بزرگ ترین اشتباهات معماری که تا به امروز دیده اید (قسمت دوم)

به گزارش مجله کامپیوتر، ساختمان ها و بناهایی که معماری جالب یا منحصر به فردی دارند، همیشه از مقاصد محبوب گردشگری بوده اند. اما تمامی این سازه ها مورد پسند عموم مردم قرار نمی گیرند و بعضی از آن ها نیز تبدیل به اشتباهاتی مرگ بار می شوند.

بزرگ ترین اشتباهات معماری که تا به امروز دیده اید (قسمت دوم)

ساختمان ها و سازه های فراوانی با معماری عجیب و منحصربه فرد در سراسر جهان وجود دارند که به خاطر ظاهر متفاوت و تماشای خود توجه گردشگران را به خود جلب می نمایند.

اما هنگامی که چاشنی خلاقیت در طراحی و ساخت بناها به میان می آید، نمی توان اطمینان حاصل کرد که نتیجه نهایی به زیبایی و دل نشینی طرح های اولیه باشد. گاهی این ساختمان های عجیب و غریب تبدیل به یک بنای خجالت آور برای معمارها می شوند و گاهی نیز به خاطر اشتباهاتی که در ساخت آن ها رخ می دهد دردسرساز می شوند.

مرکز استاتای ری و ماریا

نه، اینجا کارخانه شکلات سازی ویلی ونکا نیست. اینجا مرکز استاتای ری و ماریا (Ray and Maria Stata Center) در محوطه دانشگاه ام آی تی است. این ساختمان که فرانگ گری (Frank Gehry)، معمار برنده جایزه مشهور آن را طراحی نموده، نمایانگر دید فنی و ایده طراحش است. صد البته که اگر تنها به گفتن همین مطلب اکتفا کنیم، آن را دست کم گرفته ایم؛ اما هر کسی که این بنا را ببیند در نگاه اول آن را با یک خانه اشباح که ساختش طبق برنامه پیش نرفته اشتباه می گیرد.

کتابخانه دبلیو ای بی دو بوآ

شنیدن عبارت بلندترین کتابخانه جهان برای همه لذت بخش نیست. مخصوصا زمانی که شخصی احتیاج به کتابی داشته باشد که در بالاترین طبقه این ساختمان است. داستان های فراوانی درباره کتابخانه دبلیو ای بی دو بوآ (W.E.B. Du Bois Library) وجود دارد. مثلا طبق یکی از این افسانه ها، وزن کتاب های این کتابخانه به قدری زیاد است که ساختمان نشست نموده. به طور کلی ایده بسیار بدی است که ساختمان بلندی را تبدیل به یک کتابخانه کنید.

دفتر کار شرکت لانگابرگر

این یک ساختمان است یا لونه مورچه؟ شکی نیست که هر شخصی که نگاهی به دفتر کار شرکت لانگابرگر (Longaberger) بیندازد، متوجه می شود که آن ها چه محصولاتی فراوری می نمایند. تماشا نمای این ساختمان خاطره انگیز است، اما برای ما جالب است که بدانیم دقیقا عقل سلیم کدام معماری اجازه ساخت چنین چیزی را داده است.

هتل Grand Lisboa

معماری هتل Grand Lisboa طوری است که به نظر می رسد یک بمب اتمی در محل ساخت آن منفجر شده است. توصیفی که زیاد به نفع صاحبان این هتل نیست.

زمین بازی تروپیکانا

زمین بازی تروپیکانا از خارج شبیه هر زمین بازی گنبددار دیگری است. مشکل اصلی در داخل ورزشگاه یا اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم، در بالای زمین بازی است. فضاهایی که بر فراز ورزشگاه و برای عبور ساخته شده اند، مسائل زیادی برای مسابقات ایجاد نموده اند، چون توپ های بیسبال دائما به این گذرگاه ها برخورد می نمایند. بسیاری بر این عقیده هستند که این گذرگاه ها عامل شکست تیم تامپا بی ریز (Tampa Bay Rays) در مسابقه پرچم بوده اند.

ساختمان رادیو اسلواکی

ساختمان رادیو اسلواکی (Slovak Radio Building) را ساختمان قرن خطاب می کردند. اما نه به خاطر اهمیت آن بلکه به خاطر این که ساخت آن موقع زیادی طول کشید و از ظاهر آن به نظر می رسد که معماران نقشه ها را برعکس به دست گرفته بودند. اگر چه ایده ساخت یک هرم وارونه خلاقانه به نظر می رسد، اما احتمالا مصریان باستان آن را درست تر اجرا نموده اند.

ساختمان میرادور

در اولین نگاهی که به ساختمان میرادور (Mirador) در شهر مادرید می اندازید، این طور به نظر می رسد که قسمتی از این ساختمان درست در وسط آن گم شده است. این ساختمان را به این شکل ساختند تا در تضاد با ساختار یک پارچه و رسمی ساختمان های اطرافش قرار گیرد، اما در طراحی و ایده پردازی آن خلاقیت بیش از حد به کار گرفته شده است. طوری که این سازه بیش تر شبیه اولین کوشش های یک کودک دو ساله در بازی تتریس است تا یک ساختمان واقعی.

مرکز سیتی گروپ

مرکز سیتی گروپ (Citigroup Center) تنها به مقدار یک وزش باد تا تخریب بخش بزرگی از منهتن فاصله داشت. اما به لطف یک دانشجوی نابغه معماری معین شد که این ساختمان یک ایراد جدی و خطرناک در طراحی دارد که سبب می شود بادهای شدید را تحمل نکند. معماران این ساختمان به طور مخفیانه مشکل مربوطه را حل کردند و هیچ کس تا 20 سال بعد از این ماجرا باخبر نشد. حقیقتا شنیدن چنین داستان هایی سبب می شود هنگام وزش بادهای شدید نفس راحتی بکشیم.

سفارت روسیه در کوبا

ساختمان سفارت روسیه در کوبا شبیه به یک شمشیر است که در زمین فرو رفته است. اگرچه به نظر می رسد حین ساخت این بنا، دولت محلی با کمبود بودجه روبرو شده است و به جای کامل کردن برج، ادامه آن را کوچک تر ساخته و چند اتاق را برفرار یک ساختمان بزرگ قرار داده است.

ساختمان دانشکده فنی آئویاما

بسیار خب. فهمیدیم که ربات ها عالی هستند و با وجود این که ساختمان دانشکده فنی آئویاما را یک معمار برنده جایزه ساخته، به جرأت می توان گفت که این بنا یک سازه خجالت آور است و به نظر می رسد که یک ربات مبارز در وسط شهر در پی حریف می شود.

برج الفنت

در نگاه اول، برج الفنت (Elephant Building) بیشتر شبیه یک حرف M غول پیکر است تا هر چیز دیگر. شاید طراحی ساختمانی شبیه حیوانات مختلف روی کاغذ ایده جذابی باشد (که نیست)، اما اجرای آن در جهانی واقعی به هیچ وجه حرکت درستی نیست.

موزه تنوع زیستی پاناما

فرانگ گری (Frank Gehry) و مرکز استاتای ری و ماریا را به خاطر دارید؟ او برگشته و به نظر می رسد که آقای گری این بار قصد داشته نبوغ معماری خود را در پاناما سیتی و روی موزه تنوع زیستی پاناما (Biomuseo) پیاده کند. این بنا در نوع خودش نمونه ندارد. اشکال، رنگ ها و درهم ریختگی کلی آن آشنا به نظر می رسد. اگرچه به نظر می رسد این بار آقای گری پا را حتی از استانداردهای خودش نیز فراتر گذاشته است.

موزه فرهنگ پاپ

موزه فرهنگ پاپ (EMP Museum) در سیاتل یک موزه پاپ محور بوده و به جرأت می توان گفت که یک فاجعه معماری است. معماران این موزه کار ساده ای باید انجام می دادند و به نظر می رسد که از عهده همان هم برنیامده اند و فقط چند شکل هندسی تصادفی را در کنار هم قرار داده و لقب شاهکار را به آن اعطا نموده اند.

منبع: کجارو / list25.com

به "بزرگ ترین اشتباهات معماری که تا به امروز دیده اید (قسمت دوم)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگ ترین اشتباهات معماری که تا به امروز دیده اید (قسمت دوم)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید