در صورت کنسلی بلیط هواپیما چه کار باید بکنیم؟

به گزارش مجله کامپیوتر، تصور کنید برنامه سفرتان را تعیین نموده اید و بی صبرانه منتظر آن هستید که سفر شروع گردد و ناگهان پیامی از سامانه فروش بلیط هواپیما دریافت می کنید که پرواز شما در تاریخ موردنظر کنسل شده است! بعد از شوکه شدن حتما این سوال به سراغتان می آید که پس از کنسلی بلیط هواپیما چه باید کرد؟

در صورت کنسلی بلیط هواپیما چه کار باید بکنیم؟

این اتفاق باعث شده بسیاری از مسافران پس از رزرو بلیط هواپیما درصدد آگاهی از قوانین پیگیری کنسلی بلیط هواپیما باشند. توصیه می گردد شما هم از ابعاد و زوایا قوانین کنسلی بلیط هواپیما اطلاع پیدا کنید تا در صورت بروز مشکل به راحتی بتوانید راهکار مناسب را بیابید. پس با این مطلب در مجله کامپیوتر همراه باشید تا اطلاعات مفیدی از کنسلی بلیط هواپیما به دست آورید.

علت کنسلی بلیط هواپیما چیست؟

شاید این تصور را داشته باشید که کنسلی بلیط هواپیما فقط در صورت مناسب نبودن آب و هوا رخ می دهد در حالی که عدم رعایت بعضی نکات هم باعث کنسلی شدن بلیط هواپیمای شما می گردد.

یکی از مهمترین نکاتی که باید در رزرو بلیط هواپیما در نظر داشته باشید، صحیح وارد کردن اطلاعات شخصی است. بسیاری از مسافران به علت مغایرت اطلاعات وارد شده با کارت شناسایی آنها، شاهد کنسلی بلیط هواپیمای موردنظرشان بوده اند. پس نسبت به وارد کردن مشخصات اولیه خود هنگام رزرو بلیط هواپیما توجه داشته باشید.

قبل از رزرو بلیط هواپیما به تاریخ ویزا و پاسپورت خود توجه کنید، زیرا در صورتی که مدت زمانی کمی برای تمدید پاسپورت یا ویزا وجود داشته باشد، پروازتان را از دست خواهید داد و بلیط شما کنسل می گردد. شما باید دارای ویزای معتبر باشید و پاسپورت تان باید بیش از 6 ماه اعتبار داشته باشد.

گاهی از اوقات بلیط های هواپیما از طرف شرکت هواپیمایی صادر نماینده کنسل می شوند که علت آن می تواند نقص فنی، ترافیک هوایی، اختلالات فنی و مسائل امنیتی باشد که در این مواقع قوانین کنسلی تفاوت می نماید.

مسافر در صورت کنسلی بلیط هواپیما چه حقوقی دارد؟

مهمترین دغدغه مسافران پس از کنسلی بلیط هواپیما، دریافت بخشی یا کل هزینه رزرو بلیط است. قبل از درخواست استرداد هزینه بلیط هواپیما باید توجه داشته باشید که بلیط های چارتری در صورت کنسلی یا لغو شامل بازپرداخت هزینه نمی شوند، پس تنها برای کنسلی بلیط های سیستمی می توان اقداماتی انجام داد.

اولین کاری که مسافر پس از کنسل شدن بلیط هواپیما از سوی شرکت هواپیمایی باید انجام دهد، ارائه نسخه پرینت یا کپی شده از بلیط هواپیما به ایرلاین موردنظر است تا در طول مدت 72 ساعت مبلغ بلیط به شما بازگردانده گردد. غالبا مبلغ به شماره کارتی که از آن پرداخت داشته اید یا به حساب کاربری شخصی تان در سامانه ای که از آن بلیط را خرید نموده اید، واریز خواهد شد. در صورتی که هزینه بلیط جایگزین بیشتر از مبلغ پرواز کنسل شده، باشد، مسافر باید به جای مانده مبلغ را پرداخت کند.

در شرایطی که بلیط هواپیما قبل از موعد سفر از سوی شرکت هواپیمایی کنسل گردد، می توانید با پشتیبانی سامانه فروش بلیط هواپیما موردنظرتان تماس بگیرید و با ارائه شماره بلیط، درخواست پیگیری بدهید. غالبا تیم پشتیبانی سامانه های فروش بلیط مانند مجله کامپیوتر سعی می نمایند پروازی را در آن تاریخ جایگزین پرواز کنسل شده شما نمایند. درصورتی که از پرواز خود منصرف شده باشید که هزینه به حساب شخصی تان در سامانه برگردانده می گردد تا برای پروازهای بعدی از آن بهره ببرید.

آیا قوانین کنسلی بلیط هواپیما خارجی با داخلی تفاوت دارد؟

قوانین کنسلی بلیط هواپیماهای داخلی با خارجی تفاوت دارد و باید از شرایط آنها به خوبی آگاه باشید تا در صورت بروز هر گونه مشکل، از حقوق خود به عنوان مسافر بتوانید دفاع کنید. برای اینکه دقیقا بدانید هر ایرلاین خارجی چه قوانینی برای کنسلی بلیط دارند در قسمت penalty شرایط کنسلی بلیط هواپیما خارجی را حتما بخوانید.

شرایط کنسلی بلیط هواپیما خارجی: در وهله اول قبل از رزرو بلیط هواپیما خارجی خود، شرایط و قوانین ایرلاین موردنظر را برای کنسلی مطالعه کنید. در صورتی که هدایت بیشتری می خواهید می توانید از پشتیبانی سایت فروش بلیط خارجی، بخواهید تا اطلاعات دقیق تری را در اختیارتان قرار دهد.

در صورتی که بلیط رفت و برگشت خارجی خود را از یک ایرلاین مشترک خریده باشید، باید بدانید که هزینه کنسلی بلیط های رفت و برگشت با کسر هزینه بلیط یک جهت اما با بالاترین نرخ موجود آن محاسبه می گردد.

اگر از پروازتان استفاده نکنید، شما به عنوان مسافر No Show شناخته می شوید و هزینه کنسلی در چنین شرایطی متناسب با نوع بلیط و شرایط ایرلاین و کسر جریمه بازگردانده می گردد. توجه داشته باشید اگر مسافر 24 ساعت قبل از پرواز هم بلیط خود را کنسل کند هم جزو فهرست No Show قرار می گیرد.

شرایط کنسلی بلیط هواپیما داخلی : قوانین کنسلی بلیط داخلی با پروازهای خارجی فرق می نماید و تا حد زیادی شرایط کنسلی بلیط هواپیما به ایرلاین موردنظر بستگی دارد. مسافران می توانند هزینه را به وسیله سامانه ای که از آن بلیط هواپیما خریده اند، درخواست نمایند. البته، قوانین کنسلی بلیط هواپیما در کلاس های پروازی باهم تفاوت دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

قوانین کنسلی بلیط در شناسه نرخی های متفاوت

اگر مطلب از اطلاعات روی بلیط هواپیما چه می دانید را خوانده باشید باید بدانید که شناسه های نرخی در تمامی بلیط های هواپیما دیده می گردد. در واقع این حروف انگلیسی حکایت از قوانین و شرایط کنسلی بلیط موردنظر دارند. در این مطلب فایل جدول درصد جریمه کنسلی بلیط هواپیما (داخلی) براساس شناسه نرخی بارگذاری نموده ایم تا به صورت دقیق بدانید که هر کلاس پروازی چه شرایطی برای کنسلی بلیط هواپیما دارد:

جدول مقدار درصد جریمه کنسلی بلیط هواپیما

کدام بلیط هواپیما را می توان کنسل کرد؟

بلیط های سیستمی خارجی باید 24 ساعت قبل از پرواز کنسل شوند، در غیر این صورت جریمه کنسلی بیشتری شامل آنها می گردد. برای پروازهای داخلی باید به جدول جریمه هر کلاس پروازی مراجعه کنید و از مقدار درصد جریمه هر ایرلاین و مدت زمان قانونی که می توان بلیط را کنسل کرد اطلاع یابید.

بالاتر اشاره کردیم که بلیط های چارتری را نمی توان کنسل یا لغو کرد و هزینه بلیط قابل استرداد نیست. پس هنگام رزرو بلیط های لحظه آخری و چارتر به این قانون توجه داشته باشید که امکان لغو، کنسلی، تغییر ساعت پرواز و استرداد هزینه بلیط وجود ندارد.

آیا تا به حال بلیط هواپیمای شما کنسل شده است؟

در این مطلب کوشش کردیم از تمامی شرایط و قوانین کنسلی بلیط هواپیما برایتان بگوییم. شادمان می شویم از تجربیاتتان در مواقعی که بلیط هواپیما کنسل شده و برای استرداد هزینه اقدام نموده اید بگویید.

طاهره یلفانی

منبع: فلای تودی

به "در صورت کنسلی بلیط هواپیما چه کار باید بکنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در صورت کنسلی بلیط هواپیما چه کار باید بکنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید