سرور مجازی (VPS) چیست؟

به گزارش مجله کامپیوتر، امروزه با افزایش روند رو به رشد استفاده از اینترنت به عنوان یک بستر برای عرضه محصولات و خدمات، نحوه ارائه این سرویس­ ها، پایداری و دسترس بودن همیشگی، به یکی از دغدغه های مالکان آن­ها تبدیل شده است. در بازار رقابتی امروز شاید چند دقیقه از دسترس خارج شدن یک وب سایت فروشگاهی، باعث از دست رفتن صندلی این وب سایت نسبت به سایر رقبا گردد.

سرور مجازی (VPS) چیست؟

به گزارش مجله کامپیوتر، بنابر اعلام ایران هاست، حال اگر شما بالاخره آماده شده اید که کسب و کاری بزرگ راه اندازی کنید و یا کسب و کار فعلی خود را گسترش دهید، باید به این نتیجه رسیده باشید که سرورهای اشتراکی، جوابگوی احتیاج شما نیستند.

هاست لینوکس اشتراکی محدودیت منابع دارند و در صورتی که بازدید وب سایت شما بالا باشد، وب سایت از دسترس خارج می گردد. پس شما باید به فکر ارتقا سرویس خود به سرور مجازی باشید.

سرور مجازی یا Virtual Private Server چیست؟

سرور مجازی یا Virtual Private Server که به اختصار VPS نامیده می گردد، در واقع یک سرور اختصاصی قدرتمند است که با تکنولوژی مجازی سازی به چند تکه کوچک تر، در قالب سرورهای مجازی تقسیم شده است. با این روش، منابع سرور مادر به چند سرور کوچک تر که در سرور اصلی میزبانی می شوند اختصاص داده می گردد، و هر سرور کوچکتر در اختیار مشتری قرار می گیرد. این قطعه های کوچک تر منابع اختصاصی، دیسک و رم و CPU خود را دارند.

چه زمانی باید سرور مجازی تهیه کنم؟

حال باید ببینید چه زمانی به سرور مجازی احتیاج دارید. اگر جزو افرادی هستید که احتیاجمندی های زیر فکر شما را درگیر نموده است، حتماً باید یک سرور مجازی تهیه نمایید.

1. شما نگران امنیت اطلاعات و وب سایت خود هستید.

2. ترافیک حجمی وب سایت شما بالا است.

3. وب سایت شما همواره کند است.

4. شما فروشگاه آنلاین دارید.

5. وب سایت احتیاج به یک نرم افزار و یا ویژگی خاص دارد.

6. خطاهای سروری زیادی دریافت می کنید که به وب سایت شما لطمه می زند.

هر کدام از این موارد، دلیل مناسبی برای ارتقا به سرور مجازی هستند، زیرا به این معنی است که کسب و کار شما در حال رشد است و برای اینکه در این کار پیروز شوید، باید هزینه بیشتری هم برای آن بپردازید. پس الزاماً ثبت دامنه و خرید سرویس میزبانی اشتراکی، ضمانت نماینده تجارت روان آنلاین شما نیست.

مزیت های سرور مجازی

- امنیت

یکی از مهم ترین مزیت های سرور مجازی، امنیت آن است. به صورتی که، به غیر از خودتان هیچکس دیگر به محتویات آن دسترسی ندارد، و دیگر نگران از بین رفتن اطلاعات خودتان به دلیل مسائل وب سایت های دیگر نیستید. محیط کاملاً برای شما ایزوله شده است.

- هزینه

هزینه سرور مجازی، نسبت به سرورهای اختصاصی فیزیکی پایین تر است. شما می توانید همان کیفیت و سرعت را در قبال هزینه ای پایین تر دریافت کنید.

- سرعت بالا

همان طور که انتظار می رود، سرعت و عملکرد سرور مجازی نسبت به سرویس های اشتراکی خیلی بالاتر و بهتر است. در مقابل سرورهای اختصاصی نیز چیزی کم ندارند و با آن ها رقابت می نمایند و بعضاً می توانند بهتر نیز عمل نمایند.

در پایین، توضیحاتی در سرورهای مجازی در ایران هاست و امکانات آن ها برای شما آورده شده است.

قیمت و مشخصات سرور مجازی در ایران هاست

سرور مجازی داخل ایران (سرور مجازی ابری)

سرورهای مجازی داخل ایران، در داخل ایران میزبانی شده و زیر ساخت ابری دارند. سرور ابری، نوعی سرور مجازی است که به جای آنکه بر روی یک سرور فیزیکی میزبانی گردد، بر روی ابری از سرورها، هاست می گردد. سرورهای ابری به دلیل اینکه بر بستر رایانش ابری میزبانی می شوند دارای پایداری بالاتری نسبت به سرورهای مجازی(VPS) هستند. وجود سخت افزارهای رزرو، در ساختار رایانش ابری موجب می گردد، اختلالات سخت افزاری تاثیری روی سرورهای ابری نداشته باشد. همچنین بر خلاف سرورهای مجازی، مصرف بالای منابع سخت افزاری توسط یکی از کاربران، تاثیر منفی بر روی سرویس کاربران دیگر نخواهد گذاشت.

مشخصات سرورهای ابری داخل ایران به صورت زیر است:

دو پلان اول سرور مجازی داخل ایران یعنی CSM1-IR و CSM2-IR، برای کاربران سرورهای لینوکسی مناسب است، زیرا سیستم عامل های لینوکسی فضای کمی را اشغال می نمایند. ولی در صورتی که از سیستم عامل ویندوز استفاده می کنید، باید از سومین پلان یعنی CS1-IR آغاز کنید.

یکی از عوامل بسیار موثر در سرعت لود یک وب سایت، فاصله دیتاسنتر سرور میزبانی و موقعیت کاربر دریافت نماینده اطلاعات است. در صورتی که این فاصله کمتر باشد، وب سایت سریع تر برای کاربر لود می گردد. به عنوان مثال، اگر کاربری که ساکن ایران است در حال بارگذاری وب سایتی باشد که سرور آن نیز در ایران قرار گرفته است، در مقایسه با سناریو مشابه که سرور در کشور آلمان مستقر است، می تواند سریع تر به اطلاعات وب سایت دسترسی پیدا کند.

سرور مجازی خارج ایران (کانادا)

سرورهای مجازی خارجی ایران هاست، در دیتاسنترهای قوی و پیشرفته کشور کانادا میزبانی می شوند. مشخصات این سرورها به صورت زیر است:

اما مزیت سرور مجازی کانادا، پایداری شبکه و پهنای باند آن است، به صورتی که آپتایم آن به صورت 99.99٪ است و مسائل شبکه ای و ارتباطی داخل ایران را به همراه ندارد. همچنین در صورتی که کسب و کاری جهانی راه اندازی نموده اید، و کاربران شما از کشورهای خارجی وب سایت شما را لود می نمایند، و یا سناریو شما به صورتی است که دوست ندارید کاربران ملیت کسب و کار شما را دریابند، می توانید از این نوع سرور مجازی بهره ببرید.

جمع بندی

در صورتی که شما صاحب یک وب سایت و یا سرویسی هستید که در حال گسترش و بزرگ شدن است، و کاربران و بازدید نمایندگان آن روز به روز افزایش پیدا می نماید، احتیاج به امنیت بیشتر و یا منابع بیشتر دارید و یا از برنامه های خاصی استفاده می کنید، و یا کاربران شما از سرعت کم و یا اِرورهای وب سایت شما گله مند هستند، کم کم باید به فکر ارتقا سرویس خود به سرورهای مجازی باشید.

انتهای رپرتاژ خبری

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "سرور مجازی (VPS) چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرور مجازی (VPS) چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید