علت تکمیل نشدن پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری در برنامه ششم چیست؟

به گزارش مجله کامپیوتر، با وجود اهمیت اجرای پروژه آبخیزداری و آبخوان داری در جلوگیری از سیل، اما سازمان برنامه و بودجه در تخصیص اعتبار به این طرح ها کوتاهی می نماید.

علت تکمیل نشدن پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری در برنامه ششم چیست؟

ایران به عنوان یکی از کشورهای متاثر از تغییر اقلیم با سیلاب های ویرانگری روبرو بوده است که با انجام اقداماتی همچون لایروبی کانال ها و افزایش آبخیزداری قابل مدیریت بود.

بنابر آمار در برنامه ششم 10 میلیون هکتار از اراضی کشور باید آبخیزداری شود که متاسفانه به دلیل کمبود اعتبار حدود 6.3 میلیون هکتار معادل 63 درصد از هدف گذاری پروژه آبخیزداری اجرا شده است.

وزیر جهاد کشاورزی بارها تاکید نموده که سالانه 9 تا 10 میلیون هکتار عملیات آبخیزداری در کشور باید انجام شود تا ظرف 10 تا 11 سال تمام عرصه های آبخیزداری تحت پوشش قرار گیرد.

در مرداد ماه که تغییر اقلیم و گرمایش هوا در خاورمیانه منجر به پدیده مانسون شد، خساراتی ناشی از لایروبی نشدن بعضی کانال ها وارد شد که همان زمان تمامی مقامات و دولتمردان بر اجرای پروژه های آبخیزداری تاکید کردند که متاسفانه همچون سنوات قبل بازهم به فراموشی سپرده شد چرا که به رغم رسیدن فصل سرما، اعتبارات تخصیص داده نشده است.

در همین رابطه عسگری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس می گوید: آبخیزداری از مباحث مهم در توسعه بخش کشاورزی است که طی سال های قبل بدون توجه به ورودی سفره های زیرزمینی از آن برداشت شده است که در برنامه هفتم اعتبارات لازم به اجرای پروژه باید تخصیص یابد.

آقای هوشنگ جزی مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل ها گفت: در برنامه ششم 10 میلیون هکتار تعهد قانونی برنامه آبخیزداری داشتیم که تنها بواسطه تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی طی سال های 97، 98 و 99 حدود 60 درصد برنامه محقق شد، درحالیکه اگر روال معمول سال جاری منابع مالی تخصیص می یافت، بیش از 30 درصد کار انجام نمی شد.

به گفته او، بنابر آمار حدود 90 میلیون هکتار از عرصه های کشور مطالعه نداریم، حدود 20 تا 21 میلیون هکتار اقدامات اجرایی و 40 میلیون هکتار مطالعه داریم. سال جاری پیش بینی اجرای عملیات آبخیزداری در حدود یک میلیون هکتار داشتیم که تا به امروز 2 درصد تخصیص اعتبار اسناد خزانه صورت گرفته است که با شروع فصل سرما، عملا سال جاری تخصیص اعتبار نداشتیم.

جزی می گوید: تا سرانجام برنامه هشتم 90 میلیون هکتار سال به سال مطالعه و اجرا به وزارت جهاد فرستادیم، اما با سیستم تخصیص و توزیع اعتبار در سازمان برنامه و بودجه بعید است که آبخیزداری بدرستی انجام شود. بعلاوه در برنامه هفتم 19 میلیون هکتار اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری پیش بینی شده است که اجرای آن 36 میلیارد تومان اعتبار می خواهد.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل ها گفت: اجرای یک هکتار عملیات آبخیزداری 530 متر مکعب در منطقه ها کوهستانی و هزار متر مکعب دشت و آبخوان ها به استحصال آب یاری می نماید. بعلاوه سالانه 9 تن در هکتار فرسایش خاک و 6 تن رسوب را کاهش می دهد.

به گفته او، اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری آبدهی قنوات و چشمه ها را 3 تا 3.5 برابر افزایش و خسارات سیل تا 70 درصد کاهش می دهد.

با توجه به نقش آبخیزداری در کنترل سیل، رسوب و جلوگیری از خسارات ناشی از آن و بعلاوه استحصال آب در شرایط خشکسالی منابع مالی لازم برای اجرای این عملیات باید پرداخت شود.

آقای جلال محمود زاده نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با توجه به اقلیم خشک و نیمه خشک کشور ما و مقدار محدود بارش، عملیات آبخیزداری در سطح وسیع باید اجرا شود تا جلوی تخریب سیل در اراضی کشاورزی را بگیریم.

به گفته او، اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری در افزایش ذخایر و تقویت سفره های آب های زیرزمینی، جلوگیری از بین رفتن زیرساخت ها و فرونشست زمین تاثیر بسزایی دارد.

محمودزاده می گوید: با توجه به خالی شدن سفره های زیرزمینی در حدود 30 استان خطر فرونشست زمین داریم که این امر در روستاها به اراضی کشاورزی و زیرساخت های جاده خسارت وارد می نماید.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی گفت: براساس مصوبات برنامه ششم توسعه حدود 18 درصد از پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری اجرا و 82 درصد عملیاتی نشده است که دلیل اصلی آن به نبود نقدینگی باز می شود.

به گفته او، سازمان برنامه و بودجه اهمیت اجرای پروژه های آبخیزداری را نمی داند یا سایر بخش ها را ترجیح می دهد که تامین اعتبار کند، درنتیجه این موضوع موجب شده سازمان جنگل ها نتواند برنامه های ابلاغی آبخیزداری و آبخوان داری را اجرا کند.

محمود زاده گفت: در برنامه هفتم توسعه پروژه های مورد اجرا مدنظر قرار دهیم، بعلاوه اعتبارات پروژه در بودجه سالانه باید پیش بینی کنیم تا سازمان جنگل ها بتواند عملیات آبخیزداری و آبخوان داری را اجرا کند.

با وجود اهمیت اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری در کنترل فرسایش و رسوب، حفظ پوشش گیاهی و افزایش آب قنوات و چشمه ها، اما در برنامه های پنجم و ششم توسعه اعتبارات کافی تخصیص داده نشد که همین موضوع موجب عقب ماندگی در اجرای پروژه ها شد؛ بنابراین در برنامه هفتم دولت مکلف به تامین نقدینگی مورد احتیاج در بودجه سالانه و برنامه هفتم توسعه است. در غیراین صورت این پروژه ها به سرنوشت برنامه های قبل روبرو می شوند.

مجله کامپیوتر مالی صنعت ، تجارت و کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "علت تکمیل نشدن پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری در برنامه ششم چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت تکمیل نشدن پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری در برنامه ششم چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید