11 جمله که افراد پیروز به زبان نمی آورند

به گزارش مجله کامپیوتر، مهم نیست چقدر فرد با استعدادی هستید یا چه کارهای بزرگی را در رزومه خود ثبت نموده اید. این عبارات به سادگی می توانند شما را از چشم افرادی که پیرامون شما کار یا زندگی می نمایند بیندازند و باعث شوند تا اعضای تیم همیشه نگاهی منفی به شما و عملکردتان داشته باشند. استفاده از این عبارات به گونه ای باورنکردنی پیامدهای منفی به دنبال خواهد داشت و باعث می گردد در مدتی کوتاه عملکرد و شخصیت کاری فرد ضعیف گردد.

11 جمله که افراد پیروز به زبان نمی آورند

مجله کامپیوتر- افراد پیروز و هوشمند به خوبی می دانند که واژه ها و عبارات قدرت ویژه ای دارند. بسیاری از عبارات حتی اگر حقیقت داشته باشند بار بدی دارند و می توانند چهره ای ناپسند از گوینده را به تصویر بکشند. افراد پیروز می دانند از چه عباراتی نباید استفاده نمایند تا بتوانند همواره حضوری قدرتمند و مثبت در محیط کار و زندگی خود داشته باشند. قصد داریم در این یادداشت یازده جمله و عبارت را که می توانند به طرزی باورنکردنی روی اطرافیان شما اثر منفی بگذارند آنالیز کنیم. عباراتی که حتی در صورت درست بودن هیچ گاه نباید از آن ها استفاده کنیم. اما تنها به خاطر اثر منفی این عبارات نیست که باید از به زبان آوردن آن ها اجتناب کنیم. نکته وحشتناک طول عمر اثر این جملات است. تاثیری که ممکن است هیچ گاه از بین نرود و جلوی پیروزیت شغلی شما را بگیرد.

مهم نیست چقدر فرد با استعدادی هستید یا چه کارهای بزرگی را در رزومه خود ثبت نموده اید. این عبارات به سادگی می توانند شما را از چشم افرادی که پیرامون شما کار یا زندگی می نمایند بیندازند و باعث شوند تا اعضای تیم همواره نگاهی منفی به شما و عملکردتان داشته باشند. استفاده از این عبارات به گونه ای باورنکردنی پیامدهای منفی به دنبال خواهد داشت و باعث می گردد در مدتی کوتاه عملکرد و شخصیت کاری فرد ضعیف گردد. دقت کنید و ببینید که در چند ماه اخیر کدام یک از این جملات تخریب نماینده شخصیت کاری را در محیط کار خود شنیده یا احتمالا به کار برده اید. با یک تمرین ساده و به خاطر سپردن این عبارات می توان از بند آن ها رهایی پیدا کرد. داشتن یک شخصیت کاری مثبت شاید مهم ترین ویژگی برای پیروزیت شغلی شما باشد که می تواند با بی احتیاطی در به کار بردن بعضی عبارات غلط به سادگی در معرض خطر قرار بگیرد.

1 - این عادلانه نیست

همه ما می دانیم که زندگی مفهومی ناعادلانه است. گفتن این عبارت نشان می دهد شما فردی هستید که به عادلانه بودن زندگی اعتقاد دارید و ناعادلانه بودن یک نکته خاص شما را آزرده است. همین یک خطا کافیست تا اطرافیان شما را به چشم یک فرد نابالغ و ساده لوح نگاه نمایند. اگر نمی خواهید از خود تصویری بد برای اطرافیان تان به نمایش بگذارید باید به حقایق هم به دیده ای مثبت و سازنده نگاه کنید و از دل آن حقایق تفسیرهای ناامید نماینده بیرون نکشید. به عنوان مثال هنگامی که به موقعیت شغلی مورد نظر خود نرسیده اید می توانید دلیل آن را به شیوه ای صحیح از سرپرست خود پرس وجو کنید: من متوجه شدم که پروژه X را به همکارم محول کردید. من امیدوار بودم پیش برد این پروژه به من اختصاص داده گردد. ممکن است دلیل این انتخاب را برای من توضیح دهید؟ من دوست دارم بدانم که از نظر شما چرا من برای این پروژه مناسب نبودم تا بتوانم مهارت های لازم را برای موقعیت های مناسب کسب کنم.

2 - این کار همواره به همین طریق انجام می شه

تغییرات و پیشرفت های تکنولوژی با سرعتی باورنکردنی در حال وقوع هستند. سرعت تساعدی حرکت فناوری ما را مدام مجبور به به روزسازی مهارت ها و توانایی هایمان می نماید. شاید باورنکردنی باشد اما شیو ه حل مسئله ای که تا همین شش ماه پیش مورد قبول همه بوده ممکن است امروز یک شیوه منسوخ محسوب گردد. به زبان آوردن عبارت این کار همواره به همین طریق انجام می شه نه تنها می تواند به جای یک فرد پیروز از شما فردی تنبل و مقاوم در برابر تغییر به نمایش بگذارد، بلکه ممکن است مدیر شما را از بابت داشتن یک عضو در تیم خود که دانش و توانایی های فردی خود را به روز نمی نماید به نگرانی بیندازد. شک نداشته باشید همواره راه بهتری هم برای انجام دادن کاری که شما برایش تنها یک شیوه بلد هستید وجود دارد. همواره سعی کنید به جای تکیه بر دانسته ها و مهارت های قبلی خود، با پیدا کردن راه های جدید برای حل مسائل یک قدم از اعضای تیم خود جلوتر باشید. به یاد داشته باشید افراد خلاق از افرادی که تنها به دایره دانسته های خود تکیه می نمایند پیروز ترند.

3 - مسئله ای نیست

وقتی مدیر یا یکی از اعضای تیم از شما درخواستی می نماید یا برای کاری که انجام داده اید از شما تشکر می نماید، تحت هیچ شرایطی با گفتن این عبارت به او پاسخ ندهید. این پاسخ دقیقا به این معنی است که آن درخواست یا کار محول شده می توانست یک مشکل باشد! به زبان آوردن عبارت مسئله ای نیست می تواند این احساس را در مدیر یا همکار شما به وجود بیاورد که خواسته خود را به شما تحمیل نموده است. به جای گفتن چنین جمله ای به اطرافیان خود نشان دهید که فردی پیروز هستید و از انجام امور مربوط به شغل خود لذت می برید. با گفتن عباراتی مثل باعث خوشحالی منه یا عالی می شه اگه بتونم کاری بکنم نشان می دهید که برای انجام وظایف شغلی خود مشتاق هستید. شاید بگویید که تمام این عبارات یک معنای واحد دارند و تنها از نظر شکل جمله متفاوت به نظر می رسند، اما شک نکنید که تاثیر منفی یا مثبت این عبارات روی افراد محیط پیرامون شما ورای تصور است.

4 - نظر من می تونه احمقانه باشه… / می تونم یه سوال احقمانه بپرسم؟

این عبارات جمله هایی شدیدا منفعل هستند که بسیاری از ما هنگامی که نوبت به حرف زدن و اظهارنظرمان می رسد به کار می بریم. جمله هایی که به جای تاثیر مثبت روی افراد تیم، تاثیری به شدت مخرب روی اعتبار کاری ما می گذارند. حتی اگر پس از گفتن می دونم نظرم احمقانه س… طلایی ترین ایده قرن را هم جلوی مدیر و افراد تیم خود بگذارید، به نظر آن ها این ایده طلایی نه از ذهن یک فرد پیروز، که از ذهن یک آدم بدون اعتماد به نفس بیرون آمده و هیچ ارزشی ندارد. لطفا خودتان را تبدیل به بی رحم ترین و غیرمنصف ترین منتقد خود نکنید. اگر برای گفتن ایده ها و نظراتتان اعتماد به نفس کافی نداشته باشید، هیچ کس و در هیچ شرایطی شما را جدی نخواهد گرفت. اگر فکر می کنید نظرتان برای ارائه در جمع پختگی لازم را ندارد یا اطلاعات کافی در خصوص موضوع بحث ندارید کافی است با گفتن الان در خصوص این موضوع اطلاعات کافی ندارم، می تونیم بعدا در خصوصش حرف بزنیم از خود انسانی معتمد به نفس و قابل اتکا برای دیگر اعضای تیم به نمایش بگذارید. یادتان باشد شما می تواند قاتل شخصیت کاری خودتان باشید.

5 - فقط یک دقیقه طول می کشه

شغل شما هرچه که باشد، شما در صندلی شغلی خود یک متخصص محسوب می شوید. بدون شک برای پیروز بودن و به دست آوردن صندلی فعلی زحمت کشیده اید و مدت ها به کسب دانش لازم و تجربه برای بودن در آن پرداخته اید. به زبان آوردن عبارت فقط یک دقیقه طول می کشه در پاسخ به امور محول شده باعث می گردد تا مدیر و همکاران به توانایی های شما به دیده شک نگاه نمایند. کمی فکر کنید؛ هیچ کس به فردی که برای انجام دادن وظایف شغلی محوله عجله دارد نمی تواند اعتماد کند. از طرفی با گفتن این جمله توقعی را در هم تیمی یا مدیر خود ایجاد می کنید که باعث می گردد در زمانی بسیار کوتاه تر از زمان واقعی به نتیجه رسیدن امور محوله، از شما سراغ نتیجه را بگیرند. حتا اگر می توانید کاری که از شما خواسته شده را واقعا در زمانی کمتر از 60 ثانیه انجام دهید، بهتر است در جواب آن درخواست بگویید زیاد طول نمی کشه. با این پاسخ هیچ کس توقع تحویل دریافت نتیجه را پیش از زمان واقعی به نتیجه رسیدن آن از شما نخواهد داشت.

6 - کوششمو می کنم

چند لحظه به این جمله فکر کنید. شنیدن آن از یک همکار می تواند تنها یک معنی داشته باشد: من اعتماد به نفس، دانش یا تجربه لازم را برای به نتیجه رسیدن این درخواست ندارم! شما بدون شک صاحب توانایی هایی هستید که باعث می شوند برای انجام امور مربوط به شغل خود احتیاج به سعی و کوشش فرساینده ای نداشته باشید. اگر از شما کاری خواسته شد، دو راه منطقی و قابل قبول پیش روی شماست: یا با تعهد کامل آن را می پذیرید یا به دنبال جایگزینی برای حل مسئله می گشت. به خاطر داشته باشید گفتن عبارت کوششمو می کنم دقیقا این معنی عکس را به ذهن مخاطب شما می رساند که برای انجام وظیفه محوله تمام کوشش خود را نخواهید کرد. از نظر اعضای یک تیم کاری، چنین فردی به هیچ عنوان همکار قابل اعتمادی محسوب نمی گردد.

7 - اون یک هم تیمی تنبله / اون یک همکار بی کفایته

شک نداشته باشید که با بی اعتبار کردن یک همکار هیچ پیشرفتی نصیب شما نخواهد شد. اگر توصیف منفی شما در خصوص یکی از اعضای تیم واقعیت داشته باشد، مطمئن باشید که بقیه اعضای تیم هم از آن خبر دارند و علاوه بر این که احتیاجی به بیان کردن آن نیست، شما با به زبان آوردن آن تنها خود را بی اعتبار نموده اید. و اگر توصیف شما واقعیت نداشته باشد، متأسفانه باید گفت که بعد از رخ دادن این خطا، اعضای تیم شما را به چشم یک آدم عوضی نگاه می نمایند. افراد گستاخ، تنبل و بی کفایت در بیشتر محیط های کاری وجود دارند و اتفاقا همه اعضای تیم هم آن ها را می شناسند. اگر شما توانایی یاری به این افراد برای اصلاح وضع موجود یا قدرت اخراج آن ها را ندارید باید بدانید که با اعلام عمومی اخلاق و خصوصیات این افراد نه تنها وضع بهتری عایدتان نمی گردد، که به نوعی بلندگوی آن رفتار ناپسند هم می شوید. حرف زدن در خصوص رفتارهای بد همکاران سریع ترین روش برای تخریب چهره و شخصیت کاری خود شما و دور شدن از کارکتر یک شخص پیروز است. افراد تیم هرگاه ببینند که یکی از اعضا به صورت مکرر پشت سر دیگر اعضا حرف می زند (فارغ از راست یا دروغ بودن گفته ها) به سرعت نسبت به او بی اعتماد می شوند.

8 - این جزء توضیح وظایف من نیست

به زبان آوردن این عبارت، فرد را عضوی بی مسئولیت در تیم نشان می دهد که تنها در برابر دریافت حقوق معین ماهانه حاضر است میزان معینی کار را انجام دهد. به نمایش گذاشتن چنین وجهی از شخصیت کاری به احتمال زیاد امنیت شغلی شما را به خطر خواهد انداخت، زیرا هیچ مدیری دوست ندارد که به جای یکی از اعضای تیمش یک ربات محدود با برنامه ریزی معین و غیرقابل انعطاف داشته باشد. اگر مدیر یا سرپرست شما درخواستی داشت که فکر می کردید آن درخواست با توضیح وظایف شما مغایرت دارد بهترین واکنش این است که در مرحله اول آن وظیفه محول شده را مشتاقانه (حداقل در ظاهر) انجام دهید. پس از آن می توانید در یک مصاحبه یا جلسه از پیش معین شده دوباره توضیح وظایف خود را با اون آنالیز نموده، دلایل خود را توضیح داده و در صورت لزوم از مدیرتان بخواهید که توضیح وظایف شما را به روز کند. با این روش شما به مدیر خود نشان می دهید که دارای یک شخصیت کاری مستحکم و قابل اعتماد هستید. این روش همچنین به شما به عنوان عضو تیم و مدیرتان این توانایی را می دهد که برای مدت زمانی طولانی برای آنچه که باید و نباید انجام دهید به اشتراک نظر برسید.

9 - تقصیر من نیست

شانه خالی کردن هیچ وقت روش مناسبی برای رفع کردن مسائل پیش آمده نیست. همواره سعی کنی با مسئولیت پذیری عضو قابل اتکایی در گروه خود باشد. اگر تاثیر هرچند کوچکی در مشکل پیش آمده دارید از زیر آن شانه خالی نکنید و مسئولیت آن را بپذیرید. اگر فکر می کنید مشکل پیش آمده هیچ ربطی به عملکرد شما در پروژه ندارد یک توضیح هدفمند و بدون تعصب از آنچه که اتفاق افتاده است را به مدیر و دیگر اعضای تیم ارائه دهید. سعی کنید هنگامی که انگشت اتهام به سمت شماست واقعیت های موجود را به صورت مستند در اختیار همکاران و مدیر خود قرار داده تا بتوانند دلیل اصلی مشکل پیش آمده را پیدا نمایند. لحظه ای که برای اثبات بی گناهی خود انگشت اتهام را بدون در نظر دریافت واقعیت ها سمت فرد دیگری می گیرید، هم گروه های شما در کنار خود تنها فردی را می بینند که در برابر اعمال خود حاضر به پذیرفتن هیچ گونه مسئولیتی نیست. نتیجه این رفتار عدم تمایل دیگر اعضای گروه به همکاری طولانی مدت با شما خواهد بود. به فرض ادامه پیدا کردن این همکاری، همواره در صورت بروز مسائل شما تبدیل به اولین هدف برای سرزنش و مقصر شناخته شدن خواهید شد.

10 - من نمی تونم

جمله من نمی تونم می تواند درست به اندازه عبارت تقصیر من نیست برای شخصیت کاری یک فرد پیروز مخرب و ویرانگر باشد. برای اعضای یک تیم کاری، من نمی تونم انجامش بدم دقیقا معنی دیگری دارد: من نمی خوام این کار رو انجام بدم! گفتن این عبارت این شبهه را به وجود می آورد که شما نمی خواهید در کنار دیگر همکاران تان وظیفه محول شده را به سرانجام برسانید. اگر شما واقعا به خاطر نداشتن مهارت های لازم نمی توانید کاری را انجام دهید، باید به دنبال یک راه چاره جایگزین برای وظیفه محول شده باشید تا همچنان شخصیت کاری خود را به عنوان یک فرد پیروز حفظ کنید. به جای گفتن عبارت منفی من نمی تونم می توانید بگویید به جای آن چه کاری را می توانید انجام دهید. به عنوان مثال به جای من نمی تونم امشب تا دیروقت روی پروژه کار کنم می توانید بگویید فردا صبح می تونم زودتر کار رو آغاز کنم.

یا به جای من نمی تونم این اطلاعات رو تحلیل کنم می توانید از جمله های هوشمندانه تری مانند من هنوز نفهمیدم چجوری باید این اطلاعات رو تحلیل کنم بهره ببرید و به دنبال آن از یکی دیگر از اعضای گروه بخواهید تا روش درست را به شما نشان بدهد.

11 - من از این کار متنفرم

مطمئن باشید آخرین چیزی که افراد پیروز دوست دارند در محیط کار خود بشنوند ابراز تنفر یکی از همکاران شان از شغل آن هاست. این ابراز تنفر سریعا شما را به عنوان یک فرد منفی در محیط نشان داده و روحیه و کارایی دیگر افراد تیم را تحلیل می برد. به خاطر اثرات منفی که این گونه افراد روی روحیه تیم می گذارند به سرعت توسط مدیران شناسایی شده و از تیم کنار گذاشته می شوند. بدون شک همواره افرادی با انگیزه بیشتر (هرچند گاه با توانایی کمتر) وجود دارند که می توانند جای اعضای منفی تیم را بگیرند. اگر واقعن از شغل خود احساس رضایت نمی کنید به دنبال دلایل آن بگشت. گاهی این دلایل به سادگی رفع می شوند و شما می توانید با حالی خوب در کنار دیگر اعضای تیم حرفه خود را ادامه دهید.

کنار گذاشتن این جمله ها و عبارات از دایره ادبیات کاری به شدت برای شما سودمند خواهد بود. با نگاهی گذرا به اطراف در محیط شغلی خود به سادگی می فهمید همکارانی که آن ها را افرادی پیروز می دانید به وضوح از این عبارات استفاده نمی نمایند. اگر مراقب نباشید این جمله ها به صورتی آرام وارد ادبیات روزمره شغلی شما شده و تاثیر مهلک خود را گاه در کوتاه مدت روی شما و همکاران تان می گذارند. به نظر شما چه عبارات دیگری را باید در این لیست قرار داد؟ برای ما بگویید شنیدن چه جمله هایی از زبان مدیر یا همکاران شما را در محیط کاری آزرده یا دل سرد می نماید.

منبع: دیجی مگ

منبع: زندگی امروز

به "11 جمله که افراد پیروز به زبان نمی آورند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 جمله که افراد پیروز به زبان نمی آورند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید