کشتی و ژیمناستیک سبب کوتاهی قد نمی گردد

به گزارش مجله کامپیوتر، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم ورزشی معتقد است: رشته هایی همچون ژیمناستیک و کشتی سبب کوتاهی قد نمی گردد، بلکه فشار پیش از حد تمرینات ورزشی به بچه ها موجب آسیب به صفحات رشد و استخوان قدی می گردد و در نتیجه کوتاهی قد را به دنبال خواهد داشت.

کشتی و ژیمناستیک سبب کوتاهی قد نمی گردد

دکتر امین غلامی در گفت وگو با مجله کامپیوتر، با بیان اینکه آغاز زودهنگام ورزش تخصصی قبل از سن 10 سالگی امکان دارد آسیب های جبران ناپذیری را به صفحات رشد و استخوان قدی کودک وارد کند، افزود: آغاز زودهنگام فعالیت های ورزشی در بعضی رشته ها همچون ژیمناستیک، اسکیت و شنا قبل از سن 10 سالگی چون سبب نشاط کودک می گردد و جنبه تفریحی دارد، توصیه می گردد اما در رشته های سنگین همانند کشتی و وزنه برداری که هنوز رشد شناختی کودک تقویت نشده و احتیاج به یکسری آمادگی بدنی خاص دارد. به هیچ عنوان قبل از سن 10 سالگی توصیه نمی گردد و محتمل است فشار پیش از حد تمرینات به صفحات رشد و استخوان های بلند کودک آسیب بزند.

وی گفت: اینکه گفته می گردد کشتی یا ژیمناستیک سبب کوتاهی قد می گردد و یا والیبال و بسکتبال در افزایش قد تاثیر دارد منطق اشتباهی است و از نظر علمی ثابت شده نیست. آنچه که در رشد قدی کودک تاثیرگذار است، انجام فعالیت های ورزشی هدفمند در دوران کودکی است. همان طور که کودک برای ورود به مدرسه احتیاج دارد تا رشد شناختی او تقویت گردد در ورزش احتیاج برای ورود به ورزش حرفه ای و تخصصی باید یکسری آموزش های بنیادین را سپری نموده باشد.

غلامی افزود: آغاز زودهنگام ورزش حرفه ای و تخصصی نه تنها به صفحات رشد کودک آسیب می زند بلکه از نظر روانی و اجتماعی نیز آسیب های جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. زیرا کودک با انجام ورزش به دنبال یکسری هیجانات است و ورزش حرفه ای به صورت رسمی برگزار می گردد نه تفریحی و این مساله از نظر بعد روانی و اجتماعی تاثیر نامطلوبی بر روی کودک می گذارد و سبب می گردد تا به حداکثر رشد قدی نرسد.

مسوول کانون علمی بازی و ورزش در بچه ها در خاتمه افزود: در رشته های سنگین همانند کشتی و وزنه برداری که قدرتی و فشار تمرینات سنگین است و کودک با توجه به سنش چون قادر به تحمل تمرینات سنگین نیست، این فشارها می تواند روی استخوان قدی کودک تاثیر نامطلوبی بگذارد و رشد او را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین طراحی و فشار تمرینات از سوی مربی در کوتاهی یا افزایش قد کودک تاثیر زیادی دارد و ماهیت هیچ رشته ورزشی در این زمینه تاثیرگذار نیست.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "کشتی و ژیمناستیک سبب کوتاهی قد نمی گردد" امتیاز دهید

9 کاربر به "کشتی و ژیمناستیک سبب کوتاهی قد نمی گردد" امتیاز داده اند | 3.7 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشتی و ژیمناستیک سبب کوتاهی قد نمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید