کشته شدن ابوبکر بغدادی سناریوی انتخاباتی ترامپ بود

به گزارش مجله کامپیوتر، کارشناس مسائل بین الملل گفت:ترامپ به دنبال شکست هایی که در عرصه دیپلماسی خورد به دنبال ساخت کارنامه ای برای انتخابات 2020 است.

کشته شدن ابوبکر بغدادی سناریوی انتخاباتی ترامپ بود

حسن عابدینی کارشناس مسائل بین الملل در گفت وگو با ، درباره دلایل کشته شدن ابوبکر بغدادی، گفت: موضوع کشتن ابوبکر بغدادی سرکرده داعش از دو منظر قابل تحلیل است؛ اول مناقشاتی که بر سر این موضع وجود دارد که آیا این اتفاق افتاده است یا خیر، دوم اگر اتفاق افتاده یا نیوفتاده چرا جنجال رسانه ای در این مقطع بر روی آن زیاد شده است.

او افزود: در حوزه اول دست کم به چهار دلیل بسکمک از تحلیل گران معتقدند که این سناریوی رسانه ای است و مبتنی بر حقیقت نیست. ترامپ شخصی دروغگو است که این خبر را اعلام کرده، بر اساس سامانه دروغ سنجی طی سال 2018 بیش از 7600 دروغ گفته است، پس با این تفاسیر باید شک کرد که آیا خبر کشته شدن ابوبکر بغدادی صحت دارد یا خیر، البته بسکمک معتقدند صحت ندارد.

آیا خبر کشته شدن ابوبکر بغدادی صحت دارد؟

عابدینی ادامه داد: ترامپ بر اساس واشنگتن پست، سناتور سندرز یا سی. ان. ان به صورت میانگین روزانه 15 دروغ می گوید، بنابراین ممکن است خبر مرگ ابوبکر بغدادی در چارچوب همان دروغ ها باشد. ترامپ دوماه پیش گفت که امریکا یک پهپاد ایرانی را سرنگون کرده، اما همگان در ایران مطلع شدند که اساسا این حرف دروغ بوده است.

کارشناس مسائل بین الملل شرح داد: در حقیقت ابوبکر بغدادی طی 2 سال و نیم گذشته که داعش از نظر حوزه سرزمینی از بین رفت تاکنون 8 بار گفته شده که این فرد کشته شده است، بنابراین معلوم نیست که آیا این بار هم شبیه 7 بار قبلی است یا واقعا کشته شده است.

او افزود:گفته می شود ابوبکر بغدادی در منطقه ادلب کشته شده است، این شهر در شمال غربی سوریه می باشد. این منطقه حوزه نفوذ گروه های منتسب به جبهه النصره است و جناح سوری القاعده است.

عابدینی گفت: القاعده و داعش طی سال های گذشته زد و خورد های خونینی با یکدیگر داشتند و از لحاظ ایدئولوژیک و نحوه نگاه به خلافت دیدگاه های بسیار متفاوتی دارند، بنابراین تصور این موضوع که سرکرده داعش به حوزه سرزمینی تحت نفوذ القاعده رفته، با عقل و منطق منطبق نیست.

ترامپ به دنبال موضوعی برای کارنامه ای قابل قبول در جریان انتخابات 2020

کارشناس مسائل بین الملل گفت: حد فاصل بین الرقه که پیش از این تحت کنترل داعش بوده تا ادلب تمام جاده های زمینی در کنترل نیرو های ارتش سوریه و هم پیمانان آن از جمله ایران، روسیه، حزب الله و سایر گروه های مقاومت است، بنابراین امکان ندارد ابوبکر بغدادی از مرز زمینی رفته باشد و اگر از طریق هوایی به ادلب رفته باشد، احتمالا خود آمریکایی ها او را منتقل کردند.

او تاکید کرد: ترامپ اعلام کرده است که ابوبکر بغدادی کمربند انفجاری خود را در یک تونل منفجر کرده، هم خودش تکه تکه شده و هم تونل بر سر آن آوار شده است، یعنی به افکار عمومی القا می کند که شما منتظر تصویری از جنازه این فرد و هیچ سندی از ما نباشید، در نتیجه با استناد به دلایلی که گفتم کشتن ابوبکر بغدادی شک و شبهه دارد و بسکمک معتقدند که این اتفاق نیوفتاده است.

عابدینی شرح داد: زمانی که آمریکا خبر مرگ ابوبکر بغدادی را گفت، تاکید کرد که برخی از کشور ها از جمله سوریه، ترکیه، عراق و روسیه در این موضوع به ما کمک کرده اند. مسکو به صراحت آن را تکذیب و اعلام کرده ما در جریان این عملیات نبودیم و چنین عملیاتی در منطقه ادلب صورت نگرفته است. به نظر می رسد که نیرو های هیچ یک از کشور های دیگر هم در این عملیات مشارکت نداشته اند که شهادت دهند چنین عملیاتی اجرا شده است.

کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به این سوال که چرا ترامپ این زمان را برای خبر کشته شدن ابوبکر بغدادی، انتخاب کرده است، گفت: ترامپ در حوزه سیاست خارجی هیچ دستاوردی نداشته است؛ رئیس جموهر آمریکا در حوزه گفت وگو با ایران، گفت وگوکره شمالی، سرنگون کردن دولت مرکزی سوریه، سرنگون کردن دولت ونزوئلا و در گفت وگو با چین دستاوردی نداشته است؛ بنابراین نیاز به موضوعی دارد تا کارنامه ای قابل قبول برای او در جریان انتخابات 2020 باشد.

شباهت دوره ریاست باراک اوباما و دونالد ترامپ/کشتن بغدادی؛ یک جنجال رسانه ای

او افزود: در حال حاضر در تاریخ یک سال قبل از انتخابات 2020 قرار داریم و به نظر می رسد که کشتن ابوبکر بغدادی را با توجه به سناریوی رسانه ای که طراحی شده در این چارچوب بوده است. نکته جالب این است که باراک اوباما دقیقا در سال 2011 یعنی یک سال قبل از انتخابات 2012 که برای دور دوم انتخابات نامزد، خبری را مبنی بر کشتن اسامه بن لادن سرکرده القاعده در یکی از مناطق پاکستان منتشر کرد.

عابدینی شرح داد: اوباما هیچ تصویری از اسامه بن لادن منتشر نشد و گفت که جنازه این سرکرده القاع را در دریا انداختیم تا غذای کوسه ها شود، بنابراین نه در آن زمان تصویری در مورد اسامه بن لادن ارائه شد و نه الان در مورد ابوبکر بغدادی. بنابراین بیش از اینکه موضوع کشتن بغدادی واقعیت داشته باشد، یک جنجال رسانه ای است.

کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: آمریکایی ها تلاش می کنند که مردم کشور های مقاومت که تاکنون یک دشمن خون آشام مثل ابوبکر بغدادی در میانشان وجود داشت و سبب اتحاد این کشور ها شده بود را با این سناریو که دیگر ابوبکر بغدادی وجود ندارد، از هم دور کنند، آن ها با فتنه انگیزی در کشور های سوریه، عراق، لبنان و برخی دیگر زمینه برای فتنه انگیزی جدید را فراهم کنند، وگرنه موضوع ابوبکر بغدادی و داعش محلی از ارعاب ندارد.

او ادامه داد:ابوبکر بغدادی همان زمانی از دید افکار عمومی کشته شد که حکومتش در موصل و حلب از بین رفت و طی این مدت حتی در بین خود داعشی ها هم نامی از او برده نمی شد و اینگونه القا می شد که مرده است، بنابراین حتی اگراین فرد نمرده بود هم وقتی فردی تاثیری در جریانات ندارد، گویی مرده است.

عابدینی شرح داد: القاعده و داعش ساخته و پرداخته آمریکایی هاست. ترامپ در جریان رقابت های انتخاباتی 3 سال پیش به صراحت گفت که داعش توسط باراک اورباما و هیلاری کلینتون ساخته و پرداخته شده است و دقیقا همین موضوع را پیش از این هم کلینتون گفته بود که ما در جریان مقابله با اتحاد جماهیر شوروی گروه هایی را سازماندهی کردیم که بعد ها تبدیل به گروه های تروریستی شدند، در مقابل افغانستان که در 4 دهه پیش به اشغال اتحاد جماهیر شوروی در آمده است، اگر اکنون این گروه ها را از بین برده باشند هم بع این می ماند، مزدوری که تاریخ مصرفش تمام شده را از بین برده اند.

کشتن ابوبکر بغدادی رهبر داعش پیروزی بزرگ ترامپ در جنگ علیه تروریسم است، اما خاتمه مبارزه با تروریسم نیست. این در حالی است که نیرو های افراط گرا در منطقه همچنان حضور دارند.

کشتن ابوبکر بغدادی، رهبر داعش واکنش های بسکمک را در پی داشته است. مفسران و تحلیلگران رسانه های گوناگون نیز ظرف 24 ساعت گذشته اقدام به بررسی پیامد های احتمالی مرگ بغدادی برای اسلامگرایان و نیرو های افراطی کرده اند.

تحلیل حسن عابدینی از کشته شدن ابوبکر بغدادی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "کشته شدن ابوبکر بغدادی سناریوی انتخاباتی ترامپ بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشته شدن ابوبکر بغدادی سناریوی انتخاباتی ترامپ بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید