سد 32 کیلومتری چگونه زیست بوم هلند را به خطر انداخت؟

به گزارش مجله کامپیوتر، به گفته کارشناسان در سال 2018 شمار ماهی ها در دریای وادن 90 درصد کاهش یافت.

سد 32 کیلومتری چگونه زیست بوم هلند را به خطر انداخت؟

سازمان های فعال در عرصه حفاظت از محیط زیست در هلند با اجرای طرح هایی نوین به دنبال ایجاد توازن در زیست بوم اطراف سد دریابند یا آفسلایت دک هستند.

به گزارش یورونیوز، بخش زیادی از خاک هلند زیر سطح دریا واقع شده است. به همین دلیل جاری شدن سیل و عبور سامانه های طوفانی همیشه برای این کشور یک تهدید به حساب می آمده است.

دولت هلند پس از جاری شدن سیلی ویرانگر در سال 1916 تصمیم به ساخت سدی بین خلیج زایدرزی (Zuider Zee) و دریای شمال گرفت. احداث این سد بزرگ که آفسلایت دک یا سد دریابند خوانده می گردد در سال 1932 به خاتمه رسید.

سد دریابند باعث شد تا خلیج زایدرزی با آب شور آن به دریاچه آب شیرین آیسل (Ijsselmeer) تبدیل گردد. این دریاچه مصنوعی بزرگترین دریاچه هلند محسوب می گردد.

تاثیر ساخت سد دریابند بر زندگی ماهی ها چه بود؟

بسیاری از ماهی ها برای تخم گذاری از آب های شور دریای وادن در بخش جنوب شرقی دریای شمال به دریاچه آب شیرین آیسل می فرایند. ووتر فان در هی، زیست شناس دریایی می گوید: ساخت سد آفسلایت دک پیامدهای شدیدی برای طبیعت در زیر آب های دریای وادن داشت.

ووتر فان در هی با یکی از سازمان هایی همکاری می نماید که از محافظت از محیط دریای وادن دفاع می نماید. او درباره سد دریابند می گوید: این سد راه عبور یکصد گونه از ماهی ها را که بین آب های شور و آب های شیرین رفت و آمد می کردند گرفته است. رفت و آمد آنها اکنون غیرممکن است.

بنا به اعلام وزارت زیرساخت ها و محیط زیست هلند دریچه هایی در سد دریابند کار گذاشته شده است تا به ماهی ها اجازه عبور بدهد. با این حال جریان آبی که از این دریچه ها می گذرد بسیار سریع است و به همین دلیل تعداد محدودی از ماهی ها امکان عبور از آنها را پیدا می نمایند.

کارشناسان محیط زیست درباره شرایط ماهی ها در پشت سد دریابند گفته اند: میلیون ها ماهی در دریای وادن در مقابل این دریچه ها هستند زیرا بوی آب شیرین در سوی دیگر را حس نموده اند و می خواهند به آن سو بفرایند اما جریان آب خیلی سریع است و انتقال از محیط آب شور به آب شیرین برای آنها بسیار ناگهانی خواهد بود.

این مسائل باعث شده است تا تعداد بسیاری از گونه های ماهی حتی در آبراه های خارج از هلند مانند رود راین کاهش یابد. به گفته کارشناسان در سال 2018 شمار ماهی ها در دریای وادن 90 درصد کاهش یافت.

ساخت سد آفسلایت دک همچنین بر روی گیاهان دریای وادن به ویژه علف های دریایی تاثیر گذاشته است. لورا گوورس، بوم شناس در دانشگاه خرونینگن در هلند از سال 2007 تا به امروز در حال مطالعه بر روی علف های درایی در دریای وادن است. او درباره این گیاهان می گوید: آنها برای تنوع زیستی اهمیت دارند و مانند جنگل های کرنا و صخره های مرجانی به زیست بوم شکل می دهند. علف های دریایی همچنین محیط امنی برای رشد ماهیان جوان ایجاد می نمایند. مواد کربنی را جذب می نمایند و قابلیت جذب مواد سمی داخل آب را نیز دارند.

لورا گوورس در عین حال گفت: با این حال علف های دریایی تقریبا به طور کامل در هلند از بین رفته اند.

این بوم شناس از سال 2014 بر روی طرحی برای بازگرداندن علف های دریایی به دریای وادن کار می نماید.

کاشت دستی علف های دریایی در دریای وادن

لورا گوورس به همراه شماری از همکارانش و افراد داوطلب دائم به نقاط مخالف دریای واردن می رود تا علف های دریایی بکارد. آنها کاشت علف های دریایی را با استفاده از روشی که دانشمندان کشف نموده اند انجام می دهند تا این گیاهان در مقابل جریان آب دوام بیاورند.

کاشت علف دریایی در دریای وادنLaura Govers

تخمین زده می گردد که لورا گوورس و همکارانش از سال 2018 تا به امروز توانسته اند تعداد علف های دریایی در دریای وادن را از 10 هزار به 100 هزار برسانند. این رقم به این معنا است که 170 هکتار از سطح دریای وادن اکنون با علف دریایی پوشانده شده است.

لورا گوورس با این حال می گوید: برای ایجاد زیست بومی سالم در دریای وادن مطمئنا ده سال دیگر زمان احتیاج داریم.

ایجاد رود مصنوعی برای عبور ماهی ها

یکی دیگر از طرح های نوین برای یاری به بهبود به زیست بوم در اطراف سد دریابند ایجاد رودی مصنوعی برای عبور ماهی ها است. این رود مصنوعی که طول آن چهار کیلومتر خواهد بود به ماهی های ضعیف تر که به دلیل جریان تند آب امکان عبور از دریچه های سد را ندارند امکان می دهد تا از آب شور به سمت آب شیرین و بالعکس حرکت نمایند.

این رود مصنوعی قرار است در نزدیکی یک روستا ایجاد گردد و آب آن نیز مخلوطی از آب شیرین و آب شور خواهد بود تا ماهی ها با تغییر ناگهانی روبرو نشوند.

به گفته کارشناسان حتی گونه هایی از ماهی ها که معمولا از دریای وادن به دریاچه آب شیرین آیسل نمی فرایند نیز از ایجاد این رود مصنوعی منتفع خواهند شد.

یورونیوز به مناسبت هفته سبز اروپا معضلات محیط زیستی در بعضی از کشورهای اروپایی و طرح هایی را که در این کشورها برای کاهش آلودگی و حفظ زیست بوم در حال انجام است آنالیز می نماید.

منبع: عصر ایران

به "سد 32 کیلومتری چگونه زیست بوم هلند را به خطر انداخت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سد 32 کیلومتری چگونه زیست بوم هلند را به خطر انداخت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید