کشاورزی آسان با اختراع دستگاه بذرکار خطی در مازندران

به گزارش مجله کامپیوتر، ردیف کار خطی نیمه اتوماتیک بذر با همت مخترع مازندرانی ساخته شد تا کشت انواع محصولات صیفی رونق پیدا کند.

کشاورزی آسان با اختراع دستگاه بذرکار خطی در مازندران

به گزارش خبرنگار از ، یکی از دلایل اصلی بی رغبتی به شغل کشاورزی، انجام کشاورزی به روش سنتی است که از حوصله و توان کشاورزان خارج می گردد.

جعفری یکی از کشاورزان آملی می گوید: کشاورزی شغل آبا و اجدادی اش است و به دلیل بالا رفتن سن و سختی کار کشاورزی قادر به انجام کشت صیفی جات نیست.

وی اضافه کرد: در حال حاضر حدود یک هکتار از زمینی که قبلا سبزی و صیفی کشت می کردم بدون استفاده است و توان کار کردن در زمین را ندارم.

دستگاه بذرکار خطی راهی برای نجات کشاورزان صیفی کار مازندران

دستگاه بذر کار، ردیف کار خطی دستی نیمه اتوماتیک از نمونه دستگاهی است که تا حدود بسیار زیادی عملیات کاشت انواع محصولات کشاورزی مازندران کلم بروکلی، کلم پیچ، شلغم، خردل، تربچه، اسنفاج، بامیه، ذرت شیرین، لوبیا، نخود، اسنفاج، خیار، هندوانه، خربزه، طالبی کدو حلوایی و پیاز را راحتی در دل خاک می کارد.

حسن جعفری مخترع جوان درباره عملکرد این دستگاه می گوید: ایجاد شیار، شخم به اندازه دلخواه و کاشت دانه در فاصله از قبل تعیین شده و پوشش همزمان آن در دل خاک جز قابلیت های این دستگاه است.

وی با بیان اینکه کاشت انوع بذر در اراضی شیبدار، صعب العبور، تپه و زمین های هموار وجود دارد، اضافه کرد: نمونه صنعتی این دستگاه هم در حال ساخت است.

این مخترع مازندرانی با بیان اینکه نمونه خارجی برای ساخت این دستگاه وجود دارد، گفت: در داخل کشور هیچ نمونه ای از این مدل ساخته نشده است و قیمت این دستگاه با مشابه خارجی بسیار کمتر است.

سهولت در کشت صیفی جات کارکرد اصلی دستگاه بذرکار خطی

جعفری مخترع دستگاه بذرکار خطی هدفش از ساخت این دستگاه را سهولت کشت برای کشاورزان عنوان نمود و گفت: باید کوشش کنیم دغدغه سختی کار در کشاورزی به حداقل برسد و وقت و زمان کشاورزان برای افزایش عملکرد صرف گردد.

وی در تشریح ساخت این دستگاه اضافه کرد: با استفاده از این دستگاه بذر ها به صورت ردیف و با استاندارد های تعیین و تعین شده کاشته می گردد.

جعفری گفت: این دستگاه طوری طراحی شده است که به ستون فقرات کشاورزان در حین کاشت بذر فشار زیادی وارد نمی گردد و میزان کارایی کشاورزان برای کاشت محصولات افزایش پیدا می نماید.

این مخترع مازندرانی اضافه کرد: با این روش میزان خطا در کاشت بذر کشاورزی به شدت کاسته شده و بذر به اندازه مورد احتیاج و تعیین شده در خاک فرو می رود.

همچنین این مخترع جوان برای ادامه کارش از دو فارغ التحصیل دانشگاهی استفاده نموده تا بتواند دستگاهی بدون نقص روانه بازار کند.

خداحافظی با کمردرد برای کشاورزان صیفی کار

یکی از کشاورزان آملی که این دستگاه را خریده است، می گوید: قبلا برای کاشت بذر صیفی جات باید خم می شدیم و به سختی آن را در دل خاک قرار می دادیم.

وی اضافه کرد: اما حالا با استفاده از دستگاه بذرکار خطی می توانیم به راحتی بذر ها را در فاصله تعیین شده به داخل خاک راهنمایی کنیم.

ارسال دستگاه بذرکار خطی به همه جای ایران

ساجدی کشاورز استان آذربایجان شرقی که به چند ماهی است دستگاه بذرکار خطی را از این مخترع آملی خریده است، می گوید: کارکرد این دستگاه بسیار عالی است و در یک هکتار زمینی که احتیاج به 10 کارگر داشتم، اکنون به مدت دو روز بذر ها را کاشتم.

وی اضافه کرد: این دستگاه بذرکار خطی علاوه بر کاهش هزینه و زمان انجام کار، خستگی برای ما کشاورزان را هم از بین برده است.

تاکنون حدود 10 دستگاه بذرکار خطی ساخته شده و در همه مناطق حتی در زمین های شیبدار و گلخانه هم کاربرد دارد.

900 هزار هکتار از زمین های کشاورزی ایران به کشت صیفی و سبزی اختصاص یافته است که با استفاده از دستگاه بذرکار خطی می توان به کشت این محصولات رونق بخشید.

گزارش از سیده حکیمه موسوی ازنی

م

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "کشاورزی آسان با اختراع دستگاه بذرکار خطی در مازندران" امتیاز دهید

1 کاربر به "کشاورزی آسان با اختراع دستگاه بذرکار خطی در مازندران" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشاورزی آسان با اختراع دستگاه بذرکار خطی در مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید