هشدارها در رصد فرهنگی باید در نظر باشد

به گزارش مجله کامپیوتر ، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی در جلسه کارگروه رصد فرهنگی کشور با بیان این مطلب اضافه کرد: براساس نیازهای موجود دستگاه هایی که در رصد فرهنگی فعالیت می نمایند باید نوعی هماهنگی وجود داشته باشد تا خروجی کار در ارتقاء ساحت فرهنگی کشور تاثیرگذار باشد.

هشدارها در رصد فرهنگی باید در نظر باشد

وی ادامه داد: از طرفی دیگر اطلاعات مرتبط با رصد فرهنگی کشور باید برای عموم مردم و جامعه نخبگانی قابل دسترس باشد تا به اطلاعات فرهنگی که احتیاج دارند دست پیدا نمایند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید نمود: در طول یک سال گذشته چند اتفاق خوب در رصد فرهنگی کشور اتفاق افتاده است که یکی از آنها سامانه داده های فرهنگی است، این سامانه به اسم نقطه شروع کار باید جدی گرفته گردد و تمام دستگاه های عضو و غیرعضو به بالا بردن کیفیت این سامانه یاری نمایند.

صالحی یادآور شد: ما به اسم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمام آنچه مربوط به حوزه فرهنگ است را در این سامانه بارگذای می کنیم اما احتیاج است سایر دستگاه ها هم در این امر یاری لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به سایت رصد فرهنگی کشور توضیح داد: سایت رصد فرهنگی که اخیرا کار خود را شروع نموده است فرصت جدیدی در کنار سامانه داده های فرهنگی فراهم نموده و این دو می تواند برای مدیریت فرهنگی و اقدامات عملی یاری نماینده باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان نمود: از ابتدای دولت دوازدهم پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات کوشش خود را در این راستا شروع نموده است و مهم این است که تا خاتمه دولت دوازدهم کارهایی که مدنظر است سرعت پیدا کند.

صالحی توضیح داد: در رصد فرهنگی بحث اطلاع رسانی عام و خاص بسیار مهم است زیرا باید مطالبه گری را در پی داشته باشد، به همین منظور در مدت کوتاه به جامانده از دولت سایت اطلاع رسانی باید کار خود را شروع کند، از این رو دستگاه ها باید اطلاعات خود را بارگذاری نمایند. البته در این زمینه باید بحث روزآمدی مورد توجه باشد و اطلاعات به روز باشد.

وی ابراز داشت: البته باید یک ساز و کار برای بارگذاری اطلاعات محرمانه تدوین گردد، بعلاوه فرآیند اینکه چه اطلاعاتی در قالب محرمانه قرار بگیرد هم باید تعیین گردد، در این میان استاندارد اطلاعات و بارگذاری آن هم مهم است و باید منطقی برای داده ها وجود داشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه خروجی مطالب در رصد فرهنگی هم مهم است، اعلام کرد: فرآیند خروجی اطلاعات مهم است به همین منظور باید یک کار مطالعاتی در این راستا انجام گردد، البته اینکه کدام پژوهش ها به مطالعات تحقیقی تبدیل می گردد خیلی مهم است، پس باید یک فرآیند حرکتی از سمت داده ها به سمت مطالعات و اقدامات عملیاتی داشته باشیم.

صالحی اضافه نمود: ادبیات این کارگروه باید به یک نظریه مشترک ختم گردد، باید ببینیم که از رصد فرهنگی چه می خواهیم، ما در رصد فرهنگی باید در پی هشدارهای فرهنگی باشیم، از این رو ادبیات نظری این کارگروه باید مستحکم تر گردد و از داده ها به تصمیمات مدیریتی برسیم.

وی در خاتمه گفت: امید است کارگروه رصد فرهنگی که به طور جدی کار خود را در پیش گرفته بتواند بیش از گذشته به حوزه فرهنگ یاری کند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "هشدارها در رصد فرهنگی باید در نظر باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدارها در رصد فرهنگی باید در نظر باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید