ساخت قطعات با چاپگر 3 بعدی را بسپار به آیدیزاین

به گزارش مجله کامپیوتر، فناوری چاپ سه بعدی از فناوری های نوینی است که در ده سال اخیر توانسته در حوزه صنایع مختلف مثل خودروسازی، ریخته گری و قالب سازی، ساخت قطعات در حوزه هوافضا و تجهیزات پزشکی تغییرات زیادی به وجود آورد و فرآیند ساخت و طراحی قطعات را تسریع کرده و بهبود ببخشد.

ساخت قطعات با چاپگر 3 بعدی را بسپار به آیدیزاین

در این فناوری که از دستگاه های مخصوصی برای چاپ الگویی مشخص در ابعاد و اندازه های متفاوت استفاده می شود می توان هر قطعه ای را از هر جنسی ساخت و به صنایع مصرف کننده اش ارائه داد.

شرکت دانش بنیان آسال لیزر ساخت با نام تجاریگروه چاپ سه بعدی آیدیزاین با شناسایی اهمیت این فناوری تازه و نیاز استفاده از چاپ سه بعدی در صنعت تلاش کرده است اقدامات مهمی انجام دهد.

این گروه درسال 90 با جمعی از دانشجویان رشته های مکانیک، پلیمر و برق دانشگاه صنعتی شریف آغاز به فعالیت در حوزه چاپ سه بعدی کرده و سال 94 پیروز به اخذ مجوز دانش بنیان شده است.

امیرحسین محمودی، مدیرعامل این شرکت درباره ایده اولیه راه اندازی این بخش در شرکت آسال لیزرساخت می گوید: اولین بار که از امکانات فناوری چاپ سه بعدی شنیدیم شگفت زده شدیم و فکر کردیم چرا از این حوزه نوین در ایران استفاده نشود و از آن برای ارتقای کسب و کارها و فعالیت های تجاری بهره گیری نشود. با کمک دوستانی که در رشته های پلیمر و برق فعالیت داشتند و خود من که در حوزه مکانیک تحصیل کرده بودم تحقیقات اولیه را آغاز کردیم. ابتدا روی روش های صنعتی چاپ سه بعدی تمرکز داشتیم و در سال 1392 توانستیم به آزمایش پیروزیت آمیز اولین نمونه چاپگر سه بعدی صنعتی با فناوری اس ال اس در ایران دست پیدا کنیم. در ادامه شرکت به سوی تجاری سازی این فناوری گام برداشت و بر روی نمونه صنعتی چاپگر سه بعدی موسوم به اس ال اس متمرکز شد که نمونه پیروز صنعتی آن در سال 1395 به بهره برداری رسید. از سال 1396 این محصول با نام تجاری تیوان آر230 (R230) به بازار عرضه شده است. در حال حاضر شرکت آیدیزاین تنها تولید کننده ماشین چاپگر سه بعدی صنعتی اس ال اس و تجهیزات جانبی آن در کشور محسوب می شود و بیش از 25هزار قطعه برای صنایع مختلف آماده کرده و با برترین برندهای تجاری همکاری کرده ایم.

مهم ترین کاربردهای چاپ 3 بعدی خدمات چاپ 3بعدی آیدیزاین با 4 فناوری چاپ سه بعدی فیلامنتی (FDM) ، رزینی (SLA) و (PolyJet) و پودری (SLS) و از جنس های مختلف مانند PLA و PolyAmide و ABS و دیگر مواد، قطعات مختلفی که شرکت ها و کارخانه ها سفارش داده اند را تولید می کند.

مهندسی معکوس و طراحی 3 بعدی

طراحان سه بعدی مجموعه آیدیزاین، مسلط به نرم افزار های Catia و Rhino و SketchUP (و SolidWorks) و ... هستند و با کمک آن می توانند مدل سه بعدی (CAD) قطعه سفارش داده شده را آماده کرده و بر اساس آن مراحل تولید را انجام بدهند.

خدمات اسکن 3 بعدی

قطعاتی که قرار است بر اساس آنها قطعه تازه ای ساخته شود اسکن شده و فایل ابر نقاط از آن شناسایی و استخراج می شود. سپس اندکی اصلاحات روی آن اجرا شده و همه این موارد در قالب فایل CAD آماده و نهایی می شود. تمام چرخه تولید قطعه، در اینجا موجود است.

پولیش، رنگ و نهایی سازی

در مراحل نهایی قطعات چاپ سه بعدی شده پولیش می شوند تا سطحی صاف پیدا کنند. سپس مرحله رنگ آمیزی انجام می شود تا ظاهری مانند قطعات تزریق پلاستیک شده پیدا کنند و در صورت نیاز امکان آبکاری قطعات هم وجود دارد.

مسائل آیدیزاین در راستا توسعه

مدیرعامل آیدیزاین می گوید: مواجهه با هر فناوری تازه ای با کمی مقاومت از سوی افراد و مجموعه ها همراه است. چاپ سه بعدی هم همین راستا را در کشور ما طی کرده است و در بعضی موارد استفاده از آن و مجوز ورودش به فناوری های مختلف داده نمی شود. اما به نظر می رسد باید نسبت به فناوری های تازه منعطف تر برخورد کنیم و آن را در راستا ارتقای فعالیت ها به کار بگیریم.

متاسفانه بعضی سازمان ها همکاری های لازم را نمی کنند و در راستا اجرای کارها تا می توانند مانع می تراشند. معمولا این سازمان ها که تراکنش های مالی بسیار بالایی هم دارند در فضای عادی خرید و فروش نمی کنند و تنها با شرکت ها و افراد خاصی همکاری دارند و این مسأله برای ما نوعی چالش بزرگ

به حساب می آید.

چشم انداز آینده

محمودی می گوید: به دست آوردن اعتماد شرکت های مهم و بزرگ از مهم ترین اهداف ما برای ارتقای شرکت آسال لیزر ساخت است. زیرا با حرکت در این راستا می توانیم زیرساخت های تولید را توسعه بدهیم و برای صادرات به کشورهای خارجی آمادگی کسب کنیم. توسعه دامنه مواد مصرفی از دیگر برنامه های پر اهمیتی است که اگر محقق بشود خدمات ما در حوزه های مختلف توسعه پیدا خواهد کرد. هدف ما ایجاد زیرساخت مناسب و دیجیتالی شدن فرآیند تولید قطعات مورد نیاز صنایع است. برنامه های ترویجی از فعالیت های پیش روی آیدیزاین است تا بتوانیم شرکت ها و کسب و کارهای مختلف را از مزایا و قابلیت های فناوری چاپ سه بعدی آگاه کنیم.

مزیت های آیدیزاین در مقایسه با رقبا

قیمت رقابتی

با توجه به این که از مواد داخلی برای ساخت و چاپ محصولات نهایی استفاده می شود، قیمت تمام شده کار مقرون به صرفه و نسبت به نمونه های خارجی پایین تر است.

امکان ساخت قطعات کاربردی در صنایع

چاپ سه بعدی آیدیزاین تنها برای مصارف نمونه سازی و مراحل آزمایش و ماکت به کار نمی رود بلکه توان تهیه و ساخت قطعات کاربردی نهایی مورد نیاز در صنایع مختلف را هم دارد و این از مهم ترین مزیت های آیدیزاین به تعداد میرود.

تنوع در استفاده از مواد

دامنه استفاده از مواد در آیدیزاین بسیار گسترده است و امکان تولید محصولات مقاوم به ضربه و دقیق در ابعاد بزرگ و خیلی کوچک وجود دارد.

سرعت در تحویل قطعات بزرگ با تعداد بالا

با توجه به این که شرکت آسال لیزر ساخت دستگاه های چاپ سه بعدی زیادی را در اختیار دارد، تولید قطعات بزرگ با تعداد بالا را با سرعت قابل قبولی انجام می دهد.

عدم نیاز به خرید دستگاه و آموزش اپراتور

شرکت های بزرگی که نمی خواهند هزینه و زمان صرف آموزش اپراتور کنند و صرفا در پی تامین قطعات مورد نیازشان هستند می توانند به راحتی سفارش شان را با آیدیزاین در میان بگذارند و به جای دردسر خرید دستگاه و مطالعه پیچیدگی های فنی کار، قطعات را آماده تحویل بگیرند.

راه های ارتباطی با آیدیزاین

وبسایت:idesign3d.ir

اینستاگرام: idesign-3d

لینکدین: idesign-3d-printer

تلفن: 02176250343

آدرس:تهران، تهرانپارس، خیابان اتحاد خیابان ضمیرایی (هجدهم)، پلاک 13

مریم ملی - نشان ایرانی 2 / روزنامه مجله کامپیوتر

منبع: جام جم آنلاین

به "ساخت قطعات با چاپگر 3 بعدی را بسپار به آیدیزاین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت قطعات با چاپگر 3 بعدی را بسپار به آیدیزاین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید