مرور 164 سال حضور ایران در اکسپوهای جهانی در یک کتاب

به گزارش مجله کامپیوتر، سعادتی پور با اعلام این خبر در خصوص حضور ایران در اکسپوهای جهانی و جمع آوری و انتشار اطلاعات تاریخی آن در قالب یک کتاب گفت: نمایشگاه های جهانی یا اکسپوها دارای سابقه ای 164 ساله هستند که در آنها آخرین دستاوردها و آفرینش های علمی، فرهنگی و صنعتی به نمایش گذاشته می گردد. کشور ما برای نخستین بار در زمان امیرکبیر در اکسپوی لندن که در سال 1851 میلادی برگزار گردید شرکت کرد. از آنجا که امیر کبیر به توسعه صادرات ایران و رشد صنایع علاقه فراوانی داشت بر طبق اعلانی که در روزنامه وقایع اتفاقیه منتشر کرد از صاحبان صنایع دعوت کرد تا کالاهای خود را به نمایش بگذارند.

مرور 164 سال حضور ایران در اکسپوهای جهانی در یک کتاب

سعادتی پور ادامه داد: بعد از آن هم کشور ما در اکسپوی 1867 پاریس، اکسپوی 1873 وین، اکسپوی 1900 پاریس، اکسپوی 1967 مونترال، اکسپوی 1993 تائجون، اکسپوی 1998 لیسبون، اکسپوی 2000 هانوفر، اکسپوی 2005 آیچی، اکسپوی 2010 شانگهای و اکسپوی 2015 میلان حضور فعال داشت.

نویسنده کتاب های نقش تبلیغات در صنعت نمایشگاهی و کتاب مصور ایران در تصاویر با اشاره به اینکه جای خالی کتابی در خصوص تاریخچه شکل گیری نمایشگاه های جهانی یا همان اکسپوها در کشور احساس می شد، اضافه کرد: با توجه به اینکه چنین کتابی با این محتوا برای اولین بار در جهان به چاپ رسید کمبود منابع فارسی و کمبود عکس های مربوط به اکسپوهایی که در سال های دورتر برگزار شده بود، از عمده مسائل نگارش کتاب پدیدارشناسی نمایشگاه های جهانی(اکسپو) بود.

عضو کمیته تبلیغات و مدیر پاویون ایران در اکسپوی 2010 شانگهای و اکسپوی 2015 میلان ادامه داد: به دلیل اینکه من در اکسپوهای 2000 هانوفر، 2005 آیچی، 2010 شانگهای و 2015 میلان حضور داشتم در واقع اندوخته هایم در این اکسپوها تا حدود زیادی چراغ راه نگارش این کتاب بود و همچنین تمامی عکس های مربوط به این اکسپوها برای اطلاعات بیشتر مخاطب توسط اینجانب گرفته و در این کتاب از آن استفاده شد. همچنین بعد از چاپ این کتاب، نسخه هایی از آن برای دبیر کل دفتر بین المللی نمایشگاه ها (BIE) - آقای ویسنت گنزالس لوسرتالس- و همچنین بعضی از کمیسر ژنرال های حاضر در اکسپو برای آگاهی از چاپ چنین کتابی در ایران، برای اولین بار، فرستاده شد و از آنها خواسته شد تا نظرات و پیشنهادات خود را جهت درج در چاپ دوم این کتاب برای ما ارسال نمایند.

سعادتی پور با اشاره به اینکه این کتاب به صورت مصور بوده و دو سال و نیم تالیف آن موقع برده است، گفت: در این کتاب به وضعیت برگزاری هر دوره از اکسپو، موقعیت کشور میزبان و آمار دسته بندی شده کشورهای برگزارنماینده و شعار هر دوره اکسپو پرداخته شده که به همراه عکس هایی از هر دوره این نمایشگاه ها مصور شده است. این کتاب در جهان نیز برای اولین بار منتشر می گردد چرا که کشورهای دیگر اگرچه هر کدام کتاب هایی در ارتباط با حضور خود در اکسپو منتشر نموده اند ولی کتابی به این جامعیت که به تمامی اکسپوها پرداخته باشد به زبان لاتین وجود نداشت.

وی در ارتباط با سابقه تاریخی حضور ایران در اکسپوهای جهانی گفت: حضور ایران در این رویداد مهم جهانی در دوره هایی بسیار چشمگیر بود به طور نمونه غرفه ایران در اکسپو جهانی فرانسه در سال 1967 با طراحی داخلی انجام شد که در زمان خود بی نظیر بود و بسیار مورد توجه نهاده شد. همچنین در اکسپو کانادا نیز غرفه ایران بسیار مورد توجه بود. در امسال نیز برای اولین بار بود که از ابتدا تا پایان طراحی و اجرای غرفه مان داخلی بود. به طور نمونه تلویزیون LED به طول 165 متر برای اولین بار در جهان در پاویون ایران در اکسپو میلان نصب شد و کسب مدال نقره برای اولین بار برای ایران در تاریخ حضور در اکسپوهای جهانی نیز برای ایران در میلان رقم خورد.

وی در خصوص منابع تصویری کتاب پدیدارشناسی نمایشگاه های جهانی(اکسپو) توضیح داد: از سال 1873 که دوربین عکاسی در جهان مورد استفاده نهاده شد تصاویر این اکسپوها ثبت شد و در این کتاب استفاده شده است ولی تصاویر دوره های پیش تر اکسپوها به صورت نقاشی بوده که در کتاب فوق نیز منتشر شده و بسیار جالب است. تصاویر اکسپوهای سال های اخیر نیز توسط خودم به ثبت رسیده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "مرور 164 سال حضور ایران در اکسپوهای جهانی در یک کتاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرور 164 سال حضور ایران در اکسپوهای جهانی در یک کتاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید