واریانت های نگران کننده کرونا را بشناسید ، واکسن ها جهش های کووید 19 را خنثی می کنند

به گزارش مجله کامپیوتر، مسئول آزمایشگاه کووید 19 ایران با اشاره به تفاوت جهش و واریانت کرونا گفت: 4 نوع واریانت نگران کننده کرونا داریم.

واریانت های نگران کننده کرونا را بشناسید ، واکسن ها جهش های کووید 19 را خنثی می کنند

به گزارش مجله کامپیوتر، مصطفی صالحی وزیری ویروس شناس و مسئول آزمایشگاه کووید 19 ایران درباره تعریف ویروس جهش یافته کرونا اظهار کرد: موجود زنده ای که تکثیر می شود، دچار جهش و تغییرات ژنتیکی می شود و نه تنها ویروس ها از این قاعده مستثنی نیستند بلکه در ویروس ها میزان جهش بسیار بیشتر است، افزون بر این در ویروس هایی مانند کروناویروس سارس 2 که ماده ژنتیکی آنها RNA است؛ جهش بیشتر رخ می دهد.

فرق جهش و واریانت چیست؟

وی اضافه نمود: در طول یک دوره عفونت کروناویروس سارس 2 بین 100 هزار تا 100 میلیون جهش می تواند در ژنوم ویروس رخ دهد و باتوجه ها به شیوع گسترده کروناویروس سارس 2 در دنیا میزان جهش ها بسیار زیاد است؛ در نتیجه ویروس هایی ایجاد می شوند که جهش های بسیاری دارند و ما به آنها واریانت می گوییم.

ویروس شناس و مسئول آزمایشگاه کووید 19 ایران درباره واریانت های نگران کننده کرونا اظهار داشت: در حال حاضر ما چهار واریانت نگران کننده داریم که اولین ویروس خطرناک واریانت انگلیسی است که اکنون با نام آلفا شناسایی می شود و دومین واریانت آفریقای جنوبی بود که اکنون بتا نامیده می شود، سومین واریانت برزیلی بود که گاما نامیده می شود و آخر واریانت هندی است که دلتا نامیده می شود.

صالحی وزیری اظهار داشت: این واریانت های نگران کننده سرایت پذیری بیشتری نسبت به ویروسی که در چین توسعه پیدا کرد، دارند و می توانند مرگ و میر بیشتری ایجاد کنند و احتمال کاهش اثربخشی واکسن ها هم وجود دارد.

ویروس شناس و مسئول آزمایشگاه کووید 19 ایران با اشاره به جهش های نگران کننده در دنیا اظهار داشت: تغییراتی که در واریانت ها رخ داده نشان داده است که واکسن های موجود کارایی کافی دارند و از مرگ و میر می توانند جلوگیری کنند. باید توجه داشت فردی که واکسن زده یا مبتلا شده است، می تواند دوباره به نوع جهش یافته مبتلا شود زیرا سیستم ایمنی نمی تواند از تکثیر ویروس نو جلوگیری کند و ممکن است ما عفونت و ابتلای مجدد داشته باشیم اما فرد به بیماری شدید مبتلا نمی شود.

صالحی وزیری اظهار داشت: واکسن سازان سعی می کنند تغییرات واریانت ها را مدنظر قرار دهند و دوزهای بعدی واکسن بتواند سیستم ایمنی را به گونه ای فعال کند که ایمنی در برابر واریانت های نگران کننده ایجاد شود.

ویروس شناس و مسئول آزمایشگاه کووید 19 ایران تاکید کرد: از مردم می خواهیم همچنان نکات بهداشتی را رعایت کنند و صبر و حوصله به خرج بدهند تا ما شاهد موارد کمتر بیماری با تکمیل واکسیناسیون در کشور باشیم.

منبع: مجله کامپیوتر

منبع: جام جم آنلاین

به "واریانت های نگران کننده کرونا را بشناسید ، واکسن ها جهش های کووید 19 را خنثی می کنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واریانت های نگران کننده کرونا را بشناسید ، واکسن ها جهش های کووید 19 را خنثی می کنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید