همه چیز درباره سفر لحظه آخری

به گزارش مجله کامپیوتر، آیا قبول دارید که سفر لحظه آخری هم لذت خاص خود را دارد؟ در حالت کلی سفرهای تفریحی فرقی نمی کند که لحظه آخری باشند یا نه، از جمله فعالیت های لذت بخشی هستند که هر فردی باید در طول عمر خود چندین بار آن ها را تجربه کند. برای رهایی از استرس، فشار و دغدغه های زندگی سفر می تواند برترین راه باشد.

همه چیز درباره سفر لحظه آخری

در این شرایط هزینه ارزان تور هم می تواند از جمله مواردی باشد که انگیزه لازم برای ثبت نام برای سفر را افزایش می دهد. با برنامه ریزی برای سفر و در نظرگرفتن هزینه ها و زمان بندی می توانید خاطره دلنشینی از سفر را برای خود ثبت کنید.

با انتخاب سفر لحظه آخری می توانید در کنار هزینه بسیار ارزان در مقایسه با حالت عادی، لذت سفر به مقصد رویایی خود را تجربه گر باشید. در این مطلب قصد داریم به این موارد بپردازیم که تور لحظه آخری چیست؟ چه مزیت ها و معایبی دارد؟ و ضروری است چه نکاتی را هنگام خرید تور لحظه آخری مدنظر قرار دهیم، برای رسیدن به اطلاعات کامل و جامع در خصوص این موارد تا خاتمه همراه مجله کامپیوتر باشید.

منظور از تور لحظه آخری چیست؟

سفر یا تور لحظه آخری از اصطلاحات رایجی است که در صنعت گردشگری بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و افرادی که خیلی اهل سفر یا شرکت در تورهای مختلف باشند، با این اصطلاحات آشنایی دارند. البته برای گردشگران زیادی این موضوع خیلی ملموس نیست که منظور از تورهای لحظه آخری چیست.

در شرح می توان به این اشاره نمود که تورهای لحظه آخری فرقی با تورهای عادی ندارند، در واقع یک برنامه سفر به حساب می آیند که برای سفرهای داخلی و خارجی ارائه می شوند و خدماتی که این نوع از تورها ارائه می دهند هم با تور عادی یکسان ایست، تنها یک تفاوت وجود دارد و آن هم زمان خرید بلیط سفر لحظه آخری است. این نوع از سفرها در زمانی نزدیک به آغاز سفر برای فروش ارائه می شوند و از آن جایی که معمولا 2 الی 3 روز نزدیک به تاریخ آغاز سفر ارائه شده، قیمت مناسب تری دارند.

در حقیقت، فرض کنید که یک آژانس مسافرتی برنامه ای تنظیم نموده است و در روزهای پایانی تعداد افراد شرکت نماینده به حد نصاب نمی رسند و از آن جایی که برای آن تعداد برنامه ریزی شده، اگر افراد ثبت نامی از آن تعداد کمتر باشند، آژانس مسافرتی ضرر و زیان زیادی را تجربه می نماید، از همین رو آژانس با ارائه امکان خرید سفر لحظه آخری با قیمت پایین تر، گردشگران را به ثبت نام برای تور ترغیب می نماید و از آن طرف از خسارت اقتصادی زیاد شرکت جلوگیری می گردد.

بنابراین تورهای لحظه آخری با تورهای عادی تفاوت خاصی ندارند، تنها در تاریخ نزدیک تری به آغاز تور برای فروش در دسترس گردشگران قرار می گیرند و با وجود قیمت مقطوع، افراد بیشتری برای خرید ترغیب می شوند.

امکانات تورهای لحظه آخری

خیلی از افراد با این تصور اشتباه همراه هستند که هزینه پایین بلیط های سفر لحظه آخری به علت کیفیت پایین و مقدار امکانات و خدمات کمتری است که از سمت تور ارائه می گردد. این در حالی است که امکانات و خدمات تورهای مسافرتی عادی با لحظه آخری تفاوتی ندارند و خدمات یکسانی ارائه می گردد.

در بالاتر به این موضوع اشاره نمودیم که تنها تفاوت این تورهای لحظه آخری با تورهای عادی، کاهش ناگهانی قیمت و بعلاوه ارائه آن ها در روزهای نزدیک به آغاز تور است.

بهتر است بدانید که آژانس های مسافرتی در سفرهای هوایی، کل صندلی های هواپیما را برای یک پرواز خاص اجاره می نمایند و این برای اجاره واحدهای اقامتی و هزینه رستوران و مکان های دیدنی هم اتفاق می افتد. در چنین شرایطی اگر تعداد مسافران به حد نصاب نرسد، طبیعتا آژانس مسافرتی ضرر زیادی را متحمل می گردد، بنابراین برای جلوگیری از بروز این مشکل، بلیط ها را با قیمت پایین تری به فروش می رساند.

مزیت های انتخاب سفر لحظه آخری

همان طور که می دانید برای خرید تورهای لحظه آخری زمان کمی در اختیار دارید، بنابراین باید برای سفر هر چه سریع آماده شوید تا به محض باز شدن فروش بلیط برای خرید اقدام کنید. در این شرایط باید بتوانید در مدت زمان کوتاهی، تمام گزینه ها را برای انتخاب آنالیز کنید تا در عین حال که زمان کوتاهی در اختیار دارید برترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

یکی از برترین مزیت های انتخاب تور لحظه آخری این است که می توانید این تورها را با قیمت پایین تری بخرید و این در حالی است که خدمات و امکانات یکسانی با دیگر گردشگران دریافت می کنید.

تنها ضروری است کمی سرعت عمل به خرج دهید و با آماده سازی وسایل لازم برای سفر آماده شوید. تنها ضروری است در این مدت در خصوص اعتبار شرکت ارائه دهنده تور اطمینان خاطر پیدا کنید تا در نهایت بتوانید انتخاب درستی داشته باشید.

معایب انتخاب سفر لحظه آخری

اما در هر صورت، هر موردی در کنار مزیت ها معایب خاص خود را هم دارد و خرید تور لحظه آخری هم از این قاعده مستثنی نیست. خرید بلیط تور لحظه آخری با معایب زیر همراه است:

  • طبیعتا همان طور که از نام این تورها معین است، نزدیک به تاریخ آغاز تور ارائه می شوند، بنابراین مسافران خیلی فرصت زیادی برای برنامه ریزی ندارند و تنها می توانند به بستن چمدان خود اکتفا نمایند.
  • از دیگر معایب انتخاب تورهای لحظه آخری، شرایط کنسلی است. در شرایطی که بلیط سفر لحظه آخری را خریداری می کنید، اما به هر علتی قصد کنسلی دارید، درصدی از پول خرید بلیط را باید به عنوان جریمه پرداخت کنید. مبلغ جریمه کاملا به آژانس مسافرتی بستگی دارد و نمی توان یک قانون ثابت و معین را برای آن درنظر گرفت، چرا که در شرایطی برخی از آژانش ها امکان دارد حتی مبلغی را تحت عنوان جریمه از شما دریافت ننمایند.
  • از آن جایی که بلیط های لحظه آخری برای تکمیل ظرفیت به فروش می رسد و آژانس برای جلوگیری از ضرر و زیان خود برای فروش این بلیط ها اقدام می نماید، طبیعتا و اتاق هتل به دلخواه مسافر انجام نمی گردد و تنها ظرفیت های به جای مانده به افرادی که سفر لحظه اخری را انتخاب می نمایند، تعلق می گیرد.

نکات لازم هنگام خرید تور لحظه آخری

اما به هر حال هر میزان سفر لحظه آخری مزیت و معایب داشته باشد، باز هم می توانید با توجه به برخی از نکات برترین تور را انتخاب کنید و در کنار هزینه مقطوع، سفر عالی و ماندگاری را برای خود رقم بزنید. از این رو در ادامه به بیان نکاتی می پردازیم که با توجه به آن ها بتوانید برترین تور را انتخاب کنید.

این که تاکید داریم به نکات لازم برای خرید تور لحظه آخری توجه کنید، این است که اگر تنها عبارت تور لحظه آخری را در اینترنت جستجو کنید، با تنوع بی نظیری از آژانس های ارائه دهنده این تورها روبرو خواهید شد و در این جا برایتان سوال پیش می آید که کدام را انتخاب کنید؟

در بین این همه تنوع قیمت های بسیار متنوعی را شاهد خواهید بود، چنان که برایتان این سوال پیش می آید که چه تفاوتی وجود دارد و علت این همه تفاوت قیمتی چیست. در صورت عدم توجه به این تفاوت ها نمی توانید سفر مناسبی را برای خود انتخاب کنید، بنابراین توجه به نکات زیر برای انتخاب برترین سفر لحظه آخری ضروری است.

به صرف ارزانی تور از اعتبار آژانس ارائه دهنده تور غافل نشوید

از آن جایی که تعداد آژانس های مسافرتی ارائه دهنده تورهای لحظه آخری بسیار زیاد است، نمی توان به همه آن ها به یک میزان اعتماد کرد. پیش از انتخاب و خرید سفرهای لحظه آخری داخلی یا خارجی باید ابتدا از بابت معتبر بودن آژانس مسافرتی مطمئن شوید، سپس برای خرید اقدام کنید.

شما باید اطمینان پیدا کنید که فروشنده تور مطمئن است و تنها به علت قیمت مناسب، برای ثبت نام تور لحظه آخری اقدام نکنید، چرا که امکان دارد با پرداخت هزینه، خدمات و کیفیت مدنظر خود را دریافت نکنید.

اما چرا تا این میزان اهمیت دارد که ابتدا از بابت مورد اعتماد بودن آژانس ارائه دهنده تور مطمئن شوید؟ در حقیقت یک تور باید با وجود هزینه پایین باز هم شرایط و امکانات رفاهی مناسبی را در اختیار مسافران قرار دهد. نوع اقامتگاه، سرویس حمل ونقل، غذا و بسیاری از موارد دیگر از اهمیت بالایی برخوردار است.

قبل از ثبت نام برای سفر لحظه آخری، باید در خصوص این موارد از آژانس مسافرتی سوال کنید و حداقل چند گزینه پیش رو را با یکدیگر مقایسه کنید تا در نهایت ببیند که کدام گزینه مناسب تر است و ارزش خرید را دارد.

برای اطمینان از مناسب بودن آژانس ارائه دهنده تور می توانید در سایت نظرات کاربران را بخوانید و در خصوص تور و محل اقامت از افرادی که در این مورد تخصص بیشتری دارند، سوال بپرسید.

کیفیت پرواز سفر لحظه آخری را مورد ارزیابی قرار دهید

یکی از موارد بااهمیت در خصوص تورهای لحظه آخری، ارزیابی کیفیت پرواز است، البته اگر سفر انتخابی شما هوایی است. در این شرایط برخی از آژانس های مسافرتی تنها برای کاهش هزینه های تور امکان دارد هر نوع آژانس هواپیمایی را انتخاب نمایند، در چنین شرایطی یک پرواز با کیفیت نامناسب می تواند آرامش را به طور کامل از مسافر سلب کند و از طرفی در همان ساعت های اولیه سفر، لحظات بدی را برای مسافر رقم بزند.

اما برای اطمینان از کیفیت مناسب پرواز باید از کجا اقدام کنیم؟ برای این مورد هم جستجو در میان ایرلاین های مختلف و کسب اطلاعات در خصوص سرویس دهی، تاخیرها و بسیاری از این موارد می تواند یاری نماینده باشد.

در نهایت این را به خاطر داشته باشد که حتی در تورهای لحظه آخری که در پی سرویس های تور با قیمت مقطوع هستید، باز هم باید در پی پرواز باکیفیت بالا باشید، چون این هزینه ای است که برای امنیت و آرامش خود می پردازید.

از اهمیت کیفیت محل اقامت غافل نشوید

دقت داشته باشید که در وهله دوم در انتخاب سفر لحظه آخری انتخاب محل اقامت مناسب بسیار مهم است. به این مورد فکر نکنید که تنها قرار است از این محل به عنوان جایی برای خواب بهره ببرید، بلکه محل اقامت فرقی نمی نماید هتل باشد یا مسافرخانه، همان جایی است که بعد از یک روز عالی برای تقویت دوباره انرژی به آن جا می روید، پس خیلی مهم است که محیط مناسبی باشد و آرامش را برای شما به ارمغان بیاورد.

برای انتخاب صحیح محل اقامت در تورهای لحظه آخری، توجه به موارد زیر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است:

  • فاصله اقامتگاه انتخابی تور تا جاذبه های گردشگری و مراکز خرید چقدر است؟
  • هتل خدمات صبحانه، ناهار و شام را ارائه می دهد یا خیر؟
  • هتل چه امکاناتی دارد؟
  • آیا هتل انتخابی به میزان کافی تمیز است و اصول بهداشتی را رعایت می نماید؟

این که تنها هدف خود از ارزیابی هتل انتخابی را ستاره های هتل بدانید، اصلا خوب نیست، چرا که باید بدانید چه معیاری برای ستاره دار بودن یک هتل وجود دارد. امکان دارد یک هتل سه ستاره در خارج از کشور، کیفیتی در حد مسافرخانه ایرانی داشته باشد. از این رو، حتما باید در سایت های مختلف رزرو هتل، در خصوص هتل انتخابی اطلاعات درستی جمع آوری کنید و با خواندن نظرات به اطلاعات بیشتری دست پیدا کنید.

بعلاوه، بلاگرهای زیادی در فضای مجازی هستند که در خصوص هتل ها نظرات خود را منتشر می نمایند که این نظرات معمولا بسیار مستند و قابل اعتماد است. اما همواره این مساله را لحاظ قرار دهید که تنها به علت هزینه پایین یک سفر لحظه آخری دیگر نکات مهم از قبیل محل اقامت و سرویس هواپیما را از خاطر نبرید.

قراردادهای سفرهای لحظه آخری را با دقت مطالعه کنید

از دیگر موارد مهمی که باید در انتخاب تورهای لحظه آخری مدنظر قرار دهید، قرارداد تور است. توجه به مفاد قرارداد و خواندن بادقت امکانات ارائه شده به وسیله فروشنده بسیار مهم است.

مثلا حتما این مورد را مدنظر قرار دهید که با پرداخت مبلغ تور چه خدماتی دریافت می کنید، آیا هزینه ای که پرداخت می کنید هزینه ورودی بازدید از مکان های دیدنی و رفت وآمدهای درون شهری و بین شهری را پوشش می دهد یا خیر، شرایط کنسلی به چه صورتی است و بسیاری از موارد دیگر.

جمع بندی درباره سفر لحظه آخری

همان طور که دیدید در این مطلب سعی کردیم در خصوص سفر لحظه آخری اطلاعات بسیار کاملی در اختیارتان قرار دهیم، این تورها با توجه به قیمت پایین برای مسافران بسیار مناسب هستند، اما توجه به نکاتی در بالا مطرح کردیم هم هنگام انتخاب تور بسیار مهم است.

در حقیقت همین موارد است که می تواند تضمین کند یک تور با توجه به قیمت ارائه شده کیفیت مناسبی دارد یا خیر، در نتیجه باز هم به عنوان آخرین مورد تاکید می کنیم که صرفا با توجه به هزینه پایین و بدون درنظر گرفتن شرایط تور، نباید برای انتخاب و خرید تورهای لحظه آخری اقدام کرد.

منبع: الی گشت

به "همه چیز درباره سفر لحظه آخری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره سفر لحظه آخری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید