آتش می رود، طوفان می وزد، باران به داد جنگل می رسد

به گزارش مجله کامپیوتر، خبرنگاران - گروه استان ها- علیرضا نوری کجوریان: چند روزی بود که جنگل های مازندران به ویژه در شهرستان نور با آتش دست وپنجه نرم می کردند و 100 هکتار از این عرصه های منحصربه فرد درنبرد نابرابر با آتش سوختند و پایان باران به دادش رسید و طبیعت خود مرهم زخمش شد.

آتش می رود، طوفان می وزد، باران به داد جنگل می رسد

آتش سوزی، سیل، طوفان، رانش و غیره ازجمله حوادثی است که مازندران همیشه با آن روبرو است و سالانه خسارت های میلیاردی فراوان بر استان وارد می نماید و درحالی مازندران بااین همه حوادث دست وپنجه نرم می نماید که زیرساخت های امدادیش ضعیف است و تقویت آن برای امدادرسانی در حوادث و بلایا امری لازم است.

آتش سوزی لکه ای جنگل های واز نور درشرایطی به زنجیره تکراری و پر غصه ای برای مازندران تبدیل شد که این استان از داشتن یک دستگاه بالگرد محروم است و این امر سبب شد تا اطفای حریق با امکانات سنتی و اولیه چند روز به طول کشد و خاتمه بارندگی آش جنگل را فرونشاند، این شرایط درحالی است که بخش عمده ای از جنگل های بکر خزری و هیرکانی در مازندران واقع شده است.

باران به داد جنگل رسید/ کانون حادثه یک بالگرد هم ندارد

100 هکتار از جنگل های منطقه واز چمستان نور در هفته گذشته درحالی طعمه حریق شد که داشتن یک بالگرد و ناوگان اطفای حریق مجهز می توانست از گسترش سطح آتش سوزی پیشگیری کند و درختان نادر سرخدار را به کام مرگ نکشاند.

سرهنگ اسحاق محسنی فرمانده یگان حفاظت مازندران در مصاحبه با مجله کامپیوتر با اشاره به اینکه 100 هکتار از عرصه های جنگلی واز دچار حریق شده، گفت: متأسفانه پنج اصله درخت نادر و کمیاب سرخدار نیز در آتش سوخت و 90 درصد عرصه دچار حریق شده درشیب بالای 90 درصد واقع شده است و امکان دسترسی آسان به آن وجود ندارد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران - ساری درزمینهٔ بهره گیری از بالگرد برای اطفای حریق ادامه داد: منابع طبیعی و هیچ یک از ارگان های مازندران دستگاه بالگرد ندارند و بالگردی که از تهران اعزام شده بود به دلیل شرایط جوی نامناسب نتوانست به موقع امدادرسانی داشته باشد.

مازندران محروم از دستگاه های پیشرفته اطفای حریق همچنان در آرزوی تقویت ناوگان امدادی است اما علی اصغر احمدی مدیرکل مدیریت بحران مازندران در مصاحبه با مجله کامپیوتر از خرید 17 دستگاه خودرو مخصوص اطفای حریق جنگل به وسیله سازمان جنگل ها و مراتع با هماهنگی سازمان مدیریت بحران کشور خبرداد.

وی اضافه نمود: 10 دستگاه خودرو اطفای حریق در منابع طبیعی مرکز مازندران و هفت دستگاه در غرب مازندران مستقرشده است و پیگیر بالگرد اختصاصی برای مازندران نیز هستیم.

وی با اشاره به اینکه در جهان 43 مورد حادثه غیرمترقبه رخ می دهد که 31 مورد این حوادث در ایران شناسایی شده است اضافه نمود: برگزاری مانورهای آمادگی در برابر حوادث در دستور کار قرار گرفته است.

زیرساخت های ضعیف امدادی سبب می گردد تا مازندران در مواقع حوادث قدرت پاسخگویی لازم را نداشته باشد و به دلیل حضور بی شمار گردشگران در نقاط مختلف استان و نبود زیرساخت های مناسب همیشه با مسائل بسیاری روبرو است.

لزوم آموزش های امدادی شهروندان

مازندران با مجموعه ای از حوادث طبیعی نظیر زلزله، سیل، آتش سوزی جنگل و حوادث گمشدگی در جنگل، غرق شدگی در سواحل طولانی و همچنین سوانح متعدد جاده ای روبرو است و برای مقابله با چنین شرایطی به تأکید مدیرعامل هلال احمر مازندران، لازم است شهروندان استان برای کاهش خسارات حوادث مزبور اصول آموزش های امدادی را فراگیرند که در این راستا مراکز جمعیت هلال احمر استان در تمامی شهرستان ها آماده ارائه آموزش های امدادی به صورت رایگان است.

مهدی ولی پور با اشاره به اینکه مازندران در کانون حوادث غیرمترقبه قراردارد گفت: استان مازندران به لحاظ حادثه خیزی در هر سه نوع حوادث یعنی حوادث طبیعی، انسانی و حوادث کمپلکس از استان های حادثه خیز به شمار می رود.

وی با اشاره به اقدامات مؤثر صورت گرفته درسالهای اخیر گفت: بااین وجود تقویت زیرساخت های امدادی استان از ضروریات است.

طوفان سهمگین آتش به جان زد/ بیمه فرهنگی فراموش شده

مازندران در روز گذشته با تندباد با شدت بین 54 تا 115 کیلومتر بر ساعت روبرو بود و هنوز آتش جنگل های سبز خاموش نشده بود که داغ به جان هم استانی ها زد و این حادثه نیز به بخش های مختلف در استان خسارت زد و تخریب پوشش سقف، قطع درخت، قطع برق و پارگی سیم ها و کابل ها، آسیب زدن به ابنیه و واحدهای تأسیساتی ازجمله مسائل به شمار می رود.

باآنکه سالانه 28 مورد حادثه در مازندران آسیب می زند و تنها بخش ناچیزی از این خسارت ها به دلیل توان محدود دولت جبران می گردد، به نظر می رسد تقویت بیمه و فرهنگ سازی در این بخش می تواند حلال بعضی مسائل فراروی باشد.

ربیع فلاح استاندار مازندران در جلسه شورای مدیریت بحران با اشاره به این که حوزه بحران های طبیعی و حوادث غیرمترقبه، نیازمند مدیریت یکپارچه، منسجم و علمی است، یادآور شد: با توجه به این که مازندران از استان های بحران خیز در حوزه حوادث طبیعی و غیرمترقبه است و 31 حادثه از 43 حادثه غیرمترقبه در مازندران رخ می دهد، بهره گیری از تجربیات و سوابق اجرایی استان در این بخش و آمادگی بالای دستگاهی اجرایی برای مدیریت آن ضرورت دارد.

استاندار مازندران بر تقویت فرهنگ سازی بیمه حوادث در عرصه های مختلف تأکید کود و گفت: در صورت وجود پوشش بیمه ای بسیاری از مسائل مرتفع می گردد و فشارِ خسارات وارده تقلیل می یابد.

با توجه به گستره حادثه خیزی استان از یک سو و جاذبه گردشگری آن و همچنین میزبانی مستمر مازندران از مسافرین و گردشگران در فصول مختلف از سویی دیگر، باید گفت زیرساخت های امداد و نجات استان به منظور پاسخگویی به فوریت های امدادی کافی نیست و باید در این زمینه کوشش بیشتری گردد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "آتش می رود، طوفان می وزد، باران به داد جنگل می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتش می رود، طوفان می وزد، باران به داد جنگل می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید