اصرار به آمار کرونا مسئله ای را حل نمی کند

به گزارش مجله کامپیوتر، خبرنگاران/خراسان رضوی عضو هیات مدیره انجمن جراحان عمومی ایران گفت: اصرار به آمار کرونا مسئله ای را برای ما حل نخواهد کرد.

اصرار به آمار کرونا مسئله ای را حل نمی کند

غلامرضا زمانی امروز، 11 اسفندماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل سازمان نظام پزشکی مشهد برگزار گشت، اظهار کرد: قرنطینه دو نوع است، یک نوع برای افراد سالم و نوع دیگر برای افراد بیمار است. افراد سالم مانند اشخاص مسن را باید قرنطینه کنیم تا آلودگی به آنها منتقل نشود و افراد بیمار نیز باید به منظور جلوگیری از انتقال آلودگی قرنطینه شوند. مکان هایی که ازدحام جمعیت دارند، بدترین مکان ها هستند.

وی با بیان اینکه پروتکل درمان به صورت استاندارد اعلام شده و پزشکان به این پروتکل اشراف کامل دارند، مطرح نمود: جایگاه تست تعیین است، برخی موارد تست ها بی مورد انجام می شود، انجام تست مستلزم درمان نیست. تعدادی از بیماران درمان سرپایی دریافت می کنند، تعدادی بیماری شدید دارند که در بیمارستان بستری می شوند، تعدادی نیز بیماری زمینه ای دارند که در ICU بستری خواهند شد. جایگاه تست اینجاست که فرد بیماری زمینه ای دارد و برای فرد فرد بیماران انجام تست ضرورت ندارد.

اصرار به آمار مسئله ای را حل نمی کند

زمانی بیان نمود: هیچ کجا درمان معطل تست نمی شود. بررسی اپیدیمیولوژی بوده و تست ممکن است تایید کند. اگر محدودیت تست نداشته باشیم می توانیم همه را تست کنیم، اما چیزی به ما نخواهد داد. اصرار به آمار نیز مسئله ای را برای ما حل نخواهد کرد.

دبیر جامعه جراحان خراسان گفت: این مهم است که بدانیم بیماری وجود دارد، سریع الانتشار است و باید به مردم هشدار جدی بدهیم. اینکه چند نفر مبتلا شدند برای کسی فایده ای ندارد، تنها برای بررسی ها و مقالات علمی موثر است. نباید سهل انگاری کرده و مردم را بی تفاوت کنیم و بگوییم خطرناک نیست، مساله جدیدی است که باید مواظب بود. خطرات بیماری کم است، اما باید هشدار داده شود. این بیماری جامعه را غافلگیر کرده است.

در ادامه هادی بیژن نژاد، مدیر اجرایی سازمان نظام پزشکی مشهد، شرح داد: بیماری کرونا دو جنبه پیشگیرانه و درمانی دارد. مطالب علمی شاید برای مردم مناسب نباشد. مسائل پیشگیرانه توسط مسئولان و مقامات وزارت بهداشت و درمان با استفاده مصاحبه ها و مقالات در رسانه ها تاحدودی اجرا شده و هنوز هم ادامه دارد.

وی با بیان اینکه جنبه های پیشگیرانه مهمترین بخش است، مطرح نمود: علایم کرونا با سرماخوردگی ساده شروع می شود که فرد به پزشک مراجعه می کند، به مطب ها و درمانگاه ها گفته شده که به چه بیماری توصیه استراحت شود و مایعات بخورد و چه بیماری مشکوک به کرونا است، بیماری که تب، سرفه و تنگی نفس داشته و در دقیقه بیشتر از 24 تنفس انجام می دهد، مشکوک به کرونا است.

بیژن نژاد بیان نمود: در درمانگاه ها دستگاهی وجود دارد که فشار اکسیژن در خون را نشان می دهد، اگر از 93 کمتر بود سطح یک می شود، بعد به سطح دو ارجاع می دهید که در این طرح 7، 8 درمانگاه را تعیین کردند، این مراکز می دانند چه تست هایی را برای مریض در نظر بگیرند، اگر شک برطرف شد کار اولیه را انجام می دهند و فرد را به خانه راهی می کنند، اما اگر شک قوی تر شد وارد سطح سه می شود که در این سطح چند مرکز بیمارستانی است، بنابراین بلاتکلیفی برای کادر درمان وجود ندارد.

در بخش دیگری از نشست سروش احمدی، مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، مطرح نمود: کیت تشخیص تنها در دست دولت است و دست هیچ کس دیگری نیست، هیچ مرکز خصوصی و آزمایشگاهی حق ندارد تست انجام دهد.

وی افزود: بخش خصوصی نیز این تست را ندارد که بتواند آمار مجزا ارائه دهد، کارها در بخش دولتی اجرا شده و آمار ما از مراکز دولتی گرفته می شود. ما به آمار مستقلی دسترسی نداریم و آماری که شما می دانید، ما هم می دانیم، زیرا مجرایی برای دسترسی به اطلاعات نداریم و تنها یک مرجع آمار می دهد.

احمدی گفت: تا چند روز قبل تست در مشهد انجام نمی شد، اما دو روز پیش ریاست دانشگاه علوم پزشکی اعلام کردند که تست به مشهد آمده، اما ما از تست مطلع نیستیم. هنوز نتایج از انستیتو پاستور می آید و تا زمانی که تشخیص ندهیم کسی مثبت است، چه چیزی را باید درمان کنیم، تا به امروز اقدام درمانی نداشتیم. هنوز ما در ایران کیت تولید نکردیم، اما در مشهد تیم مشترک انستیتو پاستور و جهاد دانشگاهی برای تولید کیت تلاش می کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "اصرار به آمار کرونا مسئله ای را حل نمی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصرار به آمار کرونا مسئله ای را حل نمی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید