خودروهای صفر بفرمایید معاینه فنی!
به گزارش مجله کامپیوتر، معاینه فنی برتر به خودروهای صفر تعلق نمی گیرد و 60 درصد خودروهای نو در تست آلایندگی معاینه فنی قبول نمی شوند!
به گزارش مجله کامپیوتر، روزنامه شهروند نوشت: 60 درصد خودروهای نو از تست معاینه فنی برتر مردود شدند. گزارش های ستاد معاینه فنی در حالی نشان می دهد که بیشتر خودروهای کمتر از 4 سال پیروز به پاس کردن استانداردهای برتر نشده اند که معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران خسارت سالانه آلودگی هوا در پایتخت را 2,6 میلیارد دلار اعلام کرده، خسارتی که خودروهای آلاینده متهمان اصلی آن هستند. البته مسئولان ستاد معاینه فنی می گویند بعد از اجرای طرح جدید کنترل آلودگی هوای پایتخت مراجعات برای دریافت معاینه نسبت به پارسال 10 درصد بیشتر شده است. آنگونه که آمارها نشان می دهد از ابتدای امسال تا 15 تیر حدود 30 هزار خودروی غیر مشمول (کمتر از 4سال) برای دریافت معاینه فنی برتر مراجعه کرده اند که مسئولان این ستاد دلیل اصلی آن را تخفیف یک میلیون و 200 هزار تومانی در طرح ترافیک جدید برای خودروهای صاحب معاینه فنی برتر می دانند.
حدود نیمی از خودروهای مراجعه کننده نقص فنی داشتند
پارسال چیزی حدود یک میلیون و 800 هزار نفر به ستاد معاینه فنی مراجعه کرده اند که از این تعداد 390 هزار دستگاه خودرو پیروز به دریافت معاینه فنی برتر شدند. بر اساس اطلاعاتی که ستاد معاینه فنی تهران به شهروند گزارش داده است بررسی ها نشان می دهد که تعداد مراجعات مردم در سال97 نسبت به سال96 حدود 18 درصد و نسبت به سال95 حدود 60 درصد بیشتر شده است. جالب است که از یک میلیون و 280 هزار خودرویی که برای نخستین بار برای دریافت معاینه فنی مراجعه کردند، 42 درصد دارای نقص فنی بوده اند.
طرح ترافیک جدید تقاضای معاینه فنی برتر را بالا برد
حدود یک ماه از اجرای طرح کنترل آلودگی پایتخت می گذرد. طبق تصمیمات جدید اعضای شورای شهر تهران، خودروهای سواری دیگر محدودیت پلاک برای ورود به حلقه دوم ترافیکی مرکز شهر نخواهند داشت و خودروهای پلاک تهران در هر فصل فقط 20روز و خودروهای پلاک غیر تهران 15روز مجاز به تردد رایگان در محدوده دوم یا همان زوج و فرد سابق هستند و برای تردد بیش از 20روز در هر فصل باید عوارض بپردازند. البته در صورتی که معاینه فنی برتر داشته باشید، می توانید 20 درصد پول کمتری بپردازید.
یک حساب کتاب سرانگشتی نشان می دهد در صورتی که خودروی تان معاینه فنی برتر داشته باشد، دست کم یک میلیون و 200 هزار تومان کمتر پول طرح پرداخت خواهید کرد. همین مسأله موجب شده که تعداد مراجعات مردم برای دریافت معاینه فنی برتر نسبت به سال گذشته 10 درصد بیشتر شود.
بر اساس گزارش ستاد معاینه فنی تهران به شهروند آمارها نشان می دهد که از ابتدای امسال تا 15تیر، 517 هزار نفر برای دریافت معاینه فنی برتر به ستاد مراجعه کرده اند که سهم خودروهای غیر مشمول (خودروهای با سن کمتر از 4 سال) از این تعداد حدود 30 هزار دستگاه بوده است. مسئولان این ستاد می گویند که تعداد مراجعات خودروهای غیر مشمول که هیچ اجباری برای دریافت معاینه فنی ندارند و تنها برای بهره مندشدن از تخفیف 20 درصدی به دفاتر معاینه فنی تهران مراجعه کردند، حدود 10 درصد بیشتر شده است.
37 هزار تومان هزینه معاینه فنی برتر
37 هزار تومان هزینه دریافت معاینه فنی در تهران است، حالا فرقی نمی کند برتر باشد یا معمولی. البته در معاینه فنی برتر سختگیری بیشتری نسبت به آلایندگی خودرویتان وجود دارد.
در معاینه فنی برتر مونواکسید خودرویتان کمتر از 0,7 درصد و هیدروکربن نسوخته باید 250 ppm باشد اما در معاینه فنی برتر خودرو باید در دور آرام همین استاندارد را پاس کند اما در دور تند (2500 دور در دقیقه) میزان مونواکسید تولیدی خودرویتان باید زیر 0.6 درصد باشد.
تا گارانتی کاتالیست به سرانجام نرسیده تعویضش کنید
سازمان محیط زیست در مورد وضع نامطلوب کاتالیست ها به وزارت صنعت، معدن و تجارت نامه نوشته و مدارک خود را ارسال کرده است، اما مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران می گوید خودروسازان نسبت به رفع این عیب اقدامی انجام نداده اند.
حسینی منش با بیان این که شهروندان باید هشیار باشند، گفت: حالا که خودروساز توجهی به آلایندگی قطعات تولیدی خود ندارد، بهتر است شهروندان تا زمانی که گارانتی کاتالیست آنها به سرانجام نرسیده به صورت داوطلبانه به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند تا اگر در تست های معاینه فنی معین شد که کاتالیست دارای عیوبی است تا زمانی که گارانتی آن به سرانجام نرسیده خودروساز بر اساس قانون نسبت به تعمیر یا تعویض قطعه اقدام کند؛ در غیر این صورت شهروندان می بایست 700 تا 800 هزار تومان بابت خرید کاتالیست از جیبشان هزینه کنند.
سن فرسودگی خودروها چقدر است؟
سن، معیار چندان خوبی برای فرسودگی خودرو ها نیست، بلکه معاینه فنی باید معین کند که خودرویی فرسوده است یا خیر. برخی کارشناسان هم معین سن را معیار مناسبی برای فرسوده بودن یا نبودن خودرو ها نمی دانند. آنها معتقدند آزمایش هایی که در معاینه فنی انجام می شود، می تواند میزان فرسودگی خودرو ها را بهتر معین کند؛ چرا که ممکن است خودرویی با عمر 5 سال بسیار فرسوده تر از خودرویی با عمر 10 سال باشد. بر اساس قانون خودروهای با عمر کمتر از 4 سال نیازی به دریافت معاینه فنی ندارند اما اگر می خواهند برگ سبز معاینه فنی برتر را کسب کنند، باید سری به مراکز این ستاد بزنند. به پیشنهاد هیأت وزیران سن فرسودگی سواری تاکسی و استیشن ون و سواری کار بر حسب بنزینی و دوگانه سوز بودن 10 سال، پایه گازسوز بودن 12 سال و برقی و هیبریدی بودن 15 سال است.
همچنین سن تاکسی هایی که بنابر پیشنهاد وزارت کشور یا وزارت راه و شهرسازی و تأیید سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد کماکان کیفیت ارایه خدمات مناسبی را دارند 15 سال معین شد. بر این اساس سن فرسودگی وانت پایه گازسوز 15 سال و بنزینی و دو گانه سوز دیزلی 14سال معین شد.
همچنین بر اساس این مصوبه سن فرسودگی اتوبوس درون شهری نیز بر حسب دیزلی بودن 10 سال، پایه گاز سوز بودن 12 سال و اتوبوس برقی منوط به بازسازی و رعایت قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی 20 سال در نظر گرفته شده است. با ابلاغ این مصوبه سن فرسودگی مینی بوس و میدل باس درون شهری و برون شهری دیزلی 10، پایه گازسوز 12 و برقی منوط به بازسازی و رعایت قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی 20 سال مقرر شده است.
بر مبنای این مصوبه سن فرسودگی اتوبوس برون شهری 15 سال و کشنده، کامیون و کامیونت 22 سال، موتورسیکلت بنزینی کاربراتوری 6 سال، بنزینی انژکتوری 8 سال، برقی 12 سال و سواری دولتی 15 سال خواهد بود.
علیرضا چلویی، مدیرعامل مراکز اسقاط و بازیافت خودروی کشور می گوید که میانگین مصرف سوخت خودرو های سبک در کشور 7,5 لیتر در هرصد کیلومتر است اما خودرو های فرسوده به طور میانگین 16 لیتر سوخت مصرف می کنند.
آسمان کم ستاره خودروهای داخلی
طی خردادماه 1398 تنها تعداد 48,411 دستگاه خودرو تولید شده که 99 درصد آن از دسته خودروهای سبک و یک درصد باقی مانده مربوط به خودروهای سنگین است.
این حجم از تولید اما در شرایطی اجرا شده که آسمان کیفیت خودروهای داخلی در آخرین گزارش منتشر شده کم ستاره بوده است. شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که کیفیت 39 خودرو تولید و مونتاژ داخلی را مورد بررسی قرار داده، می گوید که همچنان تنها پژو 2008 مونتاژی ایران خودرو توانسته پنج ستاره کیفی را به دست بیاورد و سایر خودروها بین دو تا چهار ستاره کسب کرده اند. با توجه به ستاره های کسب شده توسط خودروهای ارزیابی شده در دومین ماه امسال، حدود 31 درصد خودروها معادل 12 محصول توانسته اند چهار ستاره کیفی را به دست بیاورند. همچنین حدود 36 درصد خودروها یعنی 14 محصول نیز سه ستاره کیفی به دست آورده اند تا کیفیتی متوسط را از آن خود کرده باشند. درنهایت 12 خودرو نیز کماکان دو ستاره باقی مانده اند و این یعنی حدود 33 درصد خودروهای ارزیابی شده در اردیبهشت حداقل کیفیت را داشتند. در گروه خودروهای سطح قیمتی یک، با دو عضو مونتاژی یعنی مزدا3 شرکت بهمن موتور و سوزوکی گرند ویتارای ایران خودرو خراسان روبه رو می شویم که هر دوی آنها پیروز به کسب چهار ستاره کیفی شده اند.
اما در سطح قیمتی دو با هشت محصول مونتاژی روبرو می شویم که در بین آنها، پژو 2008 توانسته پنج ستاره کیفی خود را حفظ کند. 2008 که اولین محصول پسابرجامی خودروسازی کشور به شمار می رود و با وجود تعلیق فعالیت های پژو در ایران، تولید آن فعلا ادامه دارد، اسفند 97 پیروز به کسب پنج ستاره کیفی شد. اما به جز 2008، هفت خودروی دیگر نیز در دسته قیمتی دو حضور دارند که مجموعه ای از مدل های چینی و کره ای هستند. در میان آنها، کیاسراتو توانسته چهار ستاره کیفی خود را حفظ کند.
در این بین، هایما S7 اتومات کماکان چهار ستاره باقی ماند و درست مانند هایما S5 هم سه ستاره کیفی به دست آورد. دیگر خودروی چینی این گروه یعنی تیگو5 که در مدیران خودرو مونتاژ می شود، در گزارش کیفی اردیبهشت سه ستاره به دست آورده، .همچنین جک S5 و S3 نیز به عنوان محصول های مونتاژی کرمان موتور، با کسب سه ستاره، شرایط کیفی مشابهی با گزارش فروردین دارد. در نهایت اما ام وی ام X33 دیگر خودروی عضو دسته قیمتی دو است که مانند گزارش قبلی، تنها دو ستاره کیفی به دست آورده است.
نگاهی هم بیندازیم به دسته قیمتی چهار که بیشترین خودروهای داخلی را در خود جای داده است. مانند چند گزارش قبلی، همچنان محصولات رنو و پژو رده های ابتدایی این گروه را به خود اختصاص داده اند. بر این اساس، تندرپلاس اتومات، پارس تندر، پژو 207 اتومات، تندر-90 پلاس، پژو 207 ای و دنا پلاس پیروز به کسب چهار ستاره کیفی شده اند. هیچکدام از خودروهای مذکور تغییری در سطح کیفی شان نسبت به گزارش فروردین رخ نداده است؛ چه آن که در آن گزارش نیز محصولاتی چهار ستاره بودند.
نکته دیگری که در مورد گروه قیمتی چهار وجود دارد، چهار ستاره شدن دناپلاس است. در رده های بعدی این دسته قیمتی اما با تندر- 90 ایران خودرو، رانا، پژو 206 صندوقدار، پژو 206 هاچ بک، دانگ فنگ H30، دنا، ام وی ام 315 جدید و کوییک روبرو می شویم. تمامی این خودروها پیروز به کسب سه ستاره کیفی در اردیبهشت شده اند و این یعنی سطح کیفی آنها در مقایسه با گزارش فروردین تغییری نکرده است.
منبع: خبرگزاری ایسنا