نگرانی ها از تاثیر آلودگی هوا بر شیوع کرونا

به گزارش مجله کامپیوتر، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ضمن اشاره به اینکه بر اساس تحقیقات صورت گرفته آلودگی هوا امکان ابتلا به بیماری کووید 19 را افزایش می دهد، گفت: با استفاده از راهکارهای قانونی و ساده می توان آلودگی هوا را در شش ماهه دوم سال جاری کنترل کرد.

نگرانی ها از تاثیر آلودگی هوا بر شیوع کرونا

به گزارش مجله کامپیوتر، حسین شهیدزاده در تبادل نظر با ایسنا با بیان اینکه بعد از شیوع ویروس کرونا تحقیقات زیادی درباره ارتباط آلودگی هوا و امکان شیوع این ویروس انجام شد، اظهار کرد: سازمان جهانی بهداشت ابتدا به این نتیجه رسیده بود که ارتباط معین و مستقیمی بین این دو موضوع وجود ندارد اما با گذر زمان تحقیقات بیشتر نشان دادند که ویروس کرونا می تواند از طریق ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون منتقل گردد بنابراین آلودگی هوا امکان ابتلا به بیماری کووید 19 را افزایش می دهد.

وی با اشاره به اینکه این مسئله نشان می دهد که از اکنون باید سعی در کاهش آلودگی ناشی از ذرات معلق داشته باشیم، توضیح داد: نه تنها ارتباط مستقیمی بین آلودگی هوا و شیوع بیماری کووید 19 و احتمال افزایش تلفات وجود دارد بلکه آلاینده های هوا سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شوند و از این جهت می توانند راه را برای ابتلا به بیماری هموار کند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: هرچند که به دلیل حذف سفرهای آموزشی و برگزاری کلاس های مدارس، دانشگاه ها و... به صورت مجازی تا حدود 30 درصد از تردد و حمل ونقل معمول ما در شهر تهران کاسته شده است اما در مقابل اجرای تغییراتی در اجرای طرح ترافیک - به دلیل جلوگیری از شلوغ شدن وسایل حمل و نقل عمومی و افزایش امکان سرایت بیماری کووید 19 - سبب شده است که استفاده از خودروهای شخصی افزایش پیدا کند.

ضرورت تقویت سیستم حمل و نقل عمومی

شهیدزاده در ادامه ضمن بیان اینکه برای کنترل آلودگی هوا در شش ماهه دوم سال می توان کارهای زیادی انجام داد اما اکنون ازنظر مالی کشور در شرایطی نیست که بتوان همه آن ها را اجرایی کرد، گفت: برای مثال تقویت سیستم حمل و نقل عمومی یکی از واجب ترین کارهایی است که باید در این زمینه انجام گردد اما در حال حاضر نه شهرداری بودجه کافی برای این کار را در اختیار دارد و نه دولت توانسته در این زمینه یاریی کند.

به گفته وی با وجود این شهرداری درحال حاضر با استفاده از منابع دیگری در کوشش است که تعدادی اتوبوس و قطار برای مترو تامین کند اما صرف این کار کافی نیست و باید اقداماتی دیگری نیز در دستور کار قرار گیرد.

ضرورت اجرای مرحله سوم طرح کاهش

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ضمن اشاره به طرح کاهش که مصوبه سال 95 شورای عالی ترافیک شهرهای کشور است، توضیح داد: مرحله اول این طرح چک کردن معاینه فنی خودروهایی بود که به محدوده طرح ترافیک وارد می شدند. در مرحله دوم طرح کاهش قرار شد که از طریق دوربین ها در کل شهر تهران معاینه فنی خودروها کنترل گردد و اگر خودرویی معاینه فنی نداشت، جریمه گردد. این دو مرحله با استفاده از دوربین های نصب شده و سامانه سیمفا اجرایی شد اما مرحله سوم طرح کاهش که مهمترین بخش آن نیز بود از سال 96 تا به امروز هنوز اجرایی نشده است.

شهیدزاده در ادامه گفت: بر اساس مرحله سوم طرح کاهش شرط ورود خودروها به محدوده طرح ترافیک، دریافت معاینه فنی برتر از مراکز معاینه فنی است. متاسفانه این مصوبه قانونی حدود سه سال است که روی زمین مانده است بنابراین یکی از راه چارهها و قوانینی که می توان سال جاری حداقل به دلیل مسائل ناشی از بیماری کووید 19 اجرایی کرد، این مصوبه قانونی است.

وی با تاکید بر اینکه ما منابع آلاینده متعددی در شهرهای کشور داریم و برای هر کدام می توان اقدامی انجام داد، اظهار کرد: راه چاره ساده ای که می تواند به کاهش آلودگی هوا و در نتیجه عدم شیوع بیشتر ویروس کرونا یاری کند، صرفه جویی و استفاده بهینه از وسایل گرمایشی در ماه های سرد سال است.

صرفه جویی در مصرف گاز خانگی برای یاری به کاهش آلودگی هوا

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: ما در کشور باید مانند تمام جهان دمای معتدلی را برای گرم نگه داشتن منازل انتخاب کنیم و در کنار آن بدانیم که باید به جای افزایش دمای سیستم های حرارتی از لباس های زمستانی برای گرم ماندن استفاده کنیم. با این اقدام از دو جهت به کاهش آلودگی هوا یاری خواهیم کرد. اول آنکه سوخت کمتری در خانه ها مصرف و در نتیجه آلودگی کمتری فراوری می گردد و دوم آنکه اگر مصرف گاز خانگی کاهش یابد، صنایع و نیروگاه های اطراف شهرها می توانند از سوخت گاز به جای مازوت استفاده نمایند.

شهیدزاده در انتها گفت: متاسفانه در سال های گذشته شاهد بودیم که همزمان با افزایش مصرف گاز خانگی دسترسی صنایع و نیروگاه ها به سوخت گاز - که سوخت پاکتری نسبت به سایر سوخت ها است - قطع و آن ها مجبور می شدند که از سایر سوخت هایی که آلودگی بالایی دارد - مانند مازوت - استفاده نمایند بنابراین علاوه بر تمهیداتی که باید دستگاه های مسئول برای کنترل آلودگی هوا در شش ماهه دوم سال جاری که می تواند تاثیری مستقیم روی بیماری کووید 19 داشته باشد، اتخاذ نمایند ما شهروندان نیز می توانیم با استفاده از راه چارههایی ساده به سلامت خود یاری کنیم.

پیش از این، عیسی کلانتری - رییس سازمان حفاظت محیط زیست - اظهار نموده بود که متاسفانه سال جاری آلودگی هوا با شیوع بیماری کرونا مصادف شده است و بر اساس مقالات علمی هر واحد افزایش در غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون، 8 درصد تلفات بیماران کرونایی را بیشتر می نماید و حتی در بعضی مقالات این رقم 15 درصد است.

سید محمد مجابی - فعال محیط زیست - نیز پیش از این به ایسنا گفته بود که افزایش ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون طی شش ماهه دوم سال جاری می تواند اثرات مضاعفی بر شیوع ویروس کرونا داشته باشد. از این رو اجرای قانون هوای پاک طی این مدت باید از مطالبات جدی سازمان حفاظت محیط زیست و مردم باشد.

منبع: جام جم آنلاین

به "نگرانی ها از تاثیر آلودگی هوا بر شیوع کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی ها از تاثیر آلودگی هوا بر شیوع کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید