لایروبی بیش از 59 کیلومتر از رودخانه های استان طی دوسال گذشته

به گزارش مجله کامپیوتر، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: به منظور پیشگیری از سیلاب و نیز صیانت از تاسیسات زیربنایی، تا به امروز 59 کیلومتر از بستر رودخانه های استان با 6 میلیارد تومان اعتبار لایروبی شده است.

لایروبی بیش از 59 کیلومتر از رودخانه های استان طی دوسال گذشته

به گزارش مجله کامپیوتر قزوین،مهندس ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین در این باره اظهارداشت: در استان قزوین 33 هزار کیلومتر رودخانه و مسیل وجود دارد که 2800 کیلومتر آن شامل 154رودخانه اصلی است. وی اضافه نمود: به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی استان قزوین و مجاورت داشتن با رودخانه ها، متاسفانه شاهد تصرف در حریم و بستر رودخانه ها هستیم که این شرایط باید کنترل گردد تا دچار خسارتهای مخرب نشویم.

مهندس ملکی توضیح داد: عمده مراکز جمعیتی استان با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی آن در محدوده دشت واقع شده و رودخانه های استان نیز از مناطق کوهستانی به دشت منتهی می شوند که با توجه به کاهش شیب در منطقه دشت، عرض رودخانه ها افزایش می یابد و از سوی دیگر نیز به دلیل توسعه شهرهای استان به سمت رودخانه ها، مقطع رودخانه دستخوش تغییر و تعرض نهاده شده و این موضوع به نوبه خود خطرات ناشی از سیلاب را افزایش می دهد. لذا با توجه به موارد یاد شده ضروری است در زمان تهیه طرح های جامع و تفصیلی شهرها ضمن استعلام و رعایت حدود رودخانه ها، طرح های ساماندهی و کنترل سیلاب تهیه و اجرایی شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین ادامه داد: رودخانه ها از دیرباز زهکش های طبیعی محسوب می شدند که نقش تخلیه و راهنمایی جریان های سطحی و سیلاب ها را برعهده دارند و به عنوان ایمن ترین جهت جهت عبور سیلاب هستند و اگر دخل و تصرفی در حدود رودخانه ها صورت نگیرد خسارات ناشی از بروز سیلاب به حداقل کاهش خواهد یافت. وی افزود: وقوع سیلاب های سال های 98 و 99 نقش این رودخانه ها و مسیل ها را در راهنمایی ایمن سیلاب نشان داد و یادآور شد که رودخانه ها نه تنها مانعی در اجرای طرح های توسعه ای شهرها نیستند بلکه مکمل توسعه پایدار شهری نیز می باشند.

مهندس ملکی یادآورشد: با جاری شدن سیلاب در مسیل رودخانه ها موضوع لایروبی رودخانه در دستور کار و اولویت این شرکت نهاده شد و از محل اعتبارات استانی، ملی و تجهیزات در اختیار عملیات لایروبی شروع شد که با انجام بموقع این کار توانستیم سیلاب سال 99 را که در اثر بارش های بی سابقه در استان جاری شد را کنترل نموده و از خسارت های قابل توجه احتمالی جلوگیری نماییم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین با اشاره به اقدامات انجام شده اضافه نمود: در دو سال گذشته و از سال 98 تا به امروز با اختصاص 60 میلیارد ریال بیش از 59 کیلومتر از رودخانه های استان قزوین لایروبی شده است همچنین با برنامه ریزی های انجام شده ادامه لایروبی رودخانه یالیان در محدوده شهرآباد آبیک، رودخانه بازار در محدوده فارسیان، ابهررود در محدوده شهر تاکستان، رودخانه باراجین در محدوده شهر قزوین و البرز و چند نقطه دیگر که شناسایی شده اند، در برنامه کاری این شرکت قرار داشته که پس از تامین اعتبار لازم نسبت به اجرای آنها اقدام خواهد شد.

مهندس ملکی یک دیگر از مهمترین عوامل تهدید رودخانه ها را ناشی از تخلیه نخاله و دپوی نخاله بویژه در زمان ساخت جاده ها در حریم و بستر رودخانه ها برشمرد و بیان داشت: ما همه ساله و بطور مستمر در حال لایروبی رودخانه ها هستیم تا رودخانه ها آب گذری خود را از دست ندهند اما تخلیه نخاله و تعرض به حریم مشکل مسدود شدن را بیشتر می نماید، لذا از ساکنان محلی و پیمانکاران، شرکت ها و مجریان طرح های عمرانی و جاده سازی درخواست می کنیم از تخلیه زباله و نخاله ساختمانی و تعرض به حریم رودخانه ها جدا خودداری نمایند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین در ادامه عنوان داشت: بر اساس دستورالعمل وزارت نیرو، شرکت های آب منطقه ای برای لایروبی رودخانه های واقع در محدوده داخل شهری هیچ گونه تعهد و مسئولیتی ندارند ولی به دلیل اهمیت حفظ جان و سلامت مردم در این سالها ضمن همکاری و مشارکت در لایروبی رودخانه های داخل شهری نیز هم اقدام نموده ایم.

مهندس ملکی در خاتمه با بیان این موضوع که در امسال برای انجام 20 کیلومتر لایروبی نیازمند 40 میلیارد ریال اعتبار هستیم، مهمترین چالش در این خصوص را نبود اعتبارات کافی برشمرد و ابراز امیدواری نمود با تخصیص به موقع اعتبارات و کوشش و همت بتوانیم نسبت به برطرف تهدید سیلاب اقدام لازم را بعمل آوریم.

منبع: جام جم آنلاین

به "لایروبی بیش از 59 کیلومتر از رودخانه های استان طی دوسال گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لایروبی بیش از 59 کیلومتر از رودخانه های استان طی دوسال گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید