بسته شدن کانال سوئز: عذرخواهی مالک ژاپنی کشتی، 150 کشتی منتظرند
به گزارش مجله کامپیوتر، این حادثه در تاریخ 150 ساله کانال سوئز بی سابقه خوانده شده است.
کانال سوئز یکی از آبراه های اصلی دنیا، از روز سه شنبه تا به امروز بسته شده و رفت و آمد در آن متوقف شده است.
به گزارش مجله کامپیوتر، دلیل بسته شدن، گیر کردن یک کشتی باری در عرض کانال است که مانع از رفت و آمد شده است.
این اتفاق باعث شده رفت و آمد کشتی های باری بین اروپا و آسیا متوقف گردد.
عذرخواهی
به نوشته بی بی سی، مالک ژاپنی یک کشتی بزرگ باربری که یک جهت مهم کانال سوئز در مصر را از روز سه شنبه (23 مارس) به این طرف مسدود نموده برای اخلال تجارت دنیای عذرخواهی نموده است.
شویی کیسن کایشا گفته است که به حرکت درآوردن این کشتی غول پیکر بسیار سخت بوده است اما به شدت کوشش می نماید که این مشکل حل گردد.
این کشتی که اور گوین نام دارد و مربوط به شرکت اور گرین هست، 400 متر طول دارد و پس از آن که در اثر وزش باد شدید از جهت خارج شد، به گل نشست و در میان کانال نهاده شد.
در حال حاضر دست کم 150 کشتی باری منتظر باز شدن این را ه و عبور از کانال هستند.
کانال سوئز در حدود 193 کیلومتر طول دارد، در مصر واقع است و دریای مدیترانه را به دریای سرخ وصل می نماید.
این کانال آبی امکان سفری کوتاه تر میان آسیا و اروپا را فراهم می نماید.
این کشتی در باریک ترین قسمت کانال در ورودی آن از سمت دریای سرخ گیر افتاده است.
ادامه کوشش ها برای بازگشایی کانال سوئز
این کشتی در قسمت ورودی کانال از سمت دریای سرخ به گل نشسته است که باریک ترین بخش کانال به شمار می رود و جهت رفت وآمد کشتی ها در آن جا یک طرفه است.
کشتی اِوِر گوین که در پاناما ثبت شده از چین به شهر بندری روتردام هلند می رفت و سعی داشت وارد مدیترانه گردد که گیر افتاد.
این رویداد در تاریخ 150 ساله کانال سوئز بی سابقه خوانده شده است.
هزینه روزانه
بسته شدن کانال سوئز با به گل نشستن کشتی باربری بزرگ اور گیون باعث شده که روزانه نزدیک به 10 میلیارد دلار کالای بار دیگر کشتی ها در دو سوی این کانال گیر کند.
اطلاعات کشتیرانی لویدز لیست نشان می دهد که روزانه حدود 5/1 میلیارد دلار کالا به وسیله کانال سوئز به غرب و حدود 4/5 میلیارد دلار کالا به شرق می رود.
به این ترتیب ارزش کل کالاهایی که روزانه از سوئز می گذرد 9/6 میلیارد دلار برآورد می گردد؛ یعنی ساعتی 400 میلیون دلار.
سوئز آبراهی میان دریای مدیترانه و دریای سرخ است که جهتی کوتاه برای تجارت بین آسیا و اروپا فراهم می نماید.
بنا به اطلاعات لویدز لیست هم اکنون 160 شناور در دو سوی کانال سوئز سرگردان مانده اند که 41 کشتی فله بر و 21 نفتکش جزو آنها است.
اتحادیه بین المللی کشتیرانی بیمکو می گوید تاخیر در گشایش سوئز به تاخیرهای فزاینده در تامین کالاها خواهد انجامید.
کارشناسان کشتیرانی هشدار داده اند که هرچه از بسته شدن کانال بگذرد اثرات آن می تواند به طور تصاعدی تاخیرهای بیشتری را در تامین کالاها باعث گردد.
انتظار می رود که در صورت طولانی شدن بسته شدن کانال سوئز بعضی از کشتی ها به جای انتظار پشت کانال جهت طولانی دور زدن آفریقا را انتخاب نمایند.
کانال سوئز یکی از 14 گلوگاه حیاتی است که امنیت غذایی دنیا به آنها وابسته است.
منبع: عصر ایران