انسان ها چگونه محیط زیست را تحت تأثیر قرار می دهند

به گزارش مجله کامپیوتر، تغییرات آب و هوا ، انقراض گونه ها و آلودگی تبدیل به مسئله ای نگران کننده برای همه ملت ها در سرتاسر دنیا شده اند. آگاهی از چگونگی تحت تأثیر قرار گرفتن محیط زیست به وسیله انسان ها به ما برای درک بهتر مشکل یاری خواهد نمود.

انسان ها چگونه محیط زیست را تحت تأثیر قرار می دهند

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

تغییرات آب و هوا ، انقراض گونه ها و آلودگی تبدیل به مسئله ای نگران نماینده برای همه ملت ها در سرتاسر دنیا شده اند. آگاهی از چگونگی تحت تأثیر قرار گرفتن محیط زیست از طریق انسان ها به ما برای درک بهتر مشکل یاری خواهد نمود.

سال ها بهره برداری از طبیعت از طریق انسان ها منجر به بروز تأثیراتی شده است که هم اکنون با آن ها روبرو می شویم. انسان ها در کوشش برای بهبود دادن زندگی خود محیط زیست را در معرض خطر قرار داد ه اند. اکنون تحقیقات بیشتر و بیشتری در حال اجرا هستند تا به آنالیز تأثیرات مختلفی که انسان ها بر روی محیط زیست داشته اند بپردازند.

سوراخ شدن لایه اوزون

استراتوسفر دارای لایه ای از اوزون است که از ما در برابر اشعه های ماورای بنفش مضر خورشید محافظت می نماید. قرار گیری در معرض این اشعه ها ممکن است منجر به بروز بیماری هایی مانند سرطان پوست و آب مروارید گردد. ولی، لایه اوزون اشعه های ماورای بنفش مضر نور خورشید را جذب می نماید و مانع ورود آن ها به اتمسفر زمین می گردد. کلروفلوئوروکربن ها که از مواد شیمیایی فراوری شده از طریق انسان ها به تعداد می فرایند از طریق آئروسل ها تجهیزات سرد نماینده مانند یخچال ها و فرآیندهای مختلف صنعتی در هوا آزاد می شوند. آزاد شدن این گازها در هوا باعث تجزیه شدن مولکول های لایه اوزون می گردد. لایه اوزون در قطب جنوب سوراخ شده است و این موضوع تبدیل به مسئله ای نگران نماینده در سرتاسر دنیا شده است. کره زمین به خاطر سوراخ شدن لایه اوزون در اتمسفر بالایی تشعشعات ماورای بنفش بیشتری دریافت می نماید. این برای درختان و گیاهان و انسان ها و حیواناتی که به گیاهان وابسته هستند مضر است. اشعه های ماورای بنفش ممکن است نوع خاصی از باکتری ها به نام سیانوباکتری ها را از بین ببرند. سیانوباکتری ها از لحاظ مالی مهم هستند. پژوهشگران حتی پیش بینی می نمایند که افزایش اشعه های ماورای بنفش ممکن است منجر به مرگ پلانکتون ها گردد. پلانکتون ها قسمت مهمی از زنجیره غذایی اقیانوس ها را تشکیل می دهند.

آلودگی

صنعتی سازی نشانه عیار پیشرفت انسان ها بوده است. ولی، فعالیت های صنعتی باعث آزاد شدن گازهای سمی در اتمسفر می شوند. فعالیت های صنعتی روزانه اندازه زیادی مواد زائد وارد دریاها و رودخانه ها می نمایند. بعضی از این مواد زائد به زیر زمین نفوذ می نمایند و آب های زیر زمینی را به قدری آلوده می نمایند که دیگر قابل مصرف نخواهند بود. کشاورزی و استفاده بیش از حد از کود های شیمیایی و آفت کش ها باعث تخریب زمین و از بین رفتن حیوانات می گردد. افزایش روز به روز تعداد وسایل نقلیه نه تنها باعث افزایش آلودگی هوا می گردد بلکه بعلاوه آلودگی صوتی را هم افزایش می دهد که این به نوبه خود منجر به افزایش استرس ، اضطراب و مسائل مربوط به شنوایی می گردد. آلودگی آب ها منجر به کاهش تعداد حیوانات دریایی مختلف شده است. بعضی گونه های دریایی در معرض انقراض هستند. پرندگان مهاجر دوره مهاجرت خود را به خاطر آلودگی یا تغییرات آب و هوایی تغییر داده اند. بیماری های تنفسی در انسان ها بهای دیگری است که باید به خاطر آلودگی هوا بپردازیم. باران های اسیدی درختان ، محصولات کشاورزی و ماهی را از بین می برند. تنفس مواد سمی احتمال بروز بیماری های خطرناک مانند سرطان را افزایش می دهد.

جنگل زدایی

افزایش جمعیت ، صنعتی سازی و احتیاج به زمین برای توسعه شهرها باعث شده است انسان ها خود خواهانه به قطع درختان و جنگل زدایی بپردازند. درختان نه تنها زیستگاه جمعیت زیادی از حیوانات هستند بلکه بعلاوه قسمت مهمی از چرخه آب به تعداد می فرایند. ریشه گیاهان خاک را در کنار هم حفظ می نمایند و مانع فرسایش خاک می شوند. پوشش جنگلی در 11000 سال گذشته نصف شده است. بین سال های 1990 تا 2000 سالانه 16 میلیون هکتار از جنگل ها نابوده شده اند. جنگل زدایی با چنین سرعتی تبدیل به مسئله ای نگران نماینده در سرتاسر دنیا شده است. تنوع زیستی نقش بسیار مهمی در حفظ حیات بر روی زمین دارد.

انقراض گونه ها

تنوع و وابستگی متقابل همه موجودات زنده منجر به تکامل دنیا شده است. انسان ها از زمان به دست آوردن توانایی شکار آغاز به کشتن حیوانات نموده اند. اگر چه انسان ها در گذشته حیوانات را برای زنده ماندن شکار می کردند ولی، حتی بعد از یادگیری فراوری محصولات کشاورزی هم به این کار ادامه داده اند. شکار بی وقفه حیوانات منجر به انقراض گونه های مختلف حیوانات شده است. در کنار شکار کردن، فعالیت های انسانی مانند آلودگی محیط زیست و جنگل زدایی منجر به انقراض تعداد زیادی از حیوانات و گیاهان به خاطر از بین رفتن زیستگاه ها شده است. تحقیقات نشان داده اند که در امریکای شمالی در 50 سال گذشته 37 گونه حیوانی به خاطر فعالیت های انسانی منقرض شده اند. مطابق اعلام IUCN 928ر16 گونه حیوانی و گیاهی در خطر انقراض دارند و این لیست هر سال در حال افزایش است.

علیرغم بهره برداری بدون تبعیض از طبیعت از طریق انسان ها، سازمان هایی هم وجود دارند که بی وقفه برای بازگرداندن تأثیرات فعالیت های انسانی بر روی محیط زیست کوشش می نمایند. سازمان حیات وحش دنیای ، آژانس محیط زیست اروپا و نشنال جئوگرافی بعضی از این سازمان ها هستند که برای حفظ محیط زیست و آگاهی بخشیدن و تشویق مردم برای حفاظت از حیات کوشش می نمایند. در اینجا لیستی از فعالیت هایی که با استفاده از آن ها می توانیم به حفظ زیست بوم ها یاری کنیم ارائه شده است.

انسان ها چگونه می توانند زیست بوم های آسیب دیده را بهبود ببخشند

قانون گذاری برای صنایع. کسانی که مسئول آلودگی هوا و آب هستند باید به شدت مجازات شوند

گونه های در حال انقراض باید از طریق دولت ها مورد حفاظت قرار گیرند

فراوری مثل گونه های خاص و آزاد کردن آن ها در محیط زیست به طوری که بتوانند در زیستگاه خود زندگی نمایند

حفظ و ایجاد زیستگاه های مناسب

کاشتن درخت. درختکاری و احیای جنگل ها می تواند به جلوگیری از جنگل زدایی یاری کند

ایجاد آگاهی با جشن گرفتن روز زمین ، روز سبز ، روز درختکاری و غیره

از میان برداشتن گونه های خارجی می تواند به رشد گونه های گیاهی بومی یاری کند

پاکسازی رودخانه ها و دریاچه ها

اجتناب از مصرف کیسه های پلاستیکی

جداسازی زباله های خشک و خیس

اجتناب از مصرف آفت کش ها و کودهای شیمیایی

استفاده از انرژی های نوین و تجدید پذیر مانند انرژی خورشیدی و انرژی بادی و غیره

محدود کردن استفاده از وسایل نقلیه

استفاده از محصولات محلی می تواند به جلوگیری از اتلاف انرژی و کاهش آلودگی یاری کند

ما هنوز هم می توانیم با دنبال کردن قوانین خاصی از تخریب محیط زیست زیست جلوگیری کنیم. ایجاد آگاهی درباره وظایف و مسئولیت های شهفرایندان به قدر مساوی از اهمیت برخوردار است. اکنون می دانیم که انسان عامل اصلی آلودگی محیط زیست است. هر یک از ما می توانیم نقش با ارزشی در حفظ محیط زیست داشته باشیم. همه ما باید سهم خود را برای حفظ زیست محیط ادا کنیم زیرا، محیط زیست کلیدی برای بقای ما انسان هاست.

منبع: راسخون

به "انسان ها چگونه محیط زیست را تحت تأثیر قرار می دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انسان ها چگونه محیط زیست را تحت تأثیر قرار می دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید