تاریخچه و نقشه جامع شهر آبادان در ویکی خبرنگاران

به گزارش مجله کامپیوتر، نقشه جامع شهر آبادان را میتوانید در این گزارش مشاهده کنید.

تاریخچه و نقشه جامع شهر آبادان در ویکی خبرنگاران

به گزارش خبرنگار حوزه سفر و گرشگری گروه اجتماعی خبرگزاری مجله کامپیوتر, آبادان شهری در استان خوزستان و جنوب غرب ایران، مرکز شهرستان آبادان و از مناطق آزاد بازرگانی (منطقه آزاد تجاری-صنعتی اروند) ایران است که بر جزیره ای هم نام خود در 53 کیلومتری خلیج فارس در نزدیکی با مرزهای عراق و کویت جای گرفته است. این شهر همچنین دارای فرودگاه و بندر است و به دلیل داشتن پالایشگاه نفت و پتروشیمی راهبردی بودن و هم مرزی با کشور عراق، از زمان جنگ دنیای دوم یکی از مهم ترین شهرهای خاورمیانه و ایران بوده است. یکی از عظیم ترین پالایشگاه های نفت دنیا (پالایشگاه نفت آبادان) در این شهر واقع شده است. نفت از اغلب مناطق خوزستان با لوله به این شهر می رسد و پس از تصفیه به کلیه دنیا صادر می گردد. نزدیکترین شهر به آبادان، خرمشهر است که حدود 15 کیلومتر با این شهر فاصله دارد.

بعضی مورخان بر این باورند که پیش از روزگار تاریخ نگار یونانی هرودت، منطقهٔ آبادان سکونت پذیر بوده است. بهمن شیر یا بهمن اردشیر یا وهمن اردشیر، برگرفته از نام نخستین شاه ساسانی (اردشیر بابکان)،نام پیشین شهری بندری بوده که اکنون آن را آبادان می شناسیم، و اردشیر بابکان در این بخش ایران اقدامات بسیار انجام داده بود.این شهر در تاختن اعراب به خوزستان به کلی نابود شده و یک پادگان به جای آن برپا شد. چون که نخستین فرمانده این پادگان مردی بنام عباد ابن حصین حبطی بود، شهر کوچکی در اطراف این پادگان ایجاد شد، به این مرد منصوب شده و عبادان نام گرفت.

امپراتوری عثمانی همیشه بر روی آبادان و خرمشهر ادعای مالکیت داشت و در دوره ناصرالدین شاه این دو شهر را اِشغالِ نظامی کرد. امیرکبیر به نمایندگی از دولت ایران به مذاکره با امپراتوری عثمانی برای بازپس دریافت محمره (خرمشهر) و عبادان رفت. عثمانی ها به فکر تطمیع شیوخ قبایل عرب افتادند و وعدهٔ معاف کردن از پرداخت مالیات در صورت الحاق به عثمانی دادند و متقابلاً دولت ایران اطمینان داشت که عرب های ساکن این شهرها خواستار بازگشت به ایران هستند و برای قدرت نمایی جلوی دولت عثمانی خاطرنشان کرد که اگر شیوخ عرب گفتند که خواستار بازگشت به ایران هستند، مبلغ سنگینی بر مالیات سالیانهٔ آن ها افزوده خواهد شد. با این وجود قبایل عرب خواستار بازگشت به ایران شدند و به این ترتیب در سال 1847 در جریان عهدنامه ارزروم عثمانی ها حق حاکمیت مطلقهٔ دولت ایران بر این شهرها را به رسمیت شناختند و از تمامی ادعاهای خود دست کشیدند.در قرن بیستم، عبدالکریم قاسم پس از آن که با کودتا به ریاست دولت عِراق رسید، ادعا کرد که عهدنامه ارزروم باید باطل گردد و خرمشهر و آبادان باید از ایران جدا شده و به عراق الحاق بشوند. قاسم، این دو شهر و نیز کشور کویت را متعلق به عراق نامید و در اتحادیه عرب نیز تقاضای الحاق این ها به عراق را ارائه کرد.صدام حسین با همین انگیزه به ایران تجاوز نظامی کرد و این دو شهر را به اشغال خود درآورد. آثار جنگ ایران-عراق هنوز بر روی این شهرها باقی مانده است.

آبادان تا سال 1355 خورشیدی از نظر جمعیت شهر نخست استان خوزستان بود و پس از آن سال جای خود را در رتبه یکم به اهواز داد.

بر اساس نوشته های مورخان و جغرافی دانان، آبادان روزگاری از لحاظ کشتی رانی و سیاحت، اعتباری داشته است. به نوشتهٔ ابن بطوطه این شهر در زمینی شوره زار قرار داشته، بارندگی در آن کم و کشاورزی در آن رونقی نداشته است. نویسنده حدود العالم آن را شهرکی کوچک و آباد بر کرانه دریا دانسته است. او می گوید:

همه حصیرهای عَبّادانی و حصیرهای سامانی از آن جا خیزد و نمک بصره و واسط از آن جاست

انصاری دمشقی از آبادان به عنوان آخرین ده بر کناره دریا، ابن بطوطه به عنوان قریه ای عظیم و ابن حوقل به عنوان قلعه کوچک آبادی بر کناره دریا یاد می نماید. بعضی پیشینیان، بنای آن را به اردشیر نسبت داده اند.

بر اساس رهنامه دریای اریتره در انتهای دریای پارس بر کنار رود، شهر بسیار آباد و سعادتمندی وجود دارد که تجار پارسی -هندی - رومی در آنجا تجارت دارندو حاکم آن عادلترین است.

بعضی آپلوگوس را اُبُله و نزدیک بصره می دانند و عده ای آن را منطقه آبادان می دانند. در توضیح نهج البلاغه ابن ابی الحدید آمده است که بصره و شهرهای اطراف آن را بحر فارس سه بار نابود نموده است.

شهرت آبادان در سده های نخست هجری، بیشتر مربوط به کاروان سراها، خانقاه ها، و مساجد و نیز به خاطر وجود مقبره ای منسوب به خضر و الیاس بوده است. این مقبره همچنان وجود دارد و به همین علت، آبادان را تا مدت ها جزیرةالخضر می گفتند. آبادان به تدریج از سده های 7 و 8 رو به ویرانی رفته و به دلیل پیش روی کرانه اش در دریا، اهمیت بازرگانی خود را نیز از دست داد.

همچنین باید دانست که عبادان از ولایات تابعه بصره به شمار می آمده است. البته راه بصره ـ عَبّادان به طور جزئی، چنین بود که از بصره تا ابلّه، دو برید (پیک)، سپس تا بیانیک مرحله، و بعد تا عبادان یک مرحله دیگر راه بود.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "تاریخچه و نقشه جامع شهر آبادان در ویکی خبرنگاران" امتیاز دهید

1 کاربر به "تاریخچه و نقشه جامع شهر آبادان در ویکی خبرنگاران" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه و نقشه جامع شهر آبادان در ویکی خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید