال در شهر مورد تقاضا سابقه سکونت داشته باشند. سابقه سکونت از کلان شهر به دیگر شهرهای کشور یک سال کمتر است.
  • عدم دریافت تسهیلات ساخت یا خرید مسکن از سیستم های بانکی از سال 1384 تا به امروز.
  • نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی.
  • داشتن توانایی تامین هزینه ساخت مسکن مازاد بر تسهیلات بانکی براساس قیمت تمام شده طی مراحل ساخت

نکات مهم در طرح مسکن مددجویی

سازمان بهزیستی در طرح مسکن مددجویی یاری هزینه تعمیر مسکن اجاره و خرید آن را برعهده دارد، اما هدف آن اعطای مسکن رایگان به مددجویان نیست. بعلاوه این سازمان موظف است تا مددجویان تحت پوشش خود را برای یک مرتبه از پرداخت هزینه انشعاب آب، فاضلاب، برق و گاز معاف نماید.

از طرفی این سازمان بخشی از هزینه های صدور پروانه ساختمانی را برای مددجویان خود پرداخت می نماید. براساس این طرح در هفته دولت حدود 4920 واحد مسکونی کلنگ زنی یا افتتاح شد.

این طرح در دو پلتفرم روستایی و شهری به اجرا عایدی که از این تعداد 590 واحد مسکونی ویژه مددجویان شهری است و 4330 واحد متعلق به مددجویان روستایی است. نکته مهم در این طرح توجه ویژه به منطقه ها محروم روستایی است. زیرا در این منطقه ها مشکل تامین مسکن به علت کمبود امکانات مسئله جدی تری است.

***

اخبار و مطالب بازار املاک را اینجا بخوانید

منبع: بلاگ دیوار

به "مددجویان بهزیستی صاحب خانه می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مددجویان بهزیستی صاحب خانه می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید