الگوی جدید ترویج علم منتشر می گردد، وعده کاشت نهال مروجان علم محقق نشد!

به گزارش مجله کامپیوتر، رئیس انجمن ترویج علم ایران از افزایش علاقه سازمان ها به مشارکت در ترویج علم نسبت به سال گذشته اطلاع داد و گفت: دانشگاه ها نیز فعالیت های ترویجی خود را انجام می دهند، اما به این موضوع نیز باید از سمت نهادهای بالادستی پرداخته گردد و امیدواریم سال دیگر برنامه مشخصی برای دانشگاه ها در حوزه ترویج علم تدوین کنیم.

الگوی جدید ترویج علم منتشر می گردد، وعده کاشت نهال مروجان علم محقق نشد!

اکرم قدیمی در گفت وگو با مجله کامپیوتر با اشاره به اینکه موضوع هفته ترویج علم سال جاری را به موضوع شناخت ایران زمین با رویکرد ترویجی و محورهای آب و هوا و فرهنگ اختصاص داده ایم، گفت: علت این انتخاب از آن جهت بود که یکی از ابزارها و لوازم موفقیت در ترویج علم، این است که افراد شناختی از محیط اطراف خود به دست آورند.

وی در همین زمینه با اشاره به اینکه یکی از شیوه های ساده روش تحقیق نیز مشاهده است، اظهار کرد: بسیاری از افراد از محیط اطراف خود آگاهی چندانی ندارند و بنابراین سعی داریم هفته ترویج علم سال جاری فرصتی باشد که به افراد درباره محیط اطراف شان اطلاعات دهیم؛ به عنوان مثال یکی از موضوعاتی که درصد کمی از افراد کشور از آن آگاهی دارند، این است که تنوع اقلیم آب و هوایی در کشور ما در کمتر جایی از دنیا یافت می گردد. چنین موضوعاتی و موضوعی همچون تنوع فرهنگی در کشور می تواند با یک رویکرد ترویجی به افراد آموزش داده گردد.

رئیس انجمن ترویج علم ایران توضیح داد: زمانی که از اطراف خود آگاهی چندانی نداریم، امکان اظهار نظرهای تخصصی را هم نداریم و در صورت ابراز آن ها، این اظهارنظرها از پشتوانه علمی برخوردار نیستند.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور تشریح کرد: به عنوان مثال زمانی فردی می خواهد سِمَتی را به دست بیاورد و در این راه به مردم وعده هایی می دهد. این وعده ها ممکن است به ظاهر خوب به نظر برسند، اما 10 سال دیگر برای آن منطقه مشکل به وجود آورند و اکوسیستم منطقه را به هم بزنند. در صورتی که افراد از محیط اطراف خود شناخت لازم را داشته باشند، نسبت به چنین مسائلی آگاهانه برخورد نموده و مشارکت در مسائل علمی را به صورت پایه ای شروع می نمایند.

قدیمی با بیان اینکه اقدامات ترویجی در حوزه افزایش آگاهی از محیط ادامه دار بوده و به یک هفته محدود نخواهد شد، اضافه نمود: موضوع دیگری که مورد توجه قرار دادیم، جغرافیای سیاسی است که در طی سال با یاری اُرگان ها و سازمان های مختلف به آن خواهیم پرداخت.

نهالی به نام مروّجان علم کاشته نشد!

وی در پاسخ به اینکه آیا به وعده کاشت نهال به نام مروّجان علم سال گذشته که در روز اهدای جایزه ترویج علم سال 97 داده شده بود، عمل شده است یا خیر، اظهار کرد: متأسفانه علی رغم پیگیری ما از سازمان زیباسازی شهر تهران، این وعده محقق نشد و به ما گفتند امکان کاشت نهال وجود ندارد؛ این در حالی است که پیگیری ما از شورای شهر نیز به نتیجه نرسیده است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با اشاره به اینکه هنوز ردیف بودجه مستقلی به موضوع ترویج علم اختصاص نیافته است، اضافه نمود: با افتتاح کرسی ترویج علم یونسکو نیز موافقت نهایی انجام شده و ان شاءالله بعد از هفته ترویج علم زمان افتتاحیه را اعلام خواهیم کرد.

ایجاد هم افزایی در ترویج علم در گروی ایفای نقش دولت به عنوان بازیگر اصلی

قدیمی درباره نقش دولت در نظام ترویج علم شرح داد: یکی از بازیگران اصلی نظام ترویج علم، دولت بوده و نقش هایی که ایفا می نماید از جهات مختلف قابل آنالیز است و ترویج علم در کشورهای دیگر زمانی پیشرفت نموده که دولت ها به این عرصه وارد شده اند.

وی ادامه داد: در ایران نیز بیشتر سازمان های غیردولتی به ترویج علم پرداخته اند، اما چند سال است در کوشش هستیم دولت را نیز به عنوان یک بازیگر اصلی وارد این عرصه کنیم. در صورتی که دولت وارد این عرصه نگردد، هماهنگی بین سایر کارها انجام نشده و هم افزایی ایجاد نخواهد شد.

افزایش علاقه سازمان ها به مشارکت در حوزه ترویج علم

رئیس انجمن علم ایران نقش دانشگاه ها را نیز در ترویج علم مهم دانست و اضافه نمود: نقش دانشگاه ها نیز به عنوان یک نیروی پیشران در حوزه های علمی و آموزشی غیر قابل انکار است که در این حوزه نیز دانشگاه ها در حال اجرا فعالیت های ترویجی هستند؛ اما این موضوع باید از سوی نهادهای بالادستی دیده گردد.

قدیمی ادامه داد: موضوع ترویج علم نسبت به سال های ابتدایی پیشرفت نموده و سازمان های مختلف ابراز علاقه نموده اند که به این حوزه وارد شوند و مشارکت سازمان ها نسبت به یک سال گذشته افزایش قابل توجهی یافته است.

وی در سرانجام با بیان اینکه برای ترویج علم الگوی جدیدی معین شده و نتایج آن را منتشر خواهیم کرد، گفت: اجرای این الگو احتیاج به زمان و برنامه دارد و دانشگاه ها نیز ضروری است که پا را فراتر بگذارند و وارد حوزه سیاست گذاری و برنامه ریزی شوند. تاکنون برنامه خاصی برای دانشگاه ها در حوزه ترویج علم معین ننموده ایم، اما امیدواریم سال آینده به این موضوع پرداخته گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "الگوی جدید ترویج علم منتشر می گردد، وعده کاشت نهال مروجان علم محقق نشد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الگوی جدید ترویج علم منتشر می گردد، وعده کاشت نهال مروجان علم محقق نشد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید