ضرورت تله مدیسین در بحران کرونا ، آمادگی نسخه نویسی از راه دور

به گزارش مجله کامپیوتر، معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی با اشاره به احتیاج کشور به خدمات پزشکی از راه دور بویژه جهت انجام معاینات دوره ای بیماران مزمن در شرایط بحران کرونا و عدم حضور آنها در مطب ها و مراکز درمانی، درباره چگونگی اجرایی شدن این امکان در ساختار نظام سلامت کشور شرح داد.

ضرورت تله مدیسین در بحران کرونا ، آمادگی نسخه نویسی از راه دور

دکتر محمد جهانگیری در گفت و گو با مجله کامپیوتر، در مورد فرایند انجام خدمات تله مدیسین در کشور و استفاده از این ظرفیت در شرایط بحران کرونا، گفت: دراین زمینه اقداماتی در سالیان گذشته اجرا شده و چند طرح پایلوت در بعضی استان ها انجام شده است، اما با شرایط فعلی در دوره شیوع بیماری کووید 19، احتیاجمندی به خدمات از راه دور بیشتر احساس شد که سبب شد بیشتر به فکر اجرایی کردن آن باشیم.

تمایل بیماران و پزشکان به خدمات پزشکی از راه دور

وی اضافه نمود: دو مقوله از سنوات قبل در این زمینه وجود داشت؛ اول استقبال کم بیماران از این طرح بود، البته شاید بیمار با پزشکی که به طور طولانی مدت با او در ارتباط بود این فرایند را دنبال می کرد اما به شکل فراگیر این فرایند مورد استقبال قرار نمی گرفت. اما امروزه بسیاری از بیماران این تمایل را دارند که در حوزه خدمات پزشکی هم بتوانند به شیوه های نوین عمل نمایند. از سوی دیگر استقبال کم جامعه پزشکی نیز در سنوات گذشته وجود داشت که اکنون آنان نیز تمایل به ارائه خدمات از راه دور هستند.

آمادگی نسخه نویسی از راه دور

جهانگیری ادامه داد: بحث نوبت گیری الکترونیک با همکاری معاونت درمان، نسخه نویسی الکترونیک و ... همگی از نکات قابل توجه در این بستر هستند. در مورد نسخه نویسی الکترونیک سازمان نظام پزشکی با همکاری وزارت بهداشت و بعضی دانشگاه ها چند طرح پایلوت را در این زمینه با موفقیت انجام داده بود و چندین سامانه خوب طی فراخوان اعلام امادگی کردند که از آنها تعدادی اکنون مجوزهای لازم را از وزارت بهداشت اخذ کردند و بر این اساس آمادگی نسخه نویسی از راه دور نیز به وجود آمده است که مورد استقبال سازمان های بیمه گر، وزارت بهداشت و ... قرار گرفته است.

پیگیری اجرایی شدن مشاوره از راه دور

وی با بیان اینکه به دنبال گسترش نسخه نویسی الکترونیک در مطب ها هستیم، اظهار کرد: موضوع دیگری که به دنبال گسترش آن هستیم مشاوره از راه دور است که نرم افزارهای متفاوتی برای این کار وجود دارد و به دنبال گسترش ان هستیم.

وی لزوم تقویت زیرساخت ها به این منظور را ضروری دانست و توضیح داد: در این زمینه احتیاج به همکاری های بین بخشی است تا زیر ساخت های الکترونیکی، پهنای باند و... به گونه ای باشد که بتوانیم خدمات مناسبی ارائه دهیم.

جهانگیری با تاکید بر اینکه یک استاندارد کلی پیرامون خدمات از راه دور پزشکی وجود دارد، ادامه داد: پیش از فرایند ویزیت از راه دور، فرد باید یکبار به صورت حضوری معاینه شده باشد و نزد پزشک پفراینده تشکیل داده باشد تا پزشک به سایر بیماری های فرد آگاهی کامل داشته باشد.

نحوه نسخه پیچی در خدمات پزشکی از راه دور

وی در مورد نحوه نسخه پیچی در این طرح، اعلام کرد: نوشتن نسخه الکترونیک با اشاره به پفراینده سابق بیمار صورت می گیرد و از آنجایی که استحقاق سنجی درمان به وسیله بیمه ها اکنون به طور کامل روی سامانه ها بارگذاری می گردد، هر بیمار با مراجعه به داروخانه ها و ارائه کد ملی یا بارکد مخصوصی که به بیمار پیامک می گردد، می تواند نسخه خود را دریافت کند.

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه این روش برای بیماران مزمن بسیار مفید خواهد بود، توضیح داد: اکنون بیشترین نگرانی ها پس از بیماران مبتلا به کووید 19، مربوط به بیماران مزمن است؛ چراکه باید تحت آنالیز در بازه های معین باشند و این آنالیز می تواند از راه دور اتفاق افتد و در صورت صلاحدید پزشک، بیمار در مطب حضور پیدا کند.

نحوه محاسبه ویزیت پزشک در خدمات پزشکی از راه دور

وی در مورد شیوه اخذ مبلغ ویزیت توسط پزشک در خدمات پزشکی از راه دور، با اشاره به این که تعرفه برای مراجعه حضوری و از راه دور متفاوت است، ادامه داد: سیستم پرداخت بسته به نوع سامانه ای که ویزیت از راه دور در آن اتفاق می افتد، متفاوت است؛ به طور مثال محاسبه هزینه مشاوره از راه دور به وسیله قبض تلفن محاسبه می گردد.

وی در خاتمه تاکید نمود: مقرر شده است آدرس سامانه نوبت گیری برای دریافت خدمات پزشکی از راه دور برای هر شهرستان یا استان متفاوت باشد که متعاقبا به وسیله معاونت درمان و نظام پزشکی اعلام خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ضرورت تله مدیسین در بحران کرونا ، آمادگی نسخه نویسی از راه دور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت تله مدیسین در بحران کرونا ، آمادگی نسخه نویسی از راه دور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید