نکات طلایی مراقبت از لب (و آموزش یک روتین ساده 6 مرحله ای)

به گزارش مجله کامپیوتر، آیا به طور مرتب با لب های خشک و ترک خورده روبرو هستید؟ نگران نباشید، همه ما این تجربه را داشته ایم! خبر خوب این است که مراقبت از لب خشک، آسان تر از آنچه فکر می کنید، است. با رعایت نکات مراقبتی و استفاده از چند محصول مناسب، می توانید یک روتین مراقبت از لب مفید و عالی بسازید. داشتن یک روتین مراقبت از لب مناسب، حتی خشک ترین لب ها را سالم، نرم و مجذوب کننده نشان دهد.

نکات طلایی مراقبت از لب (و آموزش یک روتین ساده 6 مرحله ای)

پوست لب های افراد با یکدیگر فرق دارد و از نظر ضخامت و سطح رطوبت، فرق دارد. با این حال، صرف نظر از نوع پوست لبی که دارید، خشکی، پوسته پوسته شدن و خونریزی به طورکلی نشانه های سلامت ضعیف پوست لب ها هستند. در این مقاله یک روتین مراقبت از لب آموزش می دهیم و در آخر، نکات مهم برای جلوگیری از خشکی لب ها و همچنین نحوه مراقبت از لب ژل زده را بیان می کنیم.

1. تمیز کردن لب ها، قدم اول روتین مراقبت از لب

برای اینکه لب های خود را تمیز و سالم نگه دارید، از پاک کننده های ملایم و آب ولرم استفاده کنید. تمیز کردن لب باعث می شود آلودگی، چربی و هر گونه مواد آرایشی که روی لب به جای مانده، پاک شود. برای این مرحله، بسکمک از پاک کننده های آرایش لب وجود دارند که به شما کمک می کنند. به عنوان اولین قدم در روتین مراقبت از لب، محصول پاک کننده را با یک پد آرایشی، به لب خود بمالید. مطمئن شوید که به طور کامل لب های خود را تمیز کرده اید.

2. لایه برداری لب، نکته اصلی مراقبت از لب ها

استفاده از اسکراب لب ، کلید اصلی داشتن لب های زیبا است. لایه برداری لب های شما، علاوه بر از بین بردن سلول های مرده پوست، به حفظ سلامت لب ها و ایجاد ظاهری صاف، نرم و صورتی نیز کمک می کند. این کار را یک یا دو بار در هفته، انجام دهید. می توانید محصولات اسکراب لب را از فروشگاه ها خریداری کرده و استفاده کنید. هنگام استفاده، می توانید لایه های پوست خشک و مرده را با مسواک نرم و مرطوب یا یک اسفنج نرم، به آرامی پاک کنید. حتما هنگام لایه برداری ملایم برخورد کنید.

پیشنهاد ما این است که محصولات برندهای خوب و مطمئن را مصرف کنید، اما می توانید خودتان هم یک اسکراب لب در خانه درست کنید. برای درست کردن اسکراب لب خود، یک قاشق چای خوری شکر را با یک قاشق چای خوری عسل مخلوط کنید و آن را به آرامی روی لب های خود، به صورت دورانی بمالید. پس از چند دقیقه، آن را با آب ولرم بشویید و لب های خود را خشک کنید.

3. مرطوب کردن و آبرسانی لب به طور مداوم

لب ها ، نسبت به سایر قسمت های پوست، زودتر و بیشتر خشک می شوند و ترک می خورند؛ زیرا این منطقه ها دارای غدد چربی نیستند. آبرسانی، مهم ترین مرحله در روتین مراقبت از لب است و دقیقا در این قسمت، بالم لب مرطوب کننده، وارد می شود. بالم لب، نه تنها یک لایه محافظت و رطوبت اضافی به لب های شما می دهد، بلکه با توجه به نوع محصول انتخابی شما، حتی می تواند به لب های شما یک رنگ طبیعی اضافه کند و ظاهر آن را نرم تر کند. بالم های لب را در طول روز (به خصوص قبل از بیرون رفتن) و شب ها (قبل از خواب) استفاده کنید.

چقدر باید بالم لب بزنید؟

مقدار مصرف بالم لب، با توجه به اینکه لب های شما چقدر حساس هستند و چقدر از وقت خود را در فضای باز و بیرون از خانه می گذرانید، مشخص می شود. اگر لب های بسیار خشکی دارید و شرایط آب و هوایی باعث خشکی و ترک خوردن لب های شما می شود، بهتر است هر یک ساعت مقدار زیادی بالم لب بزنید تا هیدراته بمانند.

از طرف دیگر، شاید وقت کمی را بیرون از خانه بگذرانید؛ پس اگر لب های شما به طورکلی در شرایط خوبی هستند، لازم نیست که بالم لب را زیاد بزنید؛ در این مواقع، فقط وقتی احساس خشکی یا ترک خوردگی کردید، از بالم لب استفاده کنید؛ همچنین می توانید از روغن های مغذی مثل جوجوبا و نارگیل هم استفاده کنید و آن را به عنوان بالم روی لب بمالید.

4. اهمیت محافظت از لب ها در روتین مراقبت از لب

وقتی صحبت از محافظت پوست در برابر آفتاب می شود، ما معمولاً به فکر کرم ضد آفتاب برای پوست صورت خود هستیم، بنابراین بسکمک از مردم، محافظت از لب را فراموش می کنند! ازآنجایی که پسطح لب ما، جزو حساس ترین و نازک ترین قسمت های پوست است، باید هنگام قرار گرفتن آن در معرض آفتاب، اقدامات مراقبتی بیشتری انجام دهیم. در نتیجه حتما در پی یک محصول لب، مانند بالم لب، باشید که دارای SPF 15 یا بالاتر است.

با استفاده از محصولاتی مراقبتی لب که حاوی SPF هستند، می توانید که لب های خود را از هرگونه آسیب ناشی از آفتاب یا تغییر رنگ حفظ کنید. قرار گرفتن در معرض آفتاب، نه تنها باعث التهاب و خشکی پوست لب می شود، بلکه در درازمدت می تواند منجر به مسائل جدی تر مانند چین وچروک و پیری زودرس شود! پس حتماً هر دو ساعت یک بار ضد آفتاب لب خود را تمدید کنید.

5. استفاده از ماسک لب برای مراقبت از لب خشک

قبل از خواب شبانه، از ماسک لب استفاده کنید. ماسک لب، کمی ضخیم تر و غلیظ تر از بالم لب است و می تواند به تمام مسائل لب مانند خشکی یا ترک خوردگی، رسیدگی کند. برخی از ماسک لب های محبوب شامل موادی مانند هیالورونیک اسید و ویتامین E است که برای آبرسانی و نرم کردن پوست لب، عالی هستند.

برای آبرسانی عمیق و مراقبت بیشتر، گاهی از یک پچ لب استفاده کنید. پچ های لب، یکی از جدیدترین و بهترین مکمل های روتین مراقبت از لب محسوب می شوند. این محصولات حاوی سرم لب آبرسان، سرشار از مرطوب کننده هایی مانند روغن نارگیل، هیالورونیک اسید و ویتامین ها هستند. پچ های لب، به عمق پوست لب های شما نفوذ می کنند و به آبرسانی عمیق آن ها کمک می کنند. برای گرفتن نتایج شگفت انگیز، آن ها را 2-3 بار در هفته استفاده کنید.

6. استفاده از محصولات تخصصی و درمانی برای لب

اگر بیماری خاص مانند زخم های عمیق، خونریزی لب یا تب خال دارید، ممکن است نیاز به درمان تخصصی آن ناحیه از لب داشته باشید. در این صورت، شاید لازم باشد حتما به متخصص پوست مراجعه کرده و درباره این موضوع با او مشورت کنید. پس اگر به طور منظم با لب های خود مشکل دارید، با پزشک خود صحبت کنید. او به شما در مشخص علت مسائل لب و تجویز دارو برای درمان کمک می کند. شاید نیاز باشد، از محصولات درمانی مخصوص برای لب های خود استفاده کنید.

نکات کلیدی و مهم برای مراقبت از لب

علاوه بر انجام منظم روتین مراقبت از لب، مهم است که نکات ضروری برای داشتن لب های سالم در کل فصل های سال و جلوگیری از خشکی لب ها را در نظر بگیرید؛ در ادامه به چند مورد مهم از این نکات اشاره می کنیم:

  • آب زیاد بنوشید. نوشیدن آب فراوان با تامین رطوبت موردنیاز پوست لب، به بهبود ظاهر و سلامت لب های شما بسیار کمک می کند. کلید لب های هیدراته، مقدار آبی است که در روز مصرف می کنید. پس آب را در طول روز، هم در غذا و هم در مایعات، به مقدار زیاد استفاده کنید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید. یک رژیم غذایی مفید و متعادل، سرشار از مواد مغذی مثل ویتامین (مانند میوه ها و سبزیجات) است و به حفظ سلامت پوست و لب های شما کمک زیادی می کند. درنتیجه حتما رژیم سالم خواری را امتحان کنید.
  • همیشه یک بالم لب خوب کنار خود داشته باشید. داشتن بالم لب مانند داشتن یک بیمه نامه در برابر لب های خشک است. مهم نیست که در حال قدم زدن در بیابان هستید یا در یک فضای اداری با هوای سرد قرار دارید، بالم لب همیشه به راحتی پوست لب های شما را تغذیه می کند؛ بنابراین از قلم نیاندازید که قبل از ترک خانه، بالم لب خود را بردارید!
  • زبان خود را مدام روی لب نکشید. حقیقت این است بزاق دهان به جای مرطوب کردن، پوست لب ها را خشک می کند؛ زیرا باعث می شود آن ها به تدریج، لایه طبیعی محافظ خود را از دست دهند. بزاق اضافی روی لب نیز ممکن است، باعث تولید باکتری شود و به پوست لب آسیب برساند. پس از تماس مداوم لب با بزاق دهان خودداری کنید.
  • پوست لب های خشک خود را نکنید، به خصوص اگر تب خال دارید. شما هرگز نباید به تب خال دست بزنید و آن را دست کاری کنید، زیرا ممکن است باعث ایجاد زخم و انتشار ویروس شود.
  • سیگار نکشید. سیگار کشیدن به مرور زمان، رنگ پوست لب را تغییر می دهد و ممکن است موارد دیگر مثل پیری پوست را افزایش دهد. همچنین به یاد داشته باشید که عادت هایی مانند قرار گرفتن مداوم در معرض شدید نور خورشید و دود سیگار، باعث خشکی و ترک خوردگی لب می شود.
  • به طور مداوم روتین مراقبت از لب خود را انجام دهید. شاید به نظر برسد که شروع یک روتین مراقبت از لب سخت و زمان گیر است، اما همان طور که دیدید، مراحل ساده ای دارد. پوست لب های هر فرد، با یکدیگر فرق دارد و گاهی باید روتین خود را برای رفع نیازهای خاص خود، تغییر دهید؛ اما روتین گفته شده در این مطلب، به طورکلی مناسب همه است. نکته کلیدی تاثیرگذاری این روتین مراقبتی، رعایت مداوم و همیشگی آن است.

نکات مراقبت از لب ژل زده برای ماندگاری بیشتر

لب های ژل زده هم مانند لب های معمولی، نیاز به مراقبت زیادی دارند. رعایت نکات مراقبتی برای لب های ژل زده، موضوع بسیار مهمی است؛ زیرا به طور مستقیم روی ماندگاری ژل لب، تاثیر می گذارد. البته پیشنهاد می کنیم که درباره این موضوع حتما اطلاعات کامل و کافی را از دکتر متخصص خود کسب کنید. در ادامه چند مورد از نکات کلی و مهم مراقبت از لب ژل زده را بیان می کنیم:

  • مراقبت صحیح از پوست: روتین پوستی خود را به طور کامل رعایت کرده و حتما از کرم های مرطوب کننده و آبرسان استفاده کنید. همچنین آب کافی بنوشید تا هیالورونیک اسید موجود در ژل دیرتر جذب بدن شود و ماندگاری بیشتری داشته باشد.
  • دوری از نور مستقیم خورشید: در روزهای آفتابی حتما از کرم ضد آفتاب باکیفیت و کلاه استفاده کنید. همچنین استفاده از بالم لب و رژهای دارای ضد آفتاب را از قلم نیاندازید.
  • مصرف ویتامین ها و مواد معدنی کافی: از غذاهای دارای ویتامین و مواد معدنی استفاده کنید. همچنین از مصرف غذاهای فرآوری شده، قندی و نوشیدنی های گازدار، خودداری کنید.
  • کاهش استرس: استرس را به مقدار زیادی کاهش دهید. بهتر است از تکنیک های آرامش بخش مانند یوگا و مدیتیشن استفاده کنید.
  • مرطوب نگه داشتن لب: به مقدار کافی آب بنوشید. حتما از مرطوب کننده های مناسب لب، کرم های آبرسان، رژلب ویتامینه و نرم کننده لب استفاده کنید.
  • استفاده از شوینده ملایم: از شوینده های ملایم برای شستشوی محل تزریق استفاده کرده و از مصرف شوینده های تحریک کننده پوست خودداری کنید.

استفاده مداوم از محصولات مناسب، راز مراقبت لب

هیچ حسی بهتر از داشتن لب های ابریشمی و صاف، وجود ندارد؛ بنابراین مهم است که از لب های خود همیشه مراقبت کنید. در این مقاله به آموزش یک روتین مراقبت از لب و معرفی نکاتی برای داشتن لب های سالم پرداختیم. به یاد داشته باشید که اهمیت سلامت لب، نباید نادیده گرفته شود. همه افراد باید چند محصول مراقبت از پوست لب، در خانه داشته باشند و زمان کوتاهی از روز خود را برای انجام روتین مراقبت از لب بگذارند. پوست لب، بسیار ظریف تر از سایر قسمت های پوست صورت است؛ پس مطمئن شوید که از محصولات مناسب استفاده می کنید و محصولات مراقبتی خود را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید.

منبع: skincancer ، abreva ، asianbeautyessentials

منبع: دیجیکالا مگ

به "نکات طلایی مراقبت از لب (و آموزش یک روتین ساده 6 مرحله ای)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات طلایی مراقبت از لب (و آموزش یک روتین ساده 6 مرحله ای)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید