خانه موزه ملک افتتاح شد

به گزارش مجله کامپیوتر، درهای خانه موزه ملک به عنوان قلب فرهنگی بازار به روی مردم باز شده و از این پس مردم می توانند از این موزه دیدن نمایند.

خانه موزه ملک افتتاح شد

در مراسم افتتاحیه این خانه موزه، غلامرضا خواجه سروی مدیر عامل کتابخانه و موزه ملی ملک با اشاره به اینکه این مکان مسکونی قاجاری در دوره پهلوی ساخته شده و از موقوفات حاج حسین ملک است، گفت: این موقوفه به منظور افتتاح کتابخانه و موزه بنا شد و سپس موقوفات آن به ساختمانی در مجاورت وزارت امور خارجه منتقل شد.

وی با یاداوری شد: موزه و کتابخانه ملک گنجینه گرانبهایی است و در رتبه اول در میان موسسات غیردولتی نظیر خودش برخوردار است.

مدیر عامل موزه ملک با بیان اینکه این موزه دارای 20 هزار نسخه خطی منحصر به فرد سکوک، تمبر و کتاب های چاپی ارزشمند است، گفت: واقف این مجموعه در نظر داشته که با جمع آوری مجموعه بی نظیرش به اعتلای معارف و نشر علم یاری کند.

وی با تاکید بر اینکه واقف به صورت هدفمند به خریداری اجزای این مجموعه اقدام نموده، گفت: هر بخش از این موقوفات روایت گر بخشی از علوم و فنون تاریخ پر محتوای ایران و اسلام است.

خواجه سروی گفت: سیر سکه ها، تمبرها و کتب خطی و چاپی حقایقی را به ما نشان می دهد و تداعی نماینده معارف اهل بیت عصمت و طهارت است.

وی ادامه داد: کتاب خریداری شده از علوم و فنونی که در این مجموعه جمع آوری شده، همه ریشه در علومی است که از معارف اهل بیت به خصوص مولای متقیان علی علیه السلام سرچشمه می گیرد.

مدیر عامل موزه ملک خطاب به نماینده تولیت آستان قدس رضوی که در این مراسم شرکت نموده، گفت: پیشنهاد می کنم از مجموعه موزه ملک بازدید مفصلی داشته باشید، چرا که این مجموعه آنچنان ارزشمند است که تنها از سه کتاب وقفی یک بخش موزه اسلامی ایجاد نموده که نشان می دهد مسلمانان وقتی اروپاییان در خواب بودم و بویی از علم نبرده بودند به چه جایگاهی از علم رسیده اند.

وی با اشاره به اینکه در زمان تولیت سابق آستان قدس رضوی کوشش شد که این دو باب خانه مسکونی باقی مانده از موقوفات حاج حسین ملک به عنوان موزه بازگشایی گردد، گفت: با حمایت های اقتصادی، بازدید ایشان و دستورات وارده از سوی تولیت آستان قدس این خانه به عنوان مرکز فرهنگی بازار تهران به منظور الگوسازی برای ایجاد بازار اسلامی و ترویج این الگو به دیگر مناطق ایران و کشورهای اسلامی بازسازی شد.

خواجه سروی ادامه داد: طبق دستور تولیت آستان قدس رضوی در 6 ماهه سال گذشته جریان بازسازی خانه موزه ملک شروع شد و امیدواریم با افتتاح این مجموعه توسط تولیت به بازگرداندن ارزش های اسلامی به بازار و بازتولید این ارزش ها یاری کنیم.

مدیرعامل موزه ملک با بیان اینکه حمایت هیئت مدیره کتابخانه و موزه ملک و سازمان موقوفات و همراهی تولیت آستان قدس این اهداف عملیاتی می گردد، گفت: بازار از دیرباز در تحولات ایران نقش مهمی داشته به طوریکه در صدر مشروطه و دوره انقلاب اسلامی بازار پشتیبانه حرکت های مردمی بوده ما می توانیم این نقش فرهنگی را دوباره به بازار باز گردانیم.

خواجه سروی با اشاره به اینکه زنجیره این کتابخانه ها و موقوفات مثل تولیت آستان مقدس حضرت معصومه حرم حضرت عبدالعظیم حسنی و شاهچراغ می توانند با هم افزایی ما را به اهداف خود برای ایجاد بازار اسلامی نزدیک نمایند، گفت: به این منظور دو نشست تا به حال با موضوع موزه ملی ملک برگزار شده است.

وی به برگزاری هرساله جشن دهه کرامت در مجموعه موزه ملی ملک اشاره نمود و گفت: تا به حال 10 دوره از این جشنواره تحت عنوان جشنواره ماه هشتم برگزار شده و امیدواریم دوره یازدهم با برنامه های تخصصی و با هدف شناساندن فرهنگ رضوی و تبلیغ نشر فرهنگ رضوی به اهداف خود برسیم.

منبع: فارس

منبع: همگردی

به "خانه موزه ملک افتتاح شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه موزه ملک افتتاح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید