آخرین شرایط تجارت ایران با افغانستان ، ماهیرود احتمالا فردا باز گردد

به گزارش مجله کامپیوتر، خبرنگاران : رایزن سابق ایران در افغانستان ضمن اشاره به احتمال بازگشایی مرز ماهیرود از فردا گفت: طالبان و دولت مرکزی افغانستان هیچ ممانعتی برای تجارت با ایران اعلام نکرده اند.

آخرین شرایط تجارت ایران با افغانستان ، ماهیرود احتمالا فردا باز گردد

به گزارش به نقل از فارس، محمد مهدی جوانمرد قصاب در خصوص آخرین شرایط تجارت ایران و افغانستان بعد از تسلط طالبان در بعضی از منطقه ها کشور افغانستان، گفت: دولت ایران آمادگی کامل برای تجارت با افغانستان دارد و از جانب ایران هیچ مانعی برای ادامه فرایند تجاری با افغانستان وجود ندارد و مسائل مربوط به دولت مرکزی افغانستان و طالبان مباحث داخلی مربوط به این کشور است که باید به وسیله خودشان هم حل گردد.

* افغانستان ممانعتی برای تجارت با ایران اعلام ننموده است

رایزن سابق بازرگانی ایران در افغانستان با بیان اینکه دولت مرکزی افغانستان و طالبان در شرایط فعلی هیچ منعی برای تجارت با ایران اعلام ننموده اند، اضافه نمود: ضمن اینکه طالبان طی اطلاعیه ای که در منطقه پخش نموده اند اعلام نموده اند که ممانعتی برای رفت و آمد بازرگانان ایجاد نخواهند کرد و گمرکات می توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

وی در خصوص آخرین شرایط مرزها هم بیان داشت: گمرکات دوغارون، ماهیرود و اسلام قلعه فعلا بسته اند و کامیون های ایرانی از مرز دوغارن به ایران بازگشته اند تا شرایط به حالت عادی برگردد.

برگزاری جلسه اتاق تجارت افغانستان با طالبان برای بازگشایی مرز ماهیرود

جوانمرد قصاب با اشاره به برگزاری جلسه اتاق تجارت افغانستان با طالبان گفت: پیش بینی می گردد که با توجه به مذاکرات اجرا شده و مذاکرات آینده مرز ماهیرود فردا باز گردد و طبق روال گذشته عبور و مرور کامیون ها از این مرز انجام گردد.

* مرز میلک باز است

وی بیان داشت: مرز میلک باز است و تردد کامیون ها بین ایران و افغانستان از این مرز در جریان است و هیچ مسئله ای در این زمینه وجود ندارد.

جوانمرد قصاب با تاکید بر اینکه دولت افغانستان و بعلاوه طالبان هیچ منعی برای تجارت ایجاد ننموده اند گفت: در صورت توقف واردات کالا به افغانستان قیمت اجناس افزایش می یابد لذا افغانستان هیچ تمایلی برای متوقف شدن تجارت ندارد و به همین علت پیش بینی می گردد طی روزهای آینده این دو مرز هم بازگشایی شوند.

مدیرکل حوزه ریاست سازمان توسعه تجارت بیان داشت: در مجموع فرایند تجارت جدای از سیاست در افغانستان رخ داده است و تجارت منطقه در حال اجرا است تا مردم افغانستان در تامین مایحتاج خود دچار مشکل نشوند و از افزایش قیمت سوخت هم جلوگیری گردد.

وی بیان داشت: استاندار خراسان جنوبی هم آمادگی برای بازگشایی مرز را اعلام نموده است.

جوانمرد قصاب با بیان اینکه تجار افغان اغلب کالا های ایران را درب کارخانه از فراوری نمایندگان ایرانی تحویل می گیرند و در همانجا هم تسویه می نمایند، گفت: بعلاوه تجار ایرانی اغلب کالاها را در مرز به تجار افغان تحویل می دهند به این صورت که بار کامیون های ایران به کامیون های افغان منتقل می گردد و معمولا کامیون های ایرانی وارد خاک افغانستان نمی شوند.

وی اضافه نمود: بنابراین با توجه به شرایط پیش آمده هیچ مسئله ای در ادامه فرایند تجاری وجود ندارد و کمی مساله امنیت مطرح است و در صورتی که درگیری در مرزها بین طالبان و دولت مرکزی افغانستان به وجود نیاید فرایند تجاری به شرایط عادی باز خواهد گشت.

منبع: اقتصادنیوز

به "آخرین شرایط تجارت ایران با افغانستان ، ماهیرود احتمالا فردا باز گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین شرایط تجارت ایران با افغانستان ، ماهیرود احتمالا فردا باز گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید