روستای افجه؛ پر میوه ترین روستای تهران

به گزارش مجله کامپیوتر، آیا تا به حال به این فکر کردید که برای گذراندن تعطیلات خود، به پر میوه ترین مکان در تهران، روستای افجه سفر کنید؟! مشاغل روزمره و کار همیشگی روح افراد را از شهر و شلوغی های شهر خسته می نماید و باعث می گردد که تصمیم بگیرند برای گذراندن تعطیلات آخر هفته به مکانی خوش آب و هوا بروند. از آن جایی که اخر هفته ها جاده ها پرترافیک و شلوغ می شوند، بهتر است به منطقه ای برویم که خیلی ما را از محل سکونتمان در شهر دور نکند. در این جا می خواهیم به شما یکی از پر میوه ترین روستای تهران را معرفی کنیم.

روستای افجه؛ پر میوه ترین روستای تهران

پر میوه ترین روستای تهران کجاست؟

در روز های گرم تابستانی اگر در پی مکانی خوش آب و هوا و زیبا در نزدیکی شهر تهران هستید، ما به شما روستای افجه، پر میوه ترین روستای تهران را پیشنهاد می کنیم. علت این پیشنهاد را در ادامه به شما شرح می دهیم.

روستای پرمیوه و زیبای افجه در سی کیلومتری شمال شرقی تهران واقع است. این روستا در بخش لواسانات شمیران قرار گرفته است. رودخانه ها و چشمه های متعددی به این روستا راه دارند که سبب آبادانی و زیبایی منظره ها این منطقه شده اند. معروف ترین آن ها رودخانه افجه است که در قسمت شرق روستا قرار گرفته است و رودخانه تبله رود هم از داخل آن عبور می نماید. این روستا دارای آب و هوایی کوهستانی است که در تابستان ها هوا معتدل است و در پاییز و زمستان هوا سرد می باشد.

آخر هفته ها به کجا سفر کنیم؟ا

ین روزها با پیشرفت اینترنت و شبکه های اجتماعی و توسعه تور بلاگر ها و تورهایی که سفر های یک روزه برنامه ریزی می نمایند، دیگر تنها مکان خوش آب و هوا، شمال نیست! شما با تماشا تصاویر در شبکه های اجتماعی به راحتی متوجه می شوید که همین اطراف خودتان نیز مکان های زیبا و تماشایی برای سفر های کوتاه و گذران اوقات فراغت وجود دارد. پس دیگر لازم نیست مسافت طولانی را طی کنید و مدت زمان زیادی از وقتتان را در جاده ها سپری کنید. کافی است در پی روستا ها و پارک ها و منظره ها اطراف شهر باشید. حال می خواهیم شما را با پر میوه ترین روستای تهران آشنا کنیم.

مجذوب کنندهیت درختان گردوی روستای افجه

زمانی که در حال صعود به قله سمت شمال غربی دشت هویج هستید، ممکن است چشمتان به آتشکده باستانی دشت سبواستان بخورد. اگر دقت کنید در گوشه و کنار این آتشکده شما انواع درختان گردو و درختان گیلاس را می توانید مشاهده کنید. البته روستای افجه، پر میوه ترین روستای تهران است و شما در بیشتر نقاط در این روستا با انواع درختان گردو، درختان گیلاس و درختان سیب برخورد می کنید. مخصوصا زمانی که در فصل تابستان به این روستا بیایید می توانید از نزدیک این درختان پربار و انبوده را ببینید و از آنها بهره ببرید. بنابراین انواع درختان زیبا در پر میوه ترین روستای تهران قرار گرفته است.

دشت هویج در روستای افجه

حتما تا به حال نام دشت هویج به گوشتان خورده است! اگر تصور می کنید که دشت هویج، دشتی پر از هویج است، اشتباه می کنید! این دشت زیبا فقط نامش دشت هویج است. در زبان محلی افجه به این دشت گرچال، گهچال یا گیاه چال می گویند. این دشت زیبا، یکی از منطقه ها معروف و پر هوادار روستای افجه است و در ارتفاع 2400 متری از سطح دریا و شمال مرکز روستا و لواسان قرار گرفته است. نام این روستا به این علت دشت هویج است که در زمان های قدیم، آن طور که محلی ها می گویند در قسمت های زیادی از زمین های این دشت هویج کاشته می شده که در زمان حال دیگر اثری از آن ها نیست.

چگونه به دشت هویج برسیم؟

افراد برای اینکه به دشت هویج برسند، باید جهتی کوهستانی را طی نمایند و یا اینکه به خودرو های آفرود به سمت این دشت حرکت نمایند. بیشتر افرادی که به این دشت می فرایند، از زیبایی و طبیعت بکر و زمین وسیع آن لذت فراوان می برند. بنابراین دشت هویج یک مکان زیبا و خوش آب و هوا با چشم اندازی منحصر به فرد برای افرادی است که می خواهند ساعاتی را به دور شهر و سر و صدا سپری نمایند و در پر میوه ترین روستای تهران اوقات خوشی داشته باشند.

آبشار های پرآب روستای افجه؛ یکی دیگر از جاذبه های افجه

اگر قصد سفر به پر میوه ترین روستای تهران را دارید، حتما از آبشار های طبیعی این روستا تماشا کنید. آبشار پسچویک که 15 متر ارتفاع دارد، 5 کیلومتر از شمال شرق افجه فاصله دارند و در پایین کوهی که به دشت هویج می رسد قرار گرفته است. این آبشار زیبا دارای 15 متر ارتفاع است. در نزدیکی این آبشار درختان زیبا و بلند افرا قرار گرفته است. قبل از دشت هویج هم آبشار منحصر به فرد و مجذوب کننده موآب واقع شده است. این آبشار دارای ارتفاعی به میزان 18 متر است و یکی از جاذبه های پربازدید روستای افجه است.

شگفتی های باغ های گیلاس در روستای افجه

یکی از جاذبه های پربازدید منطقه ها شمال شرق تهران باغ های گیلاس است که به وفور در پر میوه ترین روستای تهران وجود دارد. اوایل تابستان وقتی به سمت باغ های لواسان و فشم می رویم، باغ های گیلاس انبوهی می بینیم که گیلاس های خوشمزه و درشتی دارند. باغ های گیلاس در پر میوه ترین روستای تهران، یعنی روستای افجه به صورت انبوه وجود دارد. این باغ های گیلاس مجذوب کننده در حد فاصل آبشار پسچویک و دشت هویج قرار دارند.

مکان های تاریخی در افجه

حمام معروف افجه

در مرکز پر میوه ترین روستای تهران که بافتی قدیمی و سنتی دارد، حمام تاریخی روستا قرار گرفته است که دارای طاق، گنبد و قوس های جناغی است. ارتفاع داخل حمام 5 متر است، در نمای بدنه حمام کاشی و سیمان سفید به کار رفته است. قدمت این حمام به حکومت صفوی یا قاجار می رسد. لازم به ذکر است که اهالی روستای افجه همچنان از این حمام استفاده می نمایند.

قلعه ناصری

در شمال پر میوه ترین روستای تهران یعنی افجه، به جای مانده یک قصر قجری متعلق به دوره ناصرالدین شاه قرار داد. این قصر میان باغ بزرگی است و از طریق فردی به نام اعتمادالدوله ایجاد شده است. به جای مانده این قصر شامل پی و دیواری با ارتفاع 5 و طول 1 متر می گردد و البته به همراه آجر های قرمز فراوان.

قلعه سربند

یکی از مکان های بسیار تاریخی و قدیمی این روستا قلعه سربند است. به این قلعه ساکا هم گفته می گردد که بر روستا های امامه، ناصرآباد، راحت آباد، کند سفلی و علیا، افجه و بخشی از لواسان اشراف داشته است. قدمت این قلعه به قرن دوم و سوم هجری می رسد و تا زمان صفوی از آن استفاده می شده است. این قلعه از سنگ لاشه، ملات گچ، ساروج، آجر و خشت ساخته شده است. سفال های لعاب دار و لاجوردی نیز در گوشه و کنار این قلعه دیده می گردد.

سقاخانه و درخت چنار

یکی دیگر از اماکن تاریخی و با قدمت روستا سقاخانه حضرت ابوالفضل است که در منطقه چراغان روستا واقع است. در اطراف این سقاخانه مجذوب کننده، درخت چناری با قدمت 400 سال خواهیم دید. علاوه بر این بافت سنتی و قدیمی روستا، برای افرادی که علاقه به مکان های تاریخی دارند بسیار خوشایند است.

اهالی روستای افجه چگونه مردمانی هستند؟

اهالی این روستا از گذشته های دور تا به امروز مشغول کار هایی چون دامداری و کشاورزی هستند و بر منطقه های همانند دشت لار کوچک و دشت لار بزرگ گوسفندان خود را برای چرا می برند. محصولات این روستا شامل اقلامی چون گندم، جو، بنشن، عسل است. همانطور که گفتیم میوه هایی مثل سیب، گیلاس، گردو و آلبالو نیز در باغ های افجه به وفور دیده می گردد. به همین علت است که این روستا پر میوه ترین روستای تهران است. اگر هوادار محصولات ارگانیک هستید، حتما سری به این روستا بزنید و ماست چکیده، دوغ و کره محلی این روستا را امتحان کنید. گویش اهالی روستا مازندرانی است.

جهت کوهنوردی روستای افجه

اگر از هواداران کوهنوردی هستید و در پی صعود به قله های تازه هستید، حتما به منطقه ها بکر دره شمالی افجه بروید. این دره تماشایی میزبان گردشگران در فصول گوناگون است. گردشگران در این منطقه ها می توانند پیاده روی و کوهنوردی نمایند. جهت کوهنوردی دره شمالی می باشد که کوهنوردان به قصد صعود به قله های یخچال، مهرچال، ساکا و آتشکده از آن عبور می نمایند. افرادی که می خواهند به سمت دشت هویج و ارتفاعات حرکت نمایند، در منطقه دشته که باغ های گیلاس زیبایی دارد می توانند استراحت نمایند.

چگونه به افجه برسیم؟

همانطور که گفتیم این روستا در قسمت شمال شرق شهر تهران واقع است. شما برای دسترسی به این روستا در ابتدا باید وارد جاده لشگرک شوید، بعد از اتوبان ارتش و جاده سوهانک، به میدان لشگرک خواهید رسید. بعد از آن نیز باید به سمت لواسان پیش بروید، وقتی وارد شهر لواسان شدید و از میدان گذر کردید، وارد قسمت چپ جاده شده و راه خود را تا هشت کیلومتر ادامه دهید تا به این روستا برسید.

نتیجه گیری

در آخر به شما پیشنهاد میکنیم حتما سری به روستای خوش آب و هوا و تاریخی افجه پر میوه ترین روستای تهران بزنید و از میوه های تازه و فراوان این روستا مخصوصا در فصل تابستان بهره ببرید. اگر اهل تهران هستید، دیگر لازم نیست برای سرگرمی به جاده های شمالی بروید و یا در ترافیک و شلوغی شهر بمانید، به راحتی و در مدت زمان کمی می توانید به این روستای زیبا دسترسی داشته باشید و چند ساعت در آرامش این منطقه تماشای و بکر، اوقات خود را بگذرانید.

منبع: الی گشت

به "روستای افجه؛ پر میوه ترین روستای تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای افجه؛ پر میوه ترین روستای تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید