ببینید ، قدیمی ترین شیوه پخت نان در ایران

به گزارش مجله کامپیوتر، پخت نان از خمیر آرد دانه های غلات و حبوبات از سده های پیش از میلاد در ایران رواج داشته است. به احتمال فراوان واژه نان از واژه ایرانی کهن نَغَنَ به معنای برهنه گرفته شده و به مفهوم نان پختن در تنور به کار می رفته است.

ببینید ، قدیمی ترین شیوه پخت نان در ایران

به گزارش مجله کامپیوتر، قدیمی ترین شیوه نان پزی نیز پخت آن میان خُلواره و خاکستر بوده که هنوز هم میان بعضی از مردم عشایری و روستایی بازمانده است. خوزستان، گیلان، گرگان و مازندران از سرزمین هایی بوده اند که مردم آنها نان تهیه شده از آرد برنج می خوردند. شماری از جغرافی نویسان سده 4 قمری به مصرف نان برنجی در میان بسیاری از خوزی ها (مردم بومی خوزستان) اشاره نموده اند.

نان لواش و تافتون و انواع نان های محلی دیگر و نان های روستایی که به نان دهاتی معروف بوده اند، از کهن ترین نان های سفره مردم ایران بوده و قرن ها پیش از شکل گیری نانوایی سنگک پزی و پختن نان سنگک در ایران، در خانه و به دست زنان روستایی و بعضاً شهری پخته می شده و جنبه فراوری خانگی روستایی داشته است.

در شهرهای ایران، به ویژه تهران، پختن انواع نان ها از دوره قاجار به این سو در بازارها معمول بوده و مطبوع ترین و پرطرفدارترین این نان ها هم، نان سنگک، تافتون، لواش و در نیم قرن اخیر نان بربری بوده است. ایرانیان نان را برکت خدا می دانند، زیرا این ماده در برنامه های غذایی آنان نقش بسیار مهمی داشته و دارد. نان، اصلی ترین خوراک سفره ایرانی بوده و در مواقعی خاص به جای بشقاب، قاشق، دستمال و لفاف به کار می رفته است.

دراین باره بخوانید؛ قدیمی ترین شیوه پخت نان در ایران | وقتی پخت سنگک مخصوص شهری ها بود | اشاره هرودوت به نان گندم خوردن کمبوجیه و ایرانیان

گزارش و تصویر: مریم ورشو

تدوین: مسعود ساکی

منبع: همشهری آنلاین

به "ببینید ، قدیمی ترین شیوه پخت نان در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ببینید ، قدیمی ترین شیوه پخت نان در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید