اینسایت بالاخره حفاری مریخ را شروع کرد

به گزارش مجله کامپیوتر، فرودگر اینسایت(Insight) ناسا اکنون به مرحله ای رسیده است که می تواند یک حفره در مریخ حفر کند.

اینسایت بالاخره حفاری مریخ را شروع کرد

به گزارش مجله کامپیوتر و به نقل از انگجت، قرار بود فرودگر اینسایت ناسا یک چاله در مریخ حفر کند تا یک کاوشگر واقع در بالای آن بتواند گرمای فرّار از فضای داخلی مریخ را اندازه گیری کند، اما از زمان شروع ماموریت در ماه فوریه پیشرفت چندانی نداشته است.

انتها این پیشرفت میسر شده است و آژانس فضایی آمریکا(ناسا) فاش نموده است که این کاوشگر با نام مستعار موش کور(mole) در نهایت به لطف یک استراتژی جدید با جدیت در حال حفر مریخ است.

یک خاک سفت غیرعادی تاکنون مانع از حفر این بازوی رباتیک شده بود، اما تیم عملیات دریافتند که اینسایت می تواند با وارد کردن یک فشار به این بازوی رباتیک، مقاومت خاک را بشکند تا حفاری شروع گردد.

البته این حفاری به آرامی در حال اجرا است و موش کور از 8 اکتبر تاکنون تقریباً تنها دو سانتی متر حفر نموده است و می تواند تا عمق 4.8 متر حفاری کند.

هنوز راه زیادی تا رسیدن این کاوشگر به پتانسیل واقعی خود مانده است. با این وجود دانشمندان نگران این هستند که یکی از ابزارهای اصلی اینسایت هدر رود.

تا زمانی که سنگ یا موانع سخت دیگر در جهت حفاری پیدا نگردد، این کاوشگر می تواند دانشمندان را از آنچه در زیر سطح مریخ می گذرد، باخبر کند.

اینسایت یک فضاپیمای رباتیک سطح نشین مریخ است که قرار است برای اولین بار یک نقشه درونی از سیاره مریخ تهیه کند. این فضاپیما در تاریخ 5 می 2018 از کالیفرنیا به فضا پرتاب شد و برابر برنامه از پیش معین شده در 26 نوامبر 2018 پس از پیمودن 485 میلیون کیلومتر بر روی سطح مریخ فرود آمد و مأموریتش را برای جمع آوری اطلاعات شروع کرد.

محل فرود این ماموریت، هامونه الیسیوم دومین منطقه بزرگ آتشفشانی در مریخ در نظر گرفته شده بود که در آنجا با به کار انداختن یک حسگر و یک کاوشگر دمایی و همچنین انجام آزمایش علمی رادیویی، برنامه مطالعه ساختار داخلی مریخ را شروع کرد.

این مأموریت را آزمایشگاه علمی و فناوری جی پی ال(JPL) برای ناسا اداره می نماید و سطح نشین آن توسط سیستم های فضایی لاکهید مارتین ساخته شده است. طرح این مأموریت در ابتدا برای راه اندازی در ماه مارس 2016 صورت گرفته بود و نام آن کوتاه شده شرح اکتشافات درونی با استفاده از آنالیز های لرزه ای، زمین شناسی و انتقال حرارت است.

اینسایت به مدت دو سال به کاوش و انجام تحقیقات در مریخ می پردازد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "اینسایت بالاخره حفاری مریخ را شروع کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینسایت بالاخره حفاری مریخ را شروع کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید