قمری: بدترین اتفاق دوران زندگی ام رقم خورد، عذرخواهی می کنم

به گزارش مجله کامپیوتر، نشست کمیته فنی فدراسیون دوچرخه سواری از ساعت 10 صبح امروز چهارشنبه 14 شهریور ماه با حضور رئیس فدراسیون، اعضای کادر فنی سه تیم ایران حاضر در بازیهای آسیایی جاکارتا و اعضای کمیته فنی در محل این فدراسیون با هدف آنالیز نتایج ورزشکاران و تیم های ایرانی حاضر در این رقابتها برگزار و عصر امروز با برگزاری نشست خبری با حضور خسرو قمری رئیس فدراسیون دوچرخه سواری، رسول هاشم کندی مربی تیم استقامت و جاده و محمد ابوحیدری مربی تیم سرعت و پاسخگویی آنها به سوالات خبرنگاران خاتمه یافت.

قمری: بدترین اتفاق دوران زندگی ام رقم خورد، عذرخواهی می کنم

خسرو قمری رئیس فدراسیون دوچرخه سواری در ابتدای این نشست گفت: ما امروز نشست کمیته فنی فدراسیون را با حضور اعضا و مربیان حاضر در بازیها داشتیم و نقطه نظرات و آنالیز های آنها را درباره سه تیم کوهستان، پیست و جاده در این بازیها شنیدم. عملکرد چند روزه ما در بازیها مورد ارزیابی نهاده شد . به این نتیجه رسیدیم که مسائل و مسائلی هست که باید در آینده مرتفع گردد و بعضی اتفاقات هم افتاد که ما را از مدال دور کرد. ما در مجموع در این رقابتها صاحب دو عنوان چهارمی، دو عنوان پنجمی، یک رده ششمی، دو رده هفتمی و یک عنوان هشتمی شدیم. در بعضی مواد مختلف نتیجه هایی بدست آمد که باید ارزیابی بیشتری کنیم.

رئیس فدراسیون دوچرخه سواری پیرامون وضعیت تیم کوهستان در این بازیها گفت: کوهستان برای اولین نتایج بدی در بازیهای آسیایی نگرفت. علی رغم اینکه دو حادثه برای ورزشکاران آن پیش آمد. در دانهیل حسین زنجانیان باید در زمانی کمتر از سه دقیقه مسابقه می داد و پنجم شد. واقعا اگر دوچرخه اش پنچر می شد بهتر از این بود که دوچرخه اش دچار ترکیدگی تایر گردد اگر این اتفاق نبود کسب مدال را در دانهیل داشتیم. وی تنها چند ثانیه ای با نفر اول فاصله داشت. در کراس کانتری بانوان برای اولین بار می رفتیم که شاهد کسب اولین مدال توسط بانوان در این بازیها باشیم. اما نقص فنی دوچرخه فرانک کار دستش داد. به دلیل پارگی زنجیر این رخ داد تا وی نتواند مدال بگیرد.

وی ادامه داد: در بخش جاده اولین بار نماینده بانوان را داشتیم در ده روز قبل از اعزام بهترین دوچرخه سوار ما سمیه یزدانی از ناحیه ترقوه دچار شکستگی شد تا نفر دوم را اعزام کنیم. در تایم تریل انفرادی هم تایم هایی که در ایران می گرفتیم طوری بود که یزدانی با دو دقیقه فاصله از دهقانی جلو بود و اگر سمیه یزدانی به جاکارتا می امد و شرایط خودش را داشت و کار خود را پیاده می کرد حداقل می توانست مدال برنز را داشته باشد.

قمری گفت: در بخش جاده مردان آروین معظمی گودرزی 4 هفته قبل از اعزام به زمین خورد و از ناحیه صورت و بینی دچار شکستگی شد. 20 روز از تمرین دور افتاد و از شرایط آرمانی اش دور شد. ما برای انتخاب نفرات تایم تریل انفرادی انتخابی داشتیم و وی با اختلاف 18 ثانیه نسبت به نفره دوم بهترین نفر بود.

وی بیان نمود: در بخش پیست انتظار این بود که مدال بیاوریم. ما در اومنیوم که یک ماده المپییکی است برای اولین بار در بازیهای آسیایی حاضر شدیم و محمد گنج خانلو چهارمی را با اختلاف 3 امتیاز از دست داد. اما ما تاکنون در این ماده چنین عنوانی نداشتیم گنج خانلو دوسال است که از رده سنی جوانان به رده سنی بزرگسال آمده است و این نتیجه قابل قبول است.

رئیس فدراسیون دوچرخه سواری ادامه داد: در بخش سرعت انتظارات ما به هیچ وجه برآورده نشد. ما انتظار داشتیم حداقل مدال طلای دوره قبل در بخش یا یک مدال در این بخش را تکرار کنیم ولی عدم کسب آن هم دلایل خاص خود را دارد. اما در نهایت اتفاقات و نتایجی در حین مسابقات افتاد که برای من توجیه نماینده نیست و متاسفانه نتوانستیم پرچم کشورمان را برافراشته کنیم. از مردم و جامعه دوچرخه سواری عذرخواهی می کنم و امیدوارم هرچه سریعتر بتوانیم و کوشش کنیم که شرایطی را که وجود دارد را برای کسب سهمیه المپیک 2020 بهبود بخشیم و در این بخش کسب سهمیه کنیم.

وی گفت: در این چند سال گذشته افتخارات زیادی در دوچرخه سواری کسب شد. اولین مدال بانوان در بخش کوهستان بدست آمد. در رنکینگ آسیایی کوهستان نتایج خوبی داشت و در مسابقات قهرمانی آسیا خوب بودیم و می خواستیم که مانند دوره قبل بازیهای آسیایی پیش برویم تا شرمسار نشویم. باید به ویژه از کمیته المپیک و وزارت ورزش تشکر کنم که امکانات خوبی برای ما در نظر گرفتند و به فدراسیون تزریق کردند. به شخصه هر آنچه که بود را تهیه کردم تا بتوانیم در این رقابتها نتیجه بگیریم. در جایی می توانیم افتخار بیاوریم و اگر در جایی نتوانستیم باید عذرخواهی کنیم.

قمری در پاسخ به این سوال که چرا با این شرایط و اطلاعاتی که از وضعیت دیگر کشورها و امکانات ما داشتید قول کسب 5 مدال را دادید گفت: اینکه دقیقا در کشورهای دیگر چه اتفاقی می افتد را نمی توانیم به طور کامل اطلاعات لازم را کسب کنیم. ژاپن بهترین دوچرخه سواران اروپا و جهان را به کشورش می اورد و در آنجا با ورزشکاران خودش اردو می زند تا کنار آنها تمرین نمایند. ما با توجه به شرایط موجود و نتایج قهرمانی آسیا قول کسب مدال داده بودیم و با دلیل هم گفتم. از قهرمانی آسیا تا بازیهای آسیایی کشورهای دیگر با امکانات و اعتبارات و شرایط خوبی در کشورهای اروپایی اردو زدند و شرایطی ایجاد شد تا از ما جلو زدند.

وی بیان نمود: محمد گنج خانلو تنها با سه مسابقه در این شرایط چهارم شد. در حالیکه تیم هایی بالاتر از ما بیشتر از 18 مسابقه در این مدت حضور داشتند که اعم از کاپ ها و تورهای آسیایی متعدد بود. در استقامت ورزشکار حرفه ای آنها 50 هزار دلار از باشگاهش می گیرد اما بعضی از رکابزنان ما دو سالی است از باشگاه هایشان طلب دارند. قزاقستان این روزها هزینه می نماید در بخش بزرگسالان ژاپن به لحاظ برگزاری بازیهای المپیک سرمایه گذاری زیادی انجام می دهد. حتی تیم های قاره آسیا نیز به دلیل میزبانی قاره آسیا در المپیک 2020 سرماییه گذاری زیادی را انجام داده و اردوهای خوبی را برای ورزشکاران خود مهیا می نمایند.

رئیس فدراسیون دوچرخه سواری پیرامون اردوی رکابزنان کوهستان در اسلوونی هم گفت: ما برای برگزاری اردوی رکابزنان در اسلوونی دو ماه کوشش کردیم. برای برگزاری اردوهای تیم ها مواردی را که مربیان اعلام می کردند را دنبال کردیم. در بخش سرعت ما خواهان اردو یا مسابقه در کشورهای اروپایی بودیم اما در نهایت مربی ترجیح می دادکه به جای مسابقه در پیست و کاپ های آسیایی حضور داشته و تمرین نمایند بهتر است و ما نیز این شرایط را مهیا کردیم. کشورهای دیگر شرایطی را برای ورزشکاران و تیم هایشان مهیا می کردند به طوریکه در این چند سال پیست های متعددی افتتاح می کردند. اگر ما در چند سال آینده پیست چوبی سرپوشیده نداشته باشیم و باشگاه های فعال نداشته باشیم و از لحاظ مالی شرایط فرهام نباشد توقعی از این رشته نمی رود.

وی توضیح داد: باشگاه های ما عمده فعالیت برون مرزی را انجام می دهند. حتی فوتبال هم اگر باشگاه ها تعطیل شوند دچار مشکل می گردد. ما 5 باشگاه کنتیننتال داریم که بعضی از آنها از ابتدای فصل حتی یک مسابقه نتوانسته اند بروند. برای حضور در تور تایلند ارزی آزاد احتیاج بود که حتی ارز قاچاق بود اما نمی توانستند بگیرند. در دوره قبل رکابزنان جاده ای 9 مسابقه را قبل بازیها رفتند و از سه ماه قبل در کوران مسابقه بودند یعنی تقریبا دو سوم زمان قبل رقابتها همراه با باشگاه هایشان در مسابقه بودند. نمی خواهم این مسائل را بگویم که بهانه مطرح کنم. دوست داشتیم نتیجه بگیریم اما نشد. با این حال دو چهارمی و پنجمی داشتیم که می توانست تبدیل به مدال گردد و آنها هم قابل قبول بود. کشورهای دیگر کمتر از ما تمرین نکردند ورزشکار ما کمتر از آنها نبوده است ما این را ارزیابی کردیم اما ورزشکار آنها قبل از بازیها 100 هزار کیلومتر رکاب زده که 80 درصد آن در حین مسابقه و 20 درصد آن درحین اردو بوده است. آنها چرا پیروز می شوند چون باشگاه حرفه ای دارند؟ قزاقستان تیم آستانا را دارد که نفراتش در بازیها مدال استقامت و تایم تریل را می گیرند چرا که ورزشکارش سالی 50 هزار دلار می گیرد. اما ورزشکار ما دوسال است از باشگاهش پول نگرفته !

قمری ادامه داد: نمی توان گفت این ها بهانه است و حالا این ها را مطرح می کنم بلکه توان ما در همین حد بوده و کشورهای دیگر سرمایه گذاری نموده و کوشش کردند. ورزشکار ما در کوران مسابقه قرار نگرفته است. مربی سطح بالایی را استخدام می نمایند که از ما جلو بزنند و اگر چنین شرایطی ادامه داشته باشد در آینده توان فنی ما کفاف این حد فاصله را نمی دهد .

وی گفت: باید ورزشکار ما اسپانسر داشته باشد اما شرکت هایی که راغب هستند در فضای تبلیغاتی باشند به دلیل مسائل مالی علاقه ای به این تبلیغ نداشتند یا ورشکسته شده اند. در این مدت با هر جا صحبت کردیم نیامدند چون احتیاجی به تبلیغ نداشتند. تیم هایی که پنج شش سالی است آمده اند در بحث دوچرخه سواری و اغلب بودند از رقابت خارج شده اند. و این یکی از دلایل افت ما است که باشگاه ها دیگر راغب به تیم داری نیستند و از کروان مسابقه خارج می شوند.

وی تاکید نمود: باید ساز و کارهایی را برای کسب سهمیه المپیک در نظر بگیریم و مورد توجه قرار دهیم. در گذشته باشگاه ها برای ماکسب امتیاز می کردند الان باید این کار را به صورت انفرادی ادامه دهیم در واقع اگر باشگاه ها کنار ما نباشند برای کسب سهمیه بازیهای الپیک 2020 دچار مشکل خواهیم شد و از این بعد باید ساز و کاری را تهیه کنیم. برای مثال در این چند روز فرانک پرتو آذر را به به مسابقات قهرمانی جهان اعزام کردیم.

قمری در پاسخ به این سوال که با توجه به استعفای آقای ابو حیدری در حین بازیهای آسیایی آیا شما با این استعفا موافقت نموده اید گفت: من از آقای ابو حیدری گلایه داشتم که چرا در حین مسابقه کناره گیری کرد. من وی را با ابلاغ کتبی به عنوان مربی تیم ملی منصوب کردم و انتظار نداشتم که به وسیله فضای مجازی به من اطلاع دهند که کناره گیری کرده است. با این حال در جلسه کمیته فنی نقطه نظرات او را شنیدیم و سوالاتی هم کمیته فنی از او پرسید و قرار است در نهایت هفته های آینده در مورد بودن یا نبودنش تصمیم گیری گردد.

رئیس فدراسیون دوچرخه سواری در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه چرا هزینه اردوی مالزی برای حضور رکابزنان در مسابقات هزینه نشد گفت: ما قرار بود در دو کاپ جهانی چین و ژاپن و یک مسابقه در مالزی شرکت کنیم که دو مسابقه چین و ژاپن را رفتیم. اما زمانی که قرار بود به مالزی برویم این کشور گفت که آمادگی برگزاری مسابقه را ندارد و مسابقه لغو شد. به همین دلیل ما در پیست چوبی تمرین کردیم. باید بگویم که اگر رکوردهایی که رکابزنان در حین تمرین ثبت نموده بودند را در بازیهای آسیایی می زدند امید داشتیم که نتیجه بهتری به دست بیاوریم. ما حتی قرار بود در مسابقه کره هم شرکت کنیم اما کادر فنی به این دلیل که ممکن بود دوچرخه سواران در این مسابقه دچار مصدومیت شونداز حضور در این تور انصراف دادند.

وی در مورد مسائل ارزی و نداشتن پیست چوبی در کشورمان واینکه با پا برجا بودن این دو مسئله چه راهکاری برای حل مسائل خواهید داشت تا دوباره شاهد چنین نتایجی در دوچرخه سواری نباشیم گفت: ما باید ورزشکاران را برای کسب سهمیه المپیک به رقابتهای مختلف اعزام کنیم . اگر باشگاهها توانایی این را داشته باشند که به ما یاری نمایند، ورزشکاران را در قالب تیم های باشگاهی به رقابتها اعزام کنیم که خیلی بهتر است. در کنار آن باید توجه ویژه ای در بخش بانوان داشته باشیم چرا که آنها در بازیهای آسیایی و مسابقات قهرمانی آسیا نشان دادند که پیشرفت خوبی نموده اند. من نمی خواهم بهانه بیاورم یا نتایج و کارمان را توجیه کنم. ما در بازیهای آسیایی مدال نگرفته ایم حالا به دلیل وجود مسائل یا اسمش را بگذاریم بدشانسی. باید قبول کنیم کشورهای دیگر سرمایه گذاری زیادی کردند و ما هم باید منابع زیادی را تامین کنیم که بتوانیم همپای آنها در این راستا حرکت کنیم در غیر این صورت قطعا عقب خواهیم افتاد. سه ماه دیگر مسابقات قهرمانی آسیا 2019 را پیش رو داریم و من مطمئنم دوچرخه سواری با کسب نتایج خوب می تواند اتفاقاتی را که در این بازیها افتاد را جبران کند.

قمری در پاسخ به این پرسش دیگری در این خصوص که در رسانه ها خبری منتشر شد که قرار است فدراسیون ارزی را که به فرانک پرتو آذر برای خرید دوچرخه داده بودرا پس بگیرد آیا این مسئله درست است گفت: وی از اداره کل استانش 18 میلیون تومان برای خرید دوچرخه دریافت کررد. فرانک پرتو آذر در حاشیه مسابقات برون مرزی برای خرید دوچرخه احتیاج به ارز دولتی داشت که ما از وزارت ورزش و جوانان خواستیم به ما در این خصوص یاری کند. طی مکاتباتی به بانک مرکزی معرفی شدیم تا این ارز دولتی را دریافت کنیم. اما از آنجا که تغییراتی در بانک مرکزی رخ داد نتوانستیم این ارز را بگیریم. وی در حاشیه مسابقات از سرپرست تیم و فدراسیون پول قرض گرفت و از این رو فدراسیون 1200 یورو به فرانک پرتو آذر قرض داد و اکنون هم زمانی که از مسابقات قهرمانی جهان برگردد، موضوع را در هیات رییسه فدراسیون مطرح خواهیم کرد تا در مورد مساعدت به وی این مبلغ را بببخشیم.

وی در مورد اینکه اتفاقاتی چون پاره شدن زنجیر دوچرخه یا پاره شدن تایر و .. آیا اتفاقاتی است که تنها برای تیم ایران می افتد یا دیگر رکابزنان و تیم ها نیز دچار چنین اتفاقاتی می شوند توضیح داد: نه واقعا این طور نیست. زمین خوردن جزو جدایی ناپذیر مسابقات دوچرخه سواری است. پاره شدن زنجیر پرتو آذر اتفاقی است که در یک هزارم می افتد. زنجیری که برای دوچرخه پرتوآذر استفاده شد بهترین زنجیر در سطح جهان بود. پنچری دوچرخه زنجانیان بدشانسی بود. دوچرخه رکابزنان ما بویژه در بخش کوهستان بدون نقص بوده است و شاید تنه دوچرخه های سرعت قدیمی بود اما قطعات خوب و جدیدی را برای آنها تهیه کردیم و کوشش ما این بود تا رکابزنان بتوانند بدون مشکل راهی بازیهای آسیایی بشوند. اما ما قرار بود 3 دوچرخه از فرانسه تهیه کنیم و از سه ماه قبل هم مکاتبه کردیم اما در نهایت این اتفاق نیافتاد. ما نمی گوییم بهترین دوچرخه ها را برای رکابزنان تهیه کردیم اما از 100 قلم سه قلم خریدیم و تامین کردیم. اگر از این مقام های چهارمی و پنجمی چند تای آن مدال می شد ما روسفید بودیم.

وی همین طور در مورد وضعیت سرمربی خارجی تیم کوهستان نیز گفت: قرار بر این بود تا اگر در رشته کوهستان یک مدال بگیریم حقوق ماهیانه مربی کوهستان از 1800 یورو به 2800 یورو افزایش پیدا کند اما این اتفاق نیافتاد و رکابزنان مدالی نگرفتند و به همین واسطه وی افزایش حقوقی ندارد. اما مدال به دست نیامد و او افزایش حقوق نخواهد داشت.

قمری در انتها گفت: در جاکارتا بدترین اتفاق دوران زندگی ام رقم خورد. نتوانستیم به آن اهدافی که داشتیم و طراحی کردیم نرسیدیم. من عذرخواهی می کنم از همه مردم و اهالی دوچرخه سواری. انتظارات داشتیم مانند بازیهای دوره قبل نتیجه می گرفتیم اما نشد و همه از این مسئله ناراحتیم که نتوانستیم مردم را مسرور کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر

به "قمری: بدترین اتفاق دوران زندگی ام رقم خورد، عذرخواهی می کنم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قمری: بدترین اتفاق دوران زندگی ام رقم خورد، عذرخواهی می کنم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید