باغ موزه دفاع مقدس لرستان در بن بست اعتبار

به گزارش مجله کامپیوتر، فاطمه حافظی - خرم آباد - خبرنگار: لرستان، با سابقه درخشان خود در سال های جنگ تحمیلی، به محلی برای انتقال فرهنگ ایثار و شهادت و آشنایی نسل نوجوان و جوان استان با شرایط و موقعیت های آن روزها احتیاج دارد.

باغ موزه دفاع مقدس لرستان در بن بست اعتبار

احداث باغ موزه دفاع مقدس می تواند به این انتقال فرهنگ بسیار یاری کند و همچنین تاثیر بسزایی در مطلع کردن جوانان و نوجوانان و آنهایی که جنگ را لمس نکرده اند، داشته باشد. کلنگ عملیات اجرایی باغ موزه دفاع مقدس سال 89 در تپه شهدای گمنام خرم آباد در زمینی به مساحت 13 هزار و 200 متر مربع زده شد. زیربنای این پروژه 6 هزار متر مربع و مقرر شده بود طی 4 سال به بهره برداری برسد.

فاز اول باغ موزه دفاع مقدس لرستان که شامل اسکلت بندی و شناژ بود، سال 93 به اتمام رسید. قرار بود کار در 9 فاز عملیاتی گردد، اما بعد از گذشت حدود 9 سال از شروع آن، هنوز این پروژه نتوانسته است به بهره برداری نهایی برسد. در حال حاضر این پروژه برای تکمیل و بهره برداری به 20 میلیارد تومان اعتبار احتیاج دارد. این در حالی است که از محل اعتبارات استانی تنها 1/5 میلیارد تومان برای این پروژه لحاظ شده که حتی کفاف پرداخت طلب پیمانکاران را نمی دهد.

  • صرف هزینه 110 میلیارد ریالی برای پروژه

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس لرستان در این زمینه بیان می نماید: ساخت مرکز فرهنگی لرستان سال 90 در زمینی به مساحت 13 هزار و 200 متر مربع شروع و مقرر شد در 9 فاز عملیاتی گردد. سرهنگ حجت الله ناصرپور بیان می نماید: فاز نخست این پروژه 5500 متر مربع مساحت دارد که طی این مدت توانسته است به 80 درصد پیشرفت برسد. وی می افزاید: برای اجرای این پروژه 110 میلیارد ریال هزینه شده که از محل اعتبار استانی بنیاد حفظ آثار و استان تامین شده است.

  • اعتبار لحاظ شده برای امسال

ناصرپور به موضوع اعتبار در نظر گرفته شده برای این پروژه اشاره و اظهار می نماید: در امسال برای این پروژه از طرف استان 1/5 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، اما با این مبلغ نمی توان کار چندانی انجام داد. وی می گوید: پیمانکار پروژه بیش از 2 میلیارد تومان طلب دارد و اعتبار در نظر گرفته شده برای آن در امسال حتی کفاف پرداخت طلب پیمانکار را هم نمی دهد. مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس لرستان ادامه می دهد: با این اعتبارات اندک که برای پروژه لحاظ می گردد، حتی فاز اول آن هم که بعد از این همه سال به مرحله نهایی رسیده، تکمیل نمی گردد و ضروری است مسئولان ارشد استان برای تامین اعتبار لازم به منظور رسیدن به یک پیشرفت معقول تدبیر ویژه بیندیشند و اقدامی انجام دهند.

  • نبود اعتبار؛ مشکل اصلی

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس به نبود اعتبار اشاره می نماید و می گوید: مساله اصلی این است که این مرکز فرهنگی، گردشگری و مذهبی استان هنوز به دغدغه مسئولان تبدیل نشده است تا بتوانیم این پروژه را در زمان کمتری به بهره برداری برسانیم. وی می افزاید: تا زمانی که نتوانیم این پروژه را به یکی از دغدغه ها و مطالبات اصلی مسئولان و مردم تبدیل کنیم، نمی توانیم آن را به خاتمه برسانیم.

  • جمع آوری اسناد در باغ موزه

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس لرستان به اهداف ساخت این باغ موزه اشاره و اظهار می نماید: بیش از 2 میلیون سند در مورد دفاع مقدس و رزمندگان استان جمع آوری، اما به دلیل نبود فضای مناسب، در محلی نامطلوب و به دور از شرایط مناسب و مساعد بایگانی شده اند. وی ادامه می دهد: در صورتی که این باغ موزه به اتمام برسد، این اسناد در معرض دید و مورد استفاده عموم قرار می گیرند تا بتوان رشادت ها و دلاوری های مردمان این دیار را به همگان نشان داد. سرهنگ ناصرپور می گوید: جمع آوری اطلاعات و دل نوشته های رزمندگان که در دفاع مقدس نقش فعال و پررنگی داشته اند، برای این باغ موزه جمع آوری می شوند و در اختیار نسل فعلی و آینده قرار می گیرند.

وی بیان می نماید: جمع آوری اسناد و مدارک یگان های نظامی استان ازجمله لشکر 84 ارتش، آمادگاه مهماتی باباعباس، تیپ 57 ابوالفضل(ع)، گروه 411 مهندسی بروجرد و سایر یگان های نظامی استان و نشر آنها به صورت کتاب از دیگر اهداف ساخت این باغ موزه است. ناصرپور اضافه می نماید: همچنین ساخت و نصب سردیس شهدای شاخص استان در محوطه باغ موزه دفاع مقدس، نصب ماکت هواپیماهای جنگنده، لاشه تانک های منهدم شده عراقی و... در دستور کار واقع شده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "باغ موزه دفاع مقدس لرستان در بن بست اعتبار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باغ موزه دفاع مقدس لرستان در بن بست اعتبار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید