ایکس باکس سری اس به درد چه دسته از گیمرها می خورد؟

به گزارش مجله کامپیوتر، در این مدت ما مطالب زیادی در خصوص کنسول ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 شنیدیم. این دو کنسول در اصل پرچمدار شرکت های سازنده بوده و در قدرتمندترین حالت ممکن قرار دارند. در این میان کنسول ایکس باکس سری اس معرفی گردید. این کنسول به نوعی برادر کوچکتر سری ایکس بوده و در موارد بسیاری از آن ضعیف تر است. البته این حرف بر این مبنا نیست که سری اس کنسول ضعیف یا ناتوانی است. تنها به میزان برادر بزرگتر خود قدرت ندارد.

ایکس باکس سری اس به درد چه دسته از گیمرها می خورد؟

اما کنسول سری اس مناسب چه افرادی است؟ در حال حاضر این دستگاه یکی از پرفروش ترین کنسول های بازی در ایران بوده و هواداران زیادی دارد. دلیل آن هم منطقی است. شما با یک قیمت مناسب صاحب کنسول نسل 9 خواهید شد. از تمام ویژگی های این نسل بهره مند شده و تنها از لحاظ کیفیت تصویر در سطح پایین تری قرار خواهید داشت. در این مطلب من قصد دارم تا به دلایل خرید یا عدم خرید این کنسول اشاره کنم. همینطور اینکه از تجربیات شخصی خود بگویم.

سخت افزار سری اس؛ همان پردازنده اما ضعیف تر

پردازنده موجود در داخل کنسول سری اس با سری ایکس یکی است. تفاوت قدرت در بخش گرافیکی بوده و همینطور اینکه کنسول سری ایکس نسخه Overclock شده پردازنده است. همانطور که می دانیم کنسول های بازی پردازنده گرافیکی مجزا ندارند. با اینحال سیستم گرافیکی موجود توعم با پردازنده اصلی در کنسول های نسل 9 به شدت قدرتمند بوده و از تکنولوژِی RDNA 2 بهره می برند.

پس روی برگه تفاوت چندانی بین دو کنسول نسل نهمی مایکروسافت وجود ندارد. تفاوت در بخش های کمی تخصصی تر است. اولین مورد رجحان سری ایکس به سری اس در میزان رم است. به این معنا که سری ایکس دارای 16 گیگابایت رم است. درحالی که کنسول اس دارای 10 گیگابایت رم است. این میزان رم در بخش ادامه سریع (Quick Resume) به شدت مؤثر خواهد بود. با اینحال من هنوز با مسئله ای در این زمینه روبرو نشدم.

نقطه قوت بعدی سری ایکس در زمینه گرافیکی است. این کنسول از قدرت 12 ترافلاپس بهره می برد. این درحالی است که سری اس تنها از 4 ترافلاپس قدرت گرافیکی بهره می برد. تفاوت آخر نیز در بحث حافظه داخلی است. سری ایکس یک ترابایت حافظه داخلی داشته که حدود 840 گیگابایت در دسترس است. این در صورتی است که سری ایکس 512 گیگابایت حافظه داخلی داشته که حدود 360 گیگابایت آن در دسترس کاربر است. همین میزان تفاوت برای افراد بسیاری مشکل ساز است. البته این نکته گفتنی است که حافظه هر دو با حافظه جامد مخصوص ایکس باکس (SSD) قابل ارتقاء است. قیمت این حافظه از خود کنسول سری اس بیشتر بوده و اگر تصمیم به خرید آن دارید به شما پیشنهاد می کنیم که کنسول قوی تر را بخرید!

تفاوت های سخت افزاری چه اهمیتی دارند؟

خب ما به میزان زیادی در خصوص تفاوت سخت افزاری این کنسول ها صحبت کردیم. حال این تفاوت چه اهمیتی دارد؟ اهمیت این موضوع در چند مورد است. اول اینکه شما تقریباً هیچ عنوانی را روی سری اس نمی توانید با نرخ فریم 120 دریافت کنید. روی جعبه کنسول نوشته شده است که برای 120 فریم آماده است اما موارد بسیار کمی وجود دارند که سری اس بتواند با 120 فریم آن ها را اجرا کند. مورد بعدی در زمینه رزولوشن است. به دلیل قدرت سخت افزاری کمتری سری اس تنها پردازش کیفیت 1440p را دارد. این درحالی است که سری ایکس می تواند کیفیت 4K را پردازش کند. این برای افرادی که دارای تلویزیون با کیفیت 4K هستند، اهمیت بسیاری دارد. درست است که هنوز تلویزیون های زیادی با نرخ تصویر 120Hz وجود ندارد که با 120 فریم این کنسول ها همخوانی داشته باشد ولی تلویزیون های 4K بسیار زیاد هستند.

پس موضوع کیفیت یک بخش است. از طرفی موضوع طول عمر دستگاه مطرح می گردد. در حال حاضر عناوینی که برای کنسول های بازی عرضه می شوند باید برای نسل 8 نیز عرضه شوند. به همین خاطر بسیار بهینه خواهند بود. چیزی تا انتهای عمر نسل 8 باقی نمانده و در آن موقع عناوین باید برای کنسول های نسل 9 عرضه شوند. مشکل اینجاست که سازندگان باید دو نسخه از یک بازی را طراحی نمایند. نسخه ای که برای کنسول سری اس مناسب بوده و نسخه دیگر که برای سری ایکس مناسب است. بحث اصلی اینجاست که به دلیل قدرت بیشتر سری ایکس امکان دارد که یک بازی روی آن خوب اجرا شده و روی سری اس با مشکل روبرو باشد.

همین باعث خواهد شد که بازی سازان به سمت ساخت بازی برای سری ایکس ترغیب شده و توجهی به کنسول کوچکتر ننمایند. به همین خاطر در حال حاضر و حتی تا 2 یا 3 سال آینده مسئله ای برای سری اس وجود نخواهد داشت. مشکل جایی آغاز خواهد شد که مایکروسافت تصمیم بگیرد نسخه های مختلف از یک بازی را برای کنسول سری اس و ایکس جدا کند.

از نکات منفی به نکات مثبت!

با وجود مشکلاتی که سری اس دارد، این کنسول همچنان بسیار دوست داشتنی و کاربردی است. در حال حاضر از لحاظ قدرتی به شدت از کنسول های نسل 8 قوی تر و سریع تر است. همینطور اینکه با توجه به میزان کوچک خود در هر مکانی جای گرفته و طراحی بسیار مینیمال و ساده ای دارد. به نظر شخصی من اگر قسمت فَن هم سفید بود کنسول زیباتر بود البته یک نظر شخصی است. با اینحال این کنسول در زیر تلویزیون شما جای گرفته و مسئله ای از لحاظ ظاهری ایجاد نخواهد کرد.

همینطور اینکه در حال حاضر مقرون به صرفه ترین راه ورود به نسل 9 همین کنسول است. سری اس حدود 9 میلیون تومان قیمت داشته و 80 درصد از امکاناتی که برادر بزرگترش به شما ارائه می دهد را در خود دارد. از ادامه سریع گرفته تا اجرای تمامی بازی های موجود و موارد دیگر. از لحاظ مالی سری اس به شدت ارزش خرید دارد. مخصوصاً اگر شما یک اشتراک گیم پس هم خریداری نموده و به طور کلی دیگر خرج خاصی نخواهید داشت. اصلاً این زوج گیم پس و سری اس نه تنها مالی بوده بلکه به شدت تجربه خوبی را برای افرادی تصمیم ورود به دنیای گیمینگ دارند، ارائه خواهند داد.

سری اس ماشین گیم پس

کنسول سری اس برای گیم پس ساخته شده است. در این مورد شکی نیست. در حال حاضر برترین اشتراک موجود در گیمینگ گیم پس آتیمیت بوده و تقریباً هر کسی که سری اس را خریداری کند، قطعاً این اشتراک را نیز دارد. نکته مهم هم همین است. ترکیب سری اس و گیم پس برای افرادی که گیمر سفت و سخت نیستند، یا اینکه تازه کار هستند بسیار خوب است.

اگر با گیم پس آشنایی ندارید شرح آن به این صورت است:

پس خرید این اشتراک به شدت سودمند است. کنسول سری اس دارای درایو نوری نیست. به همین خاطر شما نمی توانید دیسکی وارد آن کنید. به همین خاطر باید تمام عناوین را به صورت دیجیتالی دانلود یا از روی هارد به آن منتقل کنید. حال که شما مجبور به این کار هستید، چرا از گیم پس استفاده نکنید؟ به همین خاطر است که نام این کنسول را ماشین گیم پس گذاشتم، چون سری اس بدون این سرویس اشتراکی چندان ارزش خرید ندارد.

کنسول سری اس مناسب چه افرادی است؟

در میان حرف هایم گفتم که کنسول سری اس مناسب چه افرادی است. با اینحال به صورت کامل اینجا برای شما مطرح خواهم کرد.

اگر تلویزیون شما 4K نیست، هیچ نیازی به خرید کنسول های قوی تر ندارید. به دلیل اینکه از قدرت آن ها بهره نخواهید برد. به همین خاطر یکی از دلایل خرید شما می تواند داشتن تلویزیون 1080p باشد.

دسته دوم از افراد می توانند تازه کارها باشند. افرادی که تازه وارد دنیای گیمینگ شده و به همین خاطر نیازی به خرج زیادی ندارند. این کنسول برترین مورد برای وارد شدن به دنیای گیمینگ است. هزینه کمی داشته و دوام زیادی دارد به همین خاطر برای آغاز برترین است.

دسته سوم افرادی مثل من هستند. در اصل ما می توانیم کنسول بزرگ تر یعنی سری ایکس را بخریم اما نیازی به آن نیست. به دلیل اینکه بیشتر اوقات کنسول ما خاموش بوده و تنها به مدت 1 یا 2 ساعت در روز روشن می شوند. از طرفی به دلیل مشغله های دیگر دلیلی برای هزینه زیاد برای کنسول نمی بینیم. با اینحال علاقه به ورود به نسل 9 را داریم. در اصل این کنسول تعادل بین بازی و کارهای دیگر است. نمی گویم که پلی استیشن 5 یا ایکس باکس سری ایکس برای کار ما مناسب نیستند اما نیازی هم به آنقدر هزینه نیست.

حرف آخر

کنسول سری اس در چیزی میان نسل 8 و 9 است. با اینحال از یک کنسول میان نسلی مثل ایکس باکس وان ایکس بهتر است. به دلیل اینک ویژگی های زیادی از نسل 9 را داشته و امکانات بسیاری از سری ایکس را در دست شما قرار خواهد داد.

نکته اینجاست که شما باید یکی از محدودیت ها را داشته باشید، تا کنسول سری اس ارزش زیادی پیدا کند. همینطور اینکه باید به همراه آن گیم پس را بخرید. اگر این موارد نباشند، کنسول سری ایکس انتخاب بهتر و منطقی تری است. مخصوصاً اینکه سری ایکس درایو نوری داشته و برای افرادی که علاقه به داشتن کلکسیون از بازی ها دارند، بسیار مناسب تر است.

با اینحال اگر قصد ورود به نسل 9 را دارید، حتماً این جعبه سفید کوچک را در نظر داشته باشید. به دلیل اینکه ارزش خرید به شدت بالایی دارد.

منبع: دیجیکالا مگ

به "ایکس باکس سری اس به درد چه دسته از گیمرها می خورد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایکس باکس سری اس به درد چه دسته از گیمرها می خورد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید