قدمت تونل کشف شده در مسجد امام اصفهان به دوران صفویه بر می شود

به گزارش مجله کامپیوتر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: براساس آنالیز های اولیه اجرا شده روی تونل کشف شده در مسجد امام اصفهان، قدمت این تونل به دوران صفویه برمی شود.

قدمت تونل کشف شده در مسجد امام اصفهان به دوران صفویه بر می شود

فریدون الهیاری در گفت وگو با خبرنگار مجله کامپیوتر در اصفهان پیرامون کشف تونل تاریخی در مسجد امام اصفهان گفت: براساس آنالیز های اولیه اجرا شده روی تونل کشف شده در مسجد امام اصفهان، قدمت این تونل به دوران صفویه برمی شود و مسیری برای ارتباط بین بازار و مسجد امام و یک راه ارتباطی و دسترسی محلات اصفهان به بازار و مسجد بوده است.

وی با اشاره به جنس مصالح به کار رفته شده در این تونل تاریخی اعلام کرد: در آنالیز های اولیه جنس دیواره های این تونل از آجر با ملات گچ و ساروج و در بعضی قسمت های سیمان تشخیص داده شده که برای انجام مطالعات دقیق تر از جنس و قدمت این مصالح به آزمایشگاه ارسال شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه یک تیم باستان شناسی در حال آنالیز این تونل تاریخی هستند، اضافه نمود: تیم کارشناسان باستان شناسی میراث فرهنگی در حال حاضر مشغول به مطالعات تاریخی در این محدوده هستند.

وی با بیان اینکه باستان شناسان براساس فرضیه های تاریخی و با اولویت بندی های معین این تونل را مورد کاوش قرار می دهند، توضیح داد: برای اعلام نظر نهایی درباره این تونل تاریخی باید کمی تامل کرد چراکه آنالیز های اولیه تا اوایل هفته آینده به طول می انجامد.

این تونل تاریخی ابتدای هفته جاری در حین انجام عملیات ناوکشی و دفع رطوبت در بخش نمازگزاران مسجد امام اصفهان کشف شده است که آنالیز های مطالعاتی باستان شناسان درباره دوره تاریخی، شروع و انتها تونل، کاربری و نوع مصالح به کار رفته در این تونل در حال اجرا است.

البته پیش از این نیز در عملیات حفاری پروژه مترو اصفهان در ایستگاه میدان امام حسین (ع) و محدوده چهارباغ نیز سازه های تاریخی و تونل کشف شده بود.

به گزارش مجله کامپیوتر، در متون باستان شناسی و معماری این گونه آمده است که اصفهان دارای یک شهر زیرزمینی است که بومیان در آن اسکان داشته اند که اکنون پس از تحولات معماری و ساخت وسازهای اجرا شده در طول صدهای اخیر پایه های سازه ای این شهر مدفون شده و اکنون با انجام عملیات مرمت یا توسعه پروژه های عمرانی در عمق، پایه های این سازه ها نمود بیرونی پیدا می نماید.

منبع: تسنیم

به "قدمت تونل کشف شده در مسجد امام اصفهان به دوران صفویه بر می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدمت تونل کشف شده در مسجد امام اصفهان به دوران صفویه بر می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید