علائم کمبود استروژن در زنان

به گزارش مجله کامپیوتر، استروژن در بدن مردان هم تولید می شود، اما مقدارش در زنان بیشتر است و کمبود آن در بانوان علائم خاصی دارد.

علائم کمبود استروژن در زنان

به گزارش استروژن یک هورمون است، اگرچه اندازه هورمون ها در بدن کم است، اما نقش بسیار بزرگی در حفظ سلامت ما ایفا می کنند. استروژن در بدن مردان هم تولید می شود، اما اندازه آن در زنان بیشتر است و بنابراین کمبود استروژن در زنان علائمی با خود دارد.

کنترل رشد جداره رحم در طول چرخه عادت ماهیانه و در آغاز بارداری ایجاد تغییرات در سینه های نوجوانان و زنان ، دخالت در سوخت و ساز کلسترول و استخوان ها، تنظیم اندازه مصرف غذا، وزن بدن، سوخت و ساز گلوکز و حساسیت به انسولین از جمله وظایف استروژن است.

دختران نابالغ و زنانی که به یائسگی نزدیک می شوند بیشتر احتمال دارد سطح استروژن پایین را تجربه کنند، با این حال، زنان در هر سنی می توانند دچار کاهش تولید استروژن شوند.

افسردگی، مشکل تمرکز، خستگی و شکنندگی استخوان از دلایل کمبود استروژن در بدن زنان است، همچنین بانوان باید توجه داشته باشند که استروژن پایین در صورت عدم درمان می تواند منجر به نازایی شود.

استروژن عمدتاً در تخمدان ها تولید می شود، هر چیزی که تخمدان ها را تحت تاثیر قرار دهد بر تولید استروژن اثر می گذارد.

زنان جوان ممکن است به دلایل زیر سطح پایین استروژن را تجربه کنند:

ورزش مفرط، اختلالات غذایی مانند بی اشتهایی، غده هیپوفیز کم کار و نارسایی زودرس تخمدان ها، که می تواند ناشی از نقایص ژنتیکی، سموم، یا یک بیماری خودایمنی باشد.

در زنان بالای 40 سال، استروژن پایین می تواند نشانه نزدیک شدن به یائسگی باشد، این دوره گذار دوره پیش از یائسگی نامیده می شود، لذا در طول این دوره تخمدان های شما همچنان استروژن تولید می کنند، تولید استروژن به تدریج کاهش پیدا می کند تا جایی که به یائسگی ختم می شود. یعنی زمانی که دیگر استروژنی تولید نمی شود.

زنانی که دارای سطح پایین استروژن هستند ممکن است بتوانند از درمان های هورمونی سود ببرند.

معمولا برای زنان 25 تا 50 ساله ای که با این مشکل دست به گریبان هستند دز بالایی از استروژن تجویز می شود. این کار می تواند خطر از دست دادن بافت استخوان ها، بیماری های قلبی عروقی و عدم توازن سایر هورمون ها را کاهش دهد.

دز واقعی استروژن به شدت مشکل هورمونی و نحوه کاربرد آن بستگی دارد. استروژن را می توان به شکل های زیر استفاده کرد:

در برخی موارد، حتی پس از بازگشت سطح استروژن به حالت نرمال، ممکن است به درمان طولانی مدت نیاز باشد. این امر مستلزم تجویز دز های پایین تر استروژن به مرور زمان است تا سطح فعلی آن حفظ شود.

استروژن درمانی می تواند شدت علائم یائسگی و همچنین خطر شکستگی استخوان ها را کاهش دهد.

درمان طولانی مدت معمولا برای زنانی توصیه می شود که به یائسگی نزدیک می شوند و یا جراحی برداشت رحم داشته اند. در سایر موارد استروژن درمانی تنها برای یک الی دو سال توصیه می شود.

درمان جایگزینی هورمون ها (HTI)

این درمان برای تقویت سطح طبیعی هورمون های بدن شما استفاده می شود. در صورت نزدیک شدن به یائسگی پزشک ممکن است درمان HRT را توصیه کند. یائسگی سبب کاهش قابل توجه سطح استروژن و پروژسترون بدن می شود. این درمان می تواند به بازگشت این هورمون ها به سطح نرمال کمک کند.

هورمون ها و از جمله استروژن نقش مهمی در بدن ایفا می کنند. سطح پایین استروژن ممکن است منجر به افزایش خطر چاقی، بیماری های قلبی عروقی و پوکی استخوان شود. درمان های این شرایط در طول سالیان گذشته تکامل یافته و موثرتر شده اند. با معین دلیل کاهش سطح استروژن، نوع درمان و همچنین دز و طول دوره درمان معین می شود. در صورت تجربه علائم مذکور حتما به پزشک مراجعه کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "علائم کمبود استروژن در زنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم کمبود استروژن در زنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید