چرا مدیریت بازیافت و تفکیک زباله در شرکت ها اهمیت دارد و چگونه باید انجام گردد؟

به گزارش مجله کامپیوتر، بر اساس مطالعه اخیر Science Advance از زمان اختراع پلاستیک در سال 1907، 8.3 میلیارد تن پلاستیک بکر (غیر بازیافتی) فراوری شده است و 79 درصد آن در مراکز جمع آوری زباله انباشته شده است و از این میان فقط 9 درصد زباله ها بازیافت شده است. اگر فرایند فعلی فراوری زباله و مدیریت پسماند ادامه یابد، پیش بینی می گردد که در مجموع 12 میلیارد تن متریک زباله (،تن متریک / MT ، واحد مقدار­ گیری (Metric Tonnes) برای وزن در تجارت است. MT 1 برابر 1000 کیلوگرم است.این واحد مقدار گیری درباره ضایعات به کار گرفته می گردد.) تا سال 2050 در مراکز جمع آوری زباله جمع آوری شوند.

چرا مدیریت بازیافت و تفکیک زباله در شرکت ها اهمیت دارد و چگونه باید انجام گردد؟

در طول روز و وقتی در حال گذران زندگی عادی خود هستید، چه در آشپزخانه و چه در یک شرکت بزرگ به اندازه زباله فراوریی از سوی انسان ها و حتی در اشل کوچک تر خودتان فکر نموده اید؟ ما درباره ارقامی صحبت می کنیم که شما را غافلگیر می نماید: تخمین زده می گردد که هر یک از ما روزانه 1.2 کیلوگرم زباله و سالانه حدود 450 کیلوگرم زباله فراوری می کنیم! (منبع)

اهمیت تفکیک زباله به قدری است که نادیده گرفتن آن غیر ممکن است. به عنوان مثال در بریتانیا در سال 2018، تنها 44.1 درصد از زباله های شهری با موفقیت بازیافت شد. این اندازه از فراوری زباله باعث شده تا پیش بینی گردد بریتانیا با خطر کمبود ظرفیت تصفیه زباله تا سال 2030 تا 6 میلیون تن روبرو خواهد شد. به معنای دیگر با افزایش اندازه زباله در کشورهای بزرگ صنعتی، دیگر سیستم بازیافت قادر به انجام کار به اندازه تقاضای موجود را نخواهد داشت.

تفکیک زباله یک صرفه جویی اقتصادی قابل توجه است! فقط فکر کنید برای فراوری یک تن کاغذ بکر، (کاغذ اولیه یا همان خمیر کاغذ که هنوز آماده استفاده نشده) از 15 درخت، 440000 لیتر آب و 7600 کیلووات ساعت برق احتیاج است اما برای فراوری یک تن کاغذ بازیافتی، 1800 لیتر آب و 2700 کیلووات ساعت برق کافی است.

تفکیک زباله چیست؟

تفکیک زباله یعنی دسته بندی و جداسازی انواع زباله برای تسهیل بازیافت و تصحیح دفع زباله ها.

اهمیت تفکیک زباله در چیست؟

تفکیک زباله اندازه زباله های جمع آوری شده در مراکز جمع آوری زباله را کاهش می دهد و استفاده از مواد خام مورد احتیاج برای فراوری محصولات تازه را محدود می نماید و در نتیجه باعث صرفه جویی در منابع طبیعی سیاره ما می گردد. به عنوان مثال هر یک از ما سالانه حدود 35 کیلوگرم زباله پلاستیکی فراوری می کنیم: اگر این پلاستیک بازیافت می شد، تقریبا 12000 تن نفت و زغال سنگ در یک شهر 100000 نفری صرفه جویی می شد!

تفکیک زباله از خطراتی که سلامتی را تهدید می نماید جلوگیری می نماید. به عنوان مثال، داروها، اگر به درستی دسته بندی و دفع نشوند، می توانند منجر به انتشار سمی در محل دفن زباله شوند و شیرابه را آلوده نمایند.

اگر زباله ها را به درستی دسته بندی کنید، از محیط زیست و جامعه خود محافظت می کنید. این اثرات مثبت می توانند شامل مزایای اقتصادی نیز باشند. وقتی زباله ها به درستی دسته بندی شوند، می توانند در هزینه شرکت شما صرفه جویی نمایند.

دفع زباله های تجاری پرهزینه است و می تواند 4 تا 5 درصد از گردش اقتصادی یک کسب و کار را تشکیل دهد. با توجه به اینکه اقتصادیات های سنگین دفن زباله همواره در حال افزایش است، نادیده گرفتن ضایعات تجاری به عنوان زمینه ای برای صرفه جویی بالقوه برای کسب و کار شما هزینه دارد.

در یک محیط کسب و کار کوچک که هر ریال ارزش دارد، کوشش برای بازیافت منطق اقتصادی خوبی دارد. هر چه کاغذ، پالت، مواد بسته بندی، شیشه، قوطی های آلومینیومی و سایر اقلام بیشتر به سطل بازیافت ختم گردد، زباله کمتری برای حمل و نقل به محل های دفن زباله وجود دارد.

بسیاری از شرکت ها برای حمل مواد بازیافتی کمتر از زباله تفکیک نشده هزینه دریافت می نمایند. ممکن است احتیاج به جمع آوری زباله کمتر داشته باشید و اگر بتوانید کاهش زباله ها را مستند کنید، ممکن است بتوانید در خصوص هزینه مدیریت زباله کمتر مذاکره کنید. کسب وکارها در هر شکل، اندازه و صنعتی می توانند از انتخاب های تجاری سبز بهره مند شوند.

بسته به محل زندگی شما، ممکن است مشوق های دولتی، اعتبارات اقتصادیاتی یا فرصت های اعطایی برای انتخاب های خاص کسب و کار سبز وجود داشته باشد. این پس انداز می تواند حتی در مقیاس کوچک به سرعت افزایش پیدا کند.

علاوه بر این تصویری که شما از برند کسب و کارتان به عنوان یک کسب و کار سبز ارائه می دهید برای مشتریان شما مهم است.

اقدامات اخلاقی در خصوص مدیریت زباله اکنون بیش از هر زمان دیگری برای افراد و سازمان هایی که با تجارت شما معامله می نمایند اهمیت دارد. کسب وکارها در هر اندازه ای برای اجرای شیوه های زیست محیطی پایدار و مسئولانه تحت نظارت مشتریانی هستند که به طور فزاینده ای مراقب محیط زیست هستند و این مراقبت شامل زباله ها نیز می گردد.

شناخته شدن به عنوان یک شرکت دوستدار محیط زیست که خطرات را برای زمین و سلامت انسان کاهش می دهد، می تواند معروفیت شما را هم نزد مشتریان و هم در سایر مشاغل بهبود بخشد.

تفکیک زباله شناسایی اقلام قابل استفاده مجدد و کنار گذاشتن اقلامی که باید بازیافت شوند را آسان تر می نماید. با این حال، فراتر از فواید تفکیک زباله، یک الزام اخلاقی نیز وجود دارد که باعث می گردد مسئولیت نحوه رسیدگی به ضایعات تجاری خود را به عهده بگیرید.

6 نوع ضایعات تجاری که باید تفکیک شوند:

1. زباله های ساختمانی و تخریب

  • عایق و مواد آزبست
  • بتن، آجر، کاشی و سرامیک
  • چوب، شیشه و پلاستیک (به استثنای زباله های بسته بندی)
  • مخلوط و مشتقات قیر که به عنوان مخلوط آسفالت شناخته می گردد، و قطران زغال سنگ
  • ضایعات فلزی و کابل
  • خاک و خاک آلوده
  • سیمان
  • رنگ و لاک
  • درزگیرها و چسب ها

2. وسایل نقلیه و زباله های روغنی

ضایعات خودرو و روغنی به وسایل نقلیه فرسوده ای اطلاق می گردد که دیگر قابل استفاده نیستند و اجزاء و اقلام مصرفی آنها مانند:

  • لاستیک ماشین
  • فیلترهای هوا
  • کیسه های هوا
  • لنت های ترمز
  • مبدل های کاتالیزوری
  • باتری ماشین
  • شیشه خودرو، پلاستیک و فلزات آهنی و غیر آهنی.
  • این دسته بعلاوه شامل زباله های مایع وسایل نقلیه نیز می شوند که از میان آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:
    • روغن های هیدرولیک
    • روغن موتور، دنده و روان نماینده
    • روغن های عایق و انتقال
    • سوخت، روغن ترمز و ضد یخ.
    • زباله های مایع باید در مخازن یا بشکه ها ذخیره شوند تا از حذف ایمن آنها برای تصفیه و استفاده مجدد اطمینان حاصل گردد.

3. تجهیزات الکتریکی

ضایعات تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی (WEEE) طیف گسترده ای از انواع زباله را پوشش می دهد، مانند:

  • تجهیزات الکتریکی با مواد خطرناک یا ضایعات POP، که شامل فوم عایق، برد مدار چاپی، کابل ها، محفظه های پلاستیکی و بازدارنده های شعله می گردد.
  • تلویزیون، نمایشگر کامپیوتر، پروژکتور و سایر دستگاه های نمایشگر.
  • یخچال، فریزر، چیلر و واحدهای تهویه مطبوع درجه صنعتی.
  • فن های صنعتی
  • ماشین لباسشویی، خشک کن، ماشین ظرفشویی، وسایل آشپزی و سایر لوازم خانگی بزرگ.
  • لوازم برقی خانگی.
  • لامپ.
  • باتری ها

4. بازیافت مخلوط خشک (ضایعات بسته بندی و مواد قابل بازیافت)

بازیافت مخلوط خشک اصطلاح گسترده ای است که به طیف گسترده ای از زباله های بازیافت تمیززباله هایی که تفکیک کردن آن ها ساده است اشاره دارد که به راحتی قابل استفاده مجدد یا اصلاح به سایر کالاها یا مواد اصلی آنها هستند. نمونه هایی از اقلام بازیافت مخلوط خشک عبارتند از:

  • مواد بسته بندی مانند جعبه ها، ظروف، بطری ها و شیشه ها که به وسیله فراوری نماینده زباله یعنی ما مردم تمیز می شوند.
  • مواد کاغذی مانند مقوا، روزنامه و مجلات.
  • مواد بسته بندی خالی آلوده به مواد خطرناک، به عنوان مثال، قوطی های رنگ و ظروف فله میانی.
  • ظروف پلاستیکی مانند بطری آب، کارتن شیر و بسته بندی ساندویچ

5. زباله های مراقبت های بهداشتی و پسماندهای مرتبط (پسماندهای خطرناک)

خطرات بهداشتی و آلودگی مرتبط با ضایعات بهداشتی یا بالینی - به ویژه در طول همه گیری COVID-19 - این نکته را برای همه معین کرد که مرتب سازی و تفکیک صحیح این زباله ها چقدر مهم هستند. نمونه های رایج اقلام زباله بالینی عبارتند از:

  • پانسمان بیرونی و تجهیزات حفاظت فردی (PPE) مانند ماسک، روپوش و دستکش که با مایعات بدن آلوده نشده باشند.
  • زباله های بهداشتی مانند پوشک و پدهای بی اختیاری.
  • داروهای پسماند خطرناک و غیر خطرناک.
  • ضایعات گچ خطرناک و غیر خطرناک مانند کپک های کلینیک های دندانپزشکی و مانند آن.

مزایای تفکیک زباله برای کسب و کارها

تفکیک زباله باید بر اساس موارد زیر باشد:

  • نوع زباله
  • مناسب ترین روش دفع

تفکیک زباله برای کسب وکارها دو مزیت عمده دارد:

1. کاهش هزینه های زباله: مخلوط بودن زباله ها می تواند پرهزینه باشد. حمل زباله های خطرناک به علت داشتن مواد شیمیایی و آلاینده های بیولوژیکی بسیار گران تر از بازیافت مخلوط خشک هستند. بنابراین، تفکیک نکردن زباله قابل بازیافت با زباله های خطرناک به این معنی است که برای دفع زباله های خود هزینه بیشتری می پردازید.

2. جریان های عایدی بالقوه: تفکیک زباله به شما امکان می دهد مواد ارزشمندی مانند فلزات، مقوا و پلاستیک را شناسایی نموده و آنها را بفروشید تا به بالاترین ارزش در دسترس دست یابید.کسب و کارها برای حمایت از نیروی کار خود، می توانند از کدگذاری رنگ و علائم واضح روی سطل های زباله موجود در تأسیسات خود استفاده نمایند تا کارمندان بتوانند زباله ها را در ظروف مناسب خود قرار دهند.

انواع روش های بازیافت پسماند

فرآیند بازیافت می تواند سه نوع باشد و هر نوع شامل سه مرحله اساسی است. اولین گام جمع آوری و جداسازی مواد قابل بازیافت از زباله است. در مرحله دوم، به جای مانده زباله هر یک از این سه روش را طی می نماید و به مواد خام بازگردانده می گردد. در مرحله نهایی، مواد اولیه دوباره به محصول نهایی تبدیل می گردد.

1. بازیافت مکانیکی

یکی از پرکاربردترین روش های دنیای برای استفاده تازه از پسماندها، بازیافت مکانیکی است. این روش برای بازیافت پلاستیک هایی که از ضایعات صنعتی و یا خانگی یا تجاری به دست می آیند استفاده می گردد.

بازیافت مکانیکی فرآیند ساخت زباله های پلاستیکی مفید با فرایندهایی مانند آسیاب، شستشو، جداسازی، خشک کردن، دانه بندی مجدد و ترکیب کردن است. پلیمرها در این فرآیند بی تأثیر می مانند و می توانند بارها و بارها در محصول مشابه یا مشابه مورد استفاده مجدد قرار گیرند. چنین پلاستیک های بازیافتی مکانیکی در ساخت کیسه های زباله، کف، شیلنگ، قطعات خودرو و بسته ها استفاده می گردد.

2. بازیافت انرژی

روشی که برای تبدیل پلاستیک ها به انرژی حرارتی و الکتریکی استفاده می گردد، بازیافت انرژی نامیده می گردد. این فرآیند با استفاده از اهرم، به وسیله سوزاندن انجام می گردد و گرما به شکل سوخت آزاد می گردد. این فرآیند به سرمایه گذاری سنگین و مشارکت مقامات دولتی احتیاج دارد. این روش بازیافت به طور گسترده در اروپا و ژاپن استفاده می گردد.

علاوه بر این، بازیافت انرژی یک راهکار سازگار با محیط زیست است. کاتالیزورهایی در نیروگاه های زباله سوز وجود دارد تا از انتشار فرآیند بازیافت انرژی جلوگیری کند.

3. بازیافت شیمیایی

در میان انواع بازیافت، بازیافت شیمیایی پیچیده ترین روش است. در این فرآیند، ساختار شیمیایی پلاستیک ها پس از پردازش مجدد اصلاح می گردد. محصول نهایی برای استفاده به عنوان ماده اولیه در صنایع مختلف فراوری می گردد. این روش می تواند به عنوان یک ورودی اساسی در فراوری محصولات پلاستیکی تازه استفاده گردد. البته این روش یک فرآیند گران است و به اندازه زیادی پلاستیک در دسترس احتیاج دارد.

فرآیند بازیافت شیمیایی فقط در آزمایشگاه ها اجرا شده و ما نمی توانیم به آن به عنوان یک اتفاق و عملکرد در دنیای واقعی اشاره کنیم. این فرآیند هنوز در مراحل اولیه توسعه است. این روش بازیافت یک فرآیند پیچیده است و احتیاج به توسعه فناوری بزرگ دارد.

نگاهی به عملکرد چند شرکت بزرگ در مدیریت بازیافت

1. مدیریت بازیافت در مایکروسافت

در اهداف مدیریت بازیافت مایکروسافت آورده شده است که طبق برنامه محیط زیست سازمان ملل، سالانه بیش از 11 میلیارد تن زباله در سراسر دنیا فراوری می گردد. محصول جانبی زندگی روزمره ما و هر بخش از اقتصادهای دنیا، زباله هایی که دور می ریزیم زمین ما را آلوده می نماید، آبراه های ما را مسدود می نماید، منابع طبیعی ما را تحلیل می برد و همان هوایی را که تنفس می کنیم آلوده می نماید. ما احتیاج فوری به حفاظت از زیست بوم های دنیا و کاهش انتشار کربن ناشی از ایجاد، توزیع و دفع زباله را تشخیص می دهیم. به همین علت است که امروز هدف خود را برای دستیابی به ضایعات صفر و نقطه صفر فراوری زباله در عملیات فراوری محصولات و بسته بندی مایکروسافت تا سال 2030 اعلام می کنیم.

مایکروسافت سال گذشته از ماوس تازهی رونمایی کرد که برای ساخت 20 درصد از بدنه آن از پلاستیک های بازیافتی اقیانوس استفاده نموده است و البته بسته بندی این ماوس صددرصد از مواد بازیافتی است. این مواد بازیافتی پلاستیکی نیستند و از چوب بازیافتی هستند.

برنامه های دنیای خاتمه عمر برای دستگاه ها، باتری ها و بسته بندی

مایکروسافت یک برنامه بازیافت داوطلبانه را برای هر فردی که می خواهد یک محصول مصرفی با مارک مایکروسافت یا بسته بندی آن را بازیافت کند، ارائه می دهد. در بعضی شهرها در آمریکا حتی مایکروسافت دستگاه های برندهای دیگر را برای اهداف بازیافت می پذیرد. البته این برنامه در همه کشورها اجرا نمی گردد ولی مایکروسافت به توسعه برنامه بازیافت برای پوشش در کشورهای دیگر ادامه می دهد.

در برنامه مایکروسافت گفته شده است که تا سال 2030:به فراوری دستگاه های 100 درصد قابل بازیافت، استفاده از بسته بندی های 100 درصدی قابل بازیافت (در سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، OECD، کشورها) خواهیم رسید.

این کار مبتنی بر کوشش های کاهش زباله مداوم ما است که در سال 2008 آغاز شد و منجر به صدور گواهینامه های زباله صفر Puget Sound و مراکز داده ما در Boydton، ویرجینیا و دوبلین، ایرلند شد.

مراکز دایره ای مایکروسافت یک راه برای بازیافت

مراکز دایره ای مایکروسافت بر اساس طرح های ابری دایره ای قبلی مایکروسافت ساخته شده اند تا چرخه عمر سرورها را افزایش داده و زباله های ارسالی به محل های دفن زباله را به حداقل برسانند. امید است که مراکز دایره ای مایکروسافت استفاده مجدد از سرورها را تا سال 2025 تا 90 درصد افزایش دهند.

حذف پلاستیک های یکبار مصرف در بسته بندی

سالانه حدود 300 میلیون تن پلاستیک فراوری می گردد که 50 درصد آن یک بار مصرف می گردد. و نیمی از این زباله های پلاستیکی مربوط به بسته بندی است. تا سال 2025 پلاستیک های یک بار مصرف را از بسته بندی مایکروسافت حذف می گردد .

بهبود داده های زباله

داده های زباله احتیاج به یک روش استاندارد، شفافیت بهتر و کیفیت بالاتر دارد. بدون داده های دقیق تر، درک تأثیر تصمیم های عملیاتی، مشخص اهداف و نحوه ارزیابی پیشرفت، و بعلاوه استاندارد صنعتی برای روش شناسی ردپای زباله تقریباً غیرممکن است.

برای حل این مشکل مایکروسافت در حال سرمایه گذاری برای دیجیتالی کردن داده های زباله در سراسر شرکت است تا فرصت هایی را برای بهبود جمع آوری داده های زباله شناسایی کند. این راهکار های دیجیتالی شامل فناوری ردیابی و گزارش ضایعات داشبورد، پلت فرم های Power BI برای نگهداری زنجیره ای زباله های الکترونیکی و بهبود برنامه های Power Microsoft است که یاری می نماید داده های ضایعات را در زمان واقعی ضبط کنیم.

توانمندسازی مشتریان

مایکروسافت آموخته های خود را از سفر بدون زباله خودمان با مشتریان خود به اشتراک می گذارد، هدف این است که مشتریان از فناوری مایکروسافت برای درک بهتر، اندازه گیری و کاهش ردپای زباله خود استفاده نمایند. در سال 2019، مایکروسافت به همراه H&M Group، Target، PVH Corp. پلت فرمی درباره لباس طراحی کردند تا با امکان استفاده مجدد از لباس به وسیله اجاره، فروش مجدد یا بازیافت، به جای دور انداختن برای ایجاد اقتصاد مد پایدار کوشش نمایند. در مثالی دیگر FoodX، یک شرکت آنلاین تحویل مواد غذایی ارگانیک، یک پلتفرم لجستیکی را بر روی Microsoft Azure و Dynamics 365 ساخته اند که از هوش مصنوعی برای کاهش ضایعات مواد غذایی استفاده می نماید.

در مثالی دیگر شرکت مدیریت منابع Veolia از فناوری مایکروسافت در سراسر تجارت خود، از ارسال و جمع آوری زباله، و با استفاده از حسگرها برای جمع آوری داده هایی از جمله مکان خودرو، وزن و مکان سطل زباله، عکس برداری از محتویات سطل و موارد دیگر استفاده می نماید.

استخدام کارمندان مایکروسافت

کارکنان ما نقش مهمی در رد پای زباله شرکت ما دارند. داشبورد میانگین زباله فراوری شده به ازای هر کارمند را نشان می دهد و می تواند برای آزمایش اثربخشی کمپین های کاهش زباله، اجرای طرح های پیشگیری از زباله و موارد دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

علاوه بر این، ما اولین چالش کاهش زباله خود را راه اندازی خواهیم کرد، یک چالش آنلاین یک ماهه که اقدامات فردی را به تأثیر جمعی مرتبط می نماید. کارمندان ما این فرصت را خواهند داشت تا یاد بگیرند که چگونه می توانند در برنامه زباله شرکتی مایکروسافت شرکت نمایند و متعهد به انجام اقدامات مؤثر در زندگی روزمره خود شوند. این چالش ها شامل مضامین پیشگیری از زباله، استفاده مجدد از مواد، اقتصاد دایره ای می گردد.

2. مدیریت بازیافت اینتل

اینتل به طور مداوم در کوشش است تا عملکرد خود را بهبود بخشد و تأثیرمنفی خود بر محیط زیست را به حداقل برساند. از سال 2008، اینتل بیش از 75 درصد از کل زباله های فراوری شده به وسیله عملیات خود را بازیافت نموده است و در کوشش برای کاهش زباله در سال 2013، این شرکت بخشی از پاداش کارکنان را به معیارهای بازیافت زباله جامد مرتبط کرد.

  • تیم های سازمان زنجیره تامین دنیای (GSC) اینتل با یکدیگر همکاری نموده اند تا اطمینان حاصل نمایند که کمتر از 1 درصد از مواد محصولی که به اینتل بازگردانده می گردد در مراکز جمع آوری زباله قرار می گیرد.
  • علاوه بر مزایای زیست محیطی حاصل از این کوشش ها، استراتژی اقتصاد دایره ای اینتل 30 میلیون دلار ارزش افزوده در سال 2020 به ارمغان آورد. مهندسان اینتل با تکیه بر شتاب فعالیت های تجاری پایدار، تیمی را برای کاهش ردپای مواد بسته بندی مورد استفاده در حمل و نقل و افزایش در انتخاب مواد پایدار تشکیل دادند.
  • در حالی که کارمندان اینتل برای چندین دهه روی بهینه سازی و بازیابی محصولات برگشتی کار نموده اند، گروه لجستیک معکوس در GSC سال گذشته ابتکارات خود را تحت فلسفه اقتصاد دایره ای رسمی کرد. با استفاده از این فلسفه تازه، این گروه عمر محصولات را به وسیله افزایش گزینه های تعمیرپذیری، ضمانت های طولانی محصول و استفاده از داده های بازگشتی افزایش می دهد.
  • اگر محصول برگشتی قابل استفاده مجدد یا تعمیر نباشد، به وسیله شرکت فروش مجدد اینتل (IRC) بازیافت یا بازیابی می گردد.
  • IRC فروش مجدد تجهیزات نیمه هادی، کالاهای نهایی، بازیابی فلزات گرانبها و موارد دیگر را مدیریت می نماید. سال گذشته، IRC بیش از 3.8 میلیون پوند زباله الکترونیکی فلزی را از 23 کشور جمع آوری و بازیافت کرد - از جمله محصولات برگشتی و زباله های سایت ها.
  • تمام محصولات ارسال شده به وسیله شبکه فراوری دنیای اینتل باید به دقت محافظت شوند تا از آسیب در حین حمل و نقل جلوگیری گردد. در سال 2019، تیم بسته بندی پایدار اینتل هدف خود را مشخص کرد تا اطمینان حاصل گردد که بیش از 95 درصد از مواد مورد استفاده در آخرین طرح های بسته بندی محصولات اینتل، بر حسب وزن، تا سال 2022 قابل بازیافت یا قابل استفاده مجدد خواهند بود.
  • ویفرهای سیلیکونی که بین سایت های اینتل ارسال می شوند بسیار شنماینده هستند. مهندسان یک پوشش فشرده تر و محافظ طراحی کردند که ردپای حمل و نقل کوچکتری برای ویفرها ایجاد کرد. راهکار تازه مصرف مواد و وزن بسته بندی را بیش از 70 درصد کاهش داده است. سال گذشته، این کوشش ها بیش از 4 میلیون کیلووات ساعت در انرژی صرفه جویی کرد که معادل برق رسانی به بیش از 650 خانه در ایالات متحده برای یک سال تمام است.
  • این تیم بعلاوه یک سینی ترموفرم قابل استفاده مجدد تازه را برای مواد و محصولات ورودی به مشتریان توسعه داد و سینی هایی را که از لحاظ تاریخی برای دفن زباله رها شده بودند حذف کرد. سینی های تازه به طور کلی از پلاستیک کمتری استفاده می نمایند و با مواد قابل بازیافت بیشتری طراحی شده اند. اینتل به طور محافظه کارانه تخمین می زند که از زمان آغاز این طرح ها در سال 2009، بیش از 16000 تن مواد پلاستیکی را حذف نموده است.
  • استراتژی مسئولیت شرکتی 2030 اینتل چارچوب RISE این شرکت را معرفی کرد - رویکردی یکپارچه برای ایجاد آینده ای مسئولانه تر، فراگیرتر و پایدار که به وسیله فناوری و تخصص و اشتیاق کارمندان آن امکان پذیر می گردد. به منظور ایجاد یک ذهنیت در سراسر شرکت برای مسئولیت پذیری شرکتی، اینتل از مهارت های کارکنان در سراسر بخش ها و منطقه ها برای یافتن راهکار های پایداری نوآورانه برای مبارزه با بزرگترین چالش های دنیا استفاده می نماید.

3. مدیریت بازیافت اپل

برای اولین بار، اپل شرکت طلای بازیافتی تایید شده را معرفی کرد و استفاده از تنگستن بازیافتی، عناصر خاکی کمیاب و کبالت را بیش از دو برابر کرد. تقریباً 20 درصد از کل مواد استفاده شده در محصولات اپل در سال 2021 بازیافت شد که بالاترین اندازه استفاده از محتوای بازیافتی است.

اپل جزئیات تازهی در خصوص این پیشرفت، کوشش های نوآورانه بازیافت و انرژی پاک در گزارش پیشرفت زیست محیطی 2022 خود منتشر کرد.

  • این شرکت روش های تازهی را به اشتراک گذاشت که مشتریان می توانند روز زمین را جشن بگیرند، از جمله حمایت از صندوق دنیای حیات وحش با استفاده از Apple Pay. با منابع آموزشی، محتوای انتخاب شده و فعالیت های مجذوب کننده در سراسر پلتفرم ها، مشتریان اپل می توانند از فرصت هایی برای قدردانی از زیبایی طبیعت از هر کجا که هستند استفاده نمایند، در خصوص مسائل کلیدی مانند تغییرات آب و هوا بیاموزند و از دلایل و جوامعی که برای محافظت از سیاره کار می نمایند حمایت نمایند.

مواد بازیافتی بیشتر و منابع مسئولانه در محصولات اپل

در سال 2021، 59 درصد از کل آلومینیومی که اپل در محصولاتش ارسال می کرد، از منابع بازیافتی بود، و بسیاری از محصولات دارای 100 درصد آلومینیوم بازیافتی در محفظه بودند. اپل بعلاوه پیشرفت قابل توجهی در راستای هدف این شرکت برای حذف پلاستیک از بسته بندی های خود تا سال 2025 داشته است، به طوری که پلاستیک ها تنها 4 درصد از بسته بندی ها را در سال 2021 تشکیل می دهند. از سال 2015، اپل پلاستیک را در بسته بندی های خود 75 درصد کاهش داده است.

علاوه بر این، محصولات اپل در سال 2021 شامل:

  • قلع بازیافتی دارای گواهینامه 30 درصد، با تمام دستگاه های تازه آیفون، آی پد، ایرپاد و مک که دارای 100 درصد قلع بازیافتی در لحیم کردن بردهای منطقی اصلی خود هستند.
  • 13 درصد کبالت بازیافتی تایید شده، مورد استفاده در باتری های آیفون که می تواند به وسیله ربات بازیافت اپل دیزی جدا شده و به بازار بازگردانده گردد.
  • طلای بازیافتی تایید شده، که - برای اولین بار در هر محصول اپل - در آبکاری برد منطقی اصلی و سیم در دوربین جلو و دوربین های عقب آیفون 13 و آیفون 13 پرو نشان داده شده است.
  • در سال 2021، اپل 12.2 میلیون دستگاه و لوازم جانبی را برای استفاده مجدد به صاحبان تازه ارسال کرد که طول عمر آنها را افزایش و احتیاج به استخراج در آینده را کاهش داد.
  • در نهایت، اپل میخواهد فقط از مواد تتازهپذیر یا قابل بازیافت در محصولات خود استفاده کند - هدفی که در سال 2017 اعلام شد و راستا این شرکت را در طراحی و منابع مواد ترسیم کرد.

تاز، ماشینی که از فناوری تازه شبیه خردکن برای جدا کردن آهنرباها از ماژول های صوتی و بازیابی عناصر کمیاب تر خاکی استفاده می نماید، آخرین مورد از یک سری پیشرفت های بازیافتی است که به وسیله اپل رهبری شده است.

این شرکت قابلیت های ثبت اختراع ربات جدانماینده آیفون دیزی را برای جدا کردن 23 مدل آیفون توسعه داده است و پیشنهاد داده است که مجوز این پتنت ها را به سایر شرکت ها و محققان رایگان بدهد. ربات دیگری به نام دیو موتورهای Taptic را جدا می نماید و به بازیابی آهنرباهای کمیاب خاکی، تنگستن و فولاد یاری می نماید.

  • اپل گفت تعداد مکان هایی را که مشتریان آمریکایی می توانند آیفون خود را برای جدا کردن آن به وسیله دیزی، ربات بازیافتش، ارسال نمایند، چهار برابر نموده است. دیزی منتخب آیفون های دست دوم را که به فروشگاه های Best Buy در سراسر ایالات متحده و خرده فروشان KPN در هلند بازگردانده شده اند، جدا نموده و بازیافت خواهد نمود. مشتریان بعلاوه می توانند دستگاه های واجد شرایط خود را برای بازیافت در هر فروشگاه اپل یا به وسیله apple.com به عنوان بخشی از برنامه Apple Trade In تحویل دهند.
  • اپل نزدیک به 1 میلیون دستگاه را به وسیله برنامه های اپل دریافت نموده است و هر دیزی می تواند سالانه 1.2 میلیون دستگاه را جدا کند. در سال 2018، این شرکت بیش از 7.8 میلیون دستگاه اپل را بازسازی کرد و به انحراف بیش از 48000 تن زباله الکترونیکی از مراکز دفن زباله یاری کرد.
  • لیزا جکسون، معاون محیط زیست، سیاست و ابتکارات اجتماعی اپل می گوید: بازیافت پیشرفته باید به بخش مهمی از زنجیره تامین الکترونیک تبدیل گردد و اپل در راستا تازهی برای یاری به پیشبرد صنعت ما پیشگام است. ما سخت کار می کنیم تا محصولاتی را طراحی کنیم که مشتریان ما بتوانند برای مدت طولانی به آنها اعتماد نمایند. هنگامی که زمان بازیافت آنها فرا می رسد، امیدواریم که راحتی و سود برنامه های ما همه را تشویق کند که دستگاه های قدیمی خود را به همراه داشته باشند.
  • دیزی اکنون قادر است 15 مدل مختلف آیفون را با سرعت 200 دستگاه در ساعت جدا کند و حتی مواد مهم تری را برای استفاده مجدد بازیابی کند. هنگامی که مواد از دیزی بازیابی شدند، دوباره به فرآیند فراوری بازیافت می شوند. برای کبالت، که یک ماده کلیدی باتری است، اپل باتری های آیفون بازیابی شده به وسیله Daisy را در زنجیره تامین خود ارسال می نماید. سپس با ضایعات سایت های فراوریی منتخب ترکیب می شوند و برای اولین بار، کبالت بازیابی شده به وسیله این فرآیند اکنون برای ساخت باتری های تازه اپل استفاده می گردد .
  • اپل بعلاوه از قلع 100 درصد بازیافتی در یکی از اجزای کلیدی بردهای منطقی اصلی 11 محصول مختلف استفاده می نماید. مهندسی این شرکت از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده از 100 درصد آلومینیوم بازیافتی به مک بوک ایر و مک مینی تازه این امکان را می دهد که تقریباً نیمی از ردپای کربن مدل های قبلی را داشته باشند. از سال جاری، آلومینیوم بازیابی شده به وسیله برنامه Apple Trade In در حال ذوب شدن در محفظه های مک بوک ایر است.
  • به عنوان بخشی از آزمایشگاه بازیابی مواد، اپل در ماشین آلات بزرگی که معمولاً در تاسیسات بازیافت زباله های الکترونیکی استفاده می گردد، سرمایه گذاری نموده است.
  • برای ادامه تحقیقات خود در خصوص بازیافت، اپل از افتتاح آزمایشگاه بازیابی مواد خود که به کشف فرایندهای بازیافت آینده اختصاص دارد، اطلاع داد. تاسیسات تازه 9000 فوت مربعی در آستین، تگزاس، در پی راهکار های نوآورانه شامل رباتیک و یادگیری ماشینی برای بهبود روش های سنتی مانند جداسازی هدفمند، مرتب سازی و خرد کردن خواهد بود. این آزمایشگاه با تیم های مهندسی اپل و بعلاوه دانشگاه ها برای رسیدگی و ارائه راهکار هایی برای چالش های بازیافت صنعت امروز همکاری خواهد نمود.
  • اپل به توسعه برنامه های خود ادامه می دهد تا اطمینان حاصل کند که دستگاه ها تا زمانی که ممکن است استفاده می شوند. تعداد فروشگاه های اپل و شبکه ارائه دهندگان خدمات مجاز به بیش از 5000 در سراسر دنیا افزایش یافته است. پاییز گذشته، اپل روش تازهی را برای بهینه سازی تعمیرات صفحه نمایش آیفون ارائه کرد که به هزاران فروشگاه مستقل اجازه می دهد این خدمات را ارائه دهند. اپل بعلاوه برنامه جایگزینی باتری و بازیافت را برای تمام محصولات خود راه اندازی کرد.

منابع:

  • blogs.microsoft
  • microsoft
  • axil-is
  • intel
  • apple
  • vanellagroupmn
منبع: بلاگ دیوار

به "چرا مدیریت بازیافت و تفکیک زباله در شرکت ها اهمیت دارد و چگونه باید انجام گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا مدیریت بازیافت و تفکیک زباله در شرکت ها اهمیت دارد و چگونه باید انجام گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید