قشم ایر &ndash ایرلاین بلندپرواز ایرانی

به گزارش مجله کامپیوتر، تاریخچه قشم ایر

شرکت هواپیمایی قشم در سال 1372 با دریافت مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری و با نام فراز قشم تاسیس شد. این ایرلاین فعالیت های ابتدایی خود را با دو فروند هواپیمای استیجاری شروع کرد، اما سه سال بعد توانست با امضای قرارداد اجاره با شرکت های هواپیمایی پهن پیکر، پروازهای خود را از تهران به قشم، دبی و سایر شهرهای ایران راه اندازی کند. این شرکت هواپیمایی با توسعه ناوگان هوایی خود توانست مسیرهای پروازی داخل و خارج از کشور را افزایش دهد.

قشم ایر &ndash ایرلاین بلندپرواز ایرانی

مالکان هواپیمایی فراز قشم پس از 10 سال فعالیت مستمر تصمیم به واگذاری این شرکت هواپیمایی می گیرند و بعد از یک پروسه سه ساله در سال 1388 به شرکت هولدینگ توسعه سورینت قشم واگذار می شود. سال 1391 با تغییر نام این ایرلاین به هواپیمایی قشم ایر فعالیت رسمی آن نیز شروع می شود و با استخدام نیروی جوان و توسعه ناوگان هوایی خود توانست جایگاه خود را بین سایر ایرلاین های فعال در ایران ارتقا ببخشد. درنهایت این شرکت هواپیمایی با توجه به مسائل مالی و بدهی های مدیریت قبلی خود در سال 1393 به وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران واگذار شد.

هواپیماهای قشم ایر

در حال حاضر ناوگان هوایی شرکت هواپیمایی قشم متشکل از 3 فروند ایرباس ای 320، 4 فروند فوکر 50، 5 فروند ایرباس ای 300-600، 4 فروند فوکر 100 و 5 فروند آر جی 100 است که از 21 هواپیما فقط تعدادی از آنها مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از هواپیماهای قشم ایر نیز هواپیمای اختصاصی باشگاه فوتبال پرسپولیس تهران به حساب می آید اما مدتی پیش با تغییر رنگ آمیزی، لوگوی این باشگاه حذف شد. قشم ایر علاوه بر جابجایی مسافرین با در اختیار داشتن 2 فروند هواپیمای باری، حمل بار به سایر شهرهای داخلی و خارجی را نیز انجام می دهد.

پس از قرارداد ایران ایر با شرکت های هواپیمایی بزرگ، قشم ایر نیز در پی گسترش و بروزرسانی ناوگان هوایی خود با شرکت بزرگ هواپیماسازی بوئینگ آمریکا برای خرید 5 فروند هواپیمای بوئینگ 800-737 با عمر کوتاه و جوان و 10 فروند هواپیمای بوئینگ مدل 737 MAX به توافق رسیده است؛ طبق قرارداد و توافق دو شرکت، این هواپیماها پس از سال 2022 میلادی به قشم ایر تحویل داده می شوند. یکی دیگر از قراردادهای بین المللی قشم ایر راه اندازی خط هوایی اختصایی قشم با نام تجاری فلای قشم (Fly Qeshm) را دارد که نتیجه آن قرارداد خرید 10 فروند هواپیمای کانادایی از شرکت بمباردیه است.

پروازهای داخلی قشم ایر

شرکت هواپیمایی قشم به بسیاری از شهرهای ایران از جمله مشهد، ساری، شیراز، رشت، بندرعباس، شهرکرد، اهواز، اصفهان پرواز دارد و تمام پروازهای این ایرلاین از ترمینال شماره 2 فرودگاه مهرآباد انجام می شوند.

پروازهای خارجی قشم ایر

قشم ایر، علاوه بر راستاهای داخلی به شهرهای اروپایی و آسیایی نظیر مسکو، دبی، تایلند، ایروان، عراق، زاگرب و بسیاری از شهرهای دیگر پرواز دارد و تمام پروازهای بین المللی از فرودگاه امام خمینی انجام می شوند.

قطب های قشم ایر

شرکت هواپیمایی قشم مانند هر ایرلاینی برای خود قطب و مقری را انتخاب کرده است که قطب اول آن فرودگاه های بین المللی امام خمینی و مهرآباد تهران و فرودگاه دیرستان در جزیره قشم و فرودگاه بین المللی کیش قطب دوم است.

کلاس های پروازی قشم ایر

قشم ایر درحال حاضر فقط کلاس پروازی اکونومی دارد اما درپی نوسازی و پیشرفت ناوگان هوایی آن؛ این امکان وجود دارد که مسئولین قشم ایر تصمیم به افزایش کلاس های پروازی بگیرند. همچنین در شرکت های هواپیمایی با توجه به کلاس پروازی وزن بار مجاز متفاوت است بنابراین مسافرین قشم ایر قبل از پرواز حتما از وزن بار مجاز در پروازهای داخلی و یا خارجی اطلاع پیدا کنند.

حوادث پروازی قشم ایر

قشم ایر هم مثل خیلی از ایرلاین ها در مدت زمان فعالیت خود و هنگام پروازها دچار حادثه شده است اما تعداد آن بسیار انگشت شمار است.

  • فروردین 1394، پرواز استانبول به تهران هنگام برخاستن از فرودگاه آتاتورک دچار حادثه انفجار در موتور سمت راست خود شد.
  • تیر 1394، در راستا ارومیه به تهران قبل از پرواز پس از مشاهده شدن دود در کابین، پرواز لغو شده و هواپیما به پارکنیگ منتقل می شود.
  • فروردین 1395، پرواز تهران به نجف به علت نقص فنی در لاستیک و عدم امکان فرود در فرودگاه نجف به تهران بازگشت.
  • مهر 1395، پرواز قشم به مشهد که هواپیما بلافاصله پس از بلند شدن دچار نقص فنی شده که پس از یک ساعت پرواز بر فراز آسمان قشم در فرودگاه این شهر فرود می آید.
منبع: فلای تودی

به "قشم ایر &ndash ایرلاین بلندپرواز ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قشم ایر &ndash ایرلاین بلندپرواز ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید