دانستنی های جالب درباره موز

به گزارش مجله کامپیوتر، موز یک میوه خوشمزه و مقوی است که خواص زیادی دارد در ادامه به بعضی از این خواص که احتمالا نمی دانستید اشاره شده است.

دانستنی های جالب درباره موز

موز رادیواکتیو است

همه ما می دانیم که موز حاوی اندازه زیادی پتاسیم است که برای عملکرد بدن بسیار مفید است. اما احتمالا نمی دانستید که حاوی درصد کمی از ایزوتوپ ناپایدار پتاسیم است که همراه با پتاسیم معمولی از گلوی شما پایین می رود. البته این را بدانید که غیرممکن است با خوردن موز، دوز قابل توجهی از مواد رادیواکتیو مصرف کنید. در واقع برای اینکه دوز کشنده ای از رادیواکتیو وارد بدنتان گردد باید جایی برای 10 میلیون موز در شمکتان پیدا کنید.

موز زنبور ها را دیوانه می نمایدایزوپنتیل استات یک ترکیب طبیعی است که در موز، در طعم های مصنوعی موز و بعلاوه در فرومون های زنبور است. زنبور ها و سایر حشرات برای برقراری ارتباط به شدت به فرومون ها وابسته هستند و وقتی مورد تهدید قرار بگیرند، یکی از پیغام هایی که با فرومون ها می فرستند حمله! است. به همین در محل نیش زنبور بویی شبیه موز احساس می کنید. این ماده شیمیایی در موز های تازه بیشتر و در موز های رسیده کمتر است، بنابراین اگر نمی توانید از خوردن موز در نزدیکی زنبور ها اجتناب کنید، سراغ موز های قهوه ای تر بروید.

موز برای لبخند خوب استموز ها به چند علت باعث لبخند می شوند: خوشمزه هستند، بامزه هستند، سالم هستند. اما حاوی پتاسیم هم هستند که دندان ها را سفید می نماید. برای این کار از یک موزه نسبتا کال و کمی سبز بهره ببرید و پوستش را بکنید. از آنجا که پوست موز کمی سبز سرشار از پتاسیم است، می توانید یک تکه کوچک از آن را دو دقیقه روی دندان هایتان بمالید و سپس مسواک بزنید. بعد از حدود دو هفته دندان هایتان خواهد درخشید.

همه آن ها یکسان هستنداولین موزی که خوردید را یادتان هست؟ آخرین را چطور؟ شاید تعجب کنید اگر بدانید فاصله بین اولین و آخرین موزی که خوردید مهم نیست شش سال باشد یا شصت سال، چون از نظر ژنتیکی بیشتر موز هایی که می خوریم از یک موز هستند. وقتی می خواهید یک درخت موز تازه پرورش دهید، نمی توانید دانه آن را بکارید بلکه باید قلمه بزنید؛ بنابراین هر دو گیاه و میوه هایشان از نظر ژنیتیکی یکسان هستند.

موز ها همواره زرد نیستندشاید باور نکنید، اما موز قرمز هم وجود دارد. هرچند نام این موز ها قرمز است اما از صورتی تا بنفش روشن متغیرند. اما چرا این موز ها در بازار نیستند؟ چون بیشتر ما موز را با رنگ زرد می شناسیم و فقط دنبال این موزها هستیم. اما حتی موز های ارگانیک هم زرد روشن نیستند. موز های قرمز چه مزه ای دارند؟ اگر رسیده نباشند بسیار تلخ و سفت هستند، اما اگر رسیده باشند بیسیار نرم و شیرین هستند.

پوست موز برای مشکلاتی پوستی مفید استپوست موز را دور نندازید چون کاربرد های زیادی دارد. مثلا می توانید به عنوان کود برای گیاهان دیگرتان بهره ببرید. علاوه بر این برای درمان گزش حشرات، جوش و خارش ناشی از پیچک سمی و پسوریازیس مفید هستند. حتی گزینه مناسبی برای درمان آکنه هم هستند. پوست موز سرشار از ویتامین A، B، C و E است که مواد مغذی ضروری برای سلامت پوست هستند. بعلاوه پوست موز حاوی روی، منگنز و آهن است، مواد معدنی که التهابات پوستی را درمان می نمایند.

موز برای سر درد مفید استبرخی افراد موز را درمان سریع و مقرون به صرفه سردرد می دانند. با این روش می توانید سر دردتان را درمان کنید: پوست موز را بکنید و دو قسمت کنید. با استفاده از چسب نیمی از پوست را روی پیشانی و نیمی دیگر را پشت سرتان ببندید. دراز بکشید، آرام باشید و سعی کنید به این فکر نکنید که چقدر احمق به نظر می رسید. سردردتان در عرض چند دقیقه خوب می گردد. این درمان معجحزه به نظر می رسد، اما علت علمی دارد. درواقع پوست موز کمبود پتاسیمتان را جبران می نماید که هم با خوردن موز و هم با بستن پوست موز دور سرتان می توانید آن را به دست آورید.

به درمان افسردگی و بیخوابی یاری می نمایدموز نه تنها خوشمزه است بلکه احساس خوبی هم به ما می دهد. موز خلق و خو را بهتر می نماید و با افسردگی مبارزه می نماید. بدن اندازه زیاد تریپتوفان موجود در موز را به سروتونین تبدیل می نماید. منیزیم موز هم ماهیچه ها را ریلکس می نماید و ویتامین ب6 آن به خواب خوب شبانه یاری می نماید.

منبع: سایت برترینها

منبع: راسخون

به "دانستنی های جالب درباره موز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانستنی های جالب درباره موز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید