تشخیص سرطان ها در 10 دقیقه

به گزارش مجله کامپیوتر، با روش هایی جدید و نوین در عصر جدید علم پزشکی می توان انواع سرطان را در 10 دقیقه شناسایی کرد.

تشخیص سرطان ها در 10 دقیقه

به گزارش مجله کامپیوتر به نقل از گاردین، حدود هفت سال پیش ، محققان شرکت توالی یابی DNA ایلومینا در ایالات متحده متوجه چیزی عجیب شدند. یک آزمایش خون جدید بر روی 125 هزار مادر باردار انجام شد که به دنبال ناهنجاری های ژنتیکی مانند سندرم داون در جنین خود بودند. این تست ها در 10 مورد سیگنال های بسیار غیر منتظره ای را بازگرداند.

پزشکان متوجه DNA غیرطبیعی غیرطبیعی شدند که از جنین نبود اما حاکی از آن بود که مادران ممکن است سرطان داشته باشد.

الکس آراوانیس مدیر ارشد تحقیق و توسعه ایلومینا می گوید: سرطان های مختلف هرگز مورد تأیید قرار نگرفتند. اما این شواهدی بود که ممکن بود امکان پذیر باشد و واقعا بعدها در بدن این مادران به وجود بیاید.

در سال 2016 ، ایلومینا شرکت انحصاری خود را با حمایت بیش از 1.5 میلیارد دلار بودجه ، از جمله پول های بنیانگذار مایکروسافت بیل گیتس و بنیانگذار آمازون یعنی جف بزوس راه اندازی کرد. هدف این موسسه این تا انواع مختلف سرطان را قبل از علائم ، به وسیله یک آزمایش خون ساده کشف کند. این آزمایش، پلاسمای بدون سلول را برای یافتن قطعاتی از DNA که به اصطلاح در گردش تومور (ctDNA) توسط سلولهای سرطانی شکسته شده است ، پیدا می نماید.

تشخیص زودهنگام سرطان قبل از بروز علائم به این معنی است که بیمار می تواند زودتر مراحل درمانی را آغاز کند و به همین ترتیب احتمال مرگ افراد کم است. در حالی که پزشکان می توانند سرطان پستان ، روده عظیم و ریه را غربالگری کننداکثر انواع بیماری تنها پس از بروز علائم قابل تشخیص است.

اما اکنون تحقیقات نشان داده است که یک آزمایش مبتنی بر خون نسبتاً ساده می تواند شواهدی از سرطان را احتمالا نشان بدهد که ممکن است بعضی از برنامه های غربالگری را بهبود بخشد یا حتی جایگزین آن کند.

جستجوی مبتنی بر ctDNA به دلیل پیشرفت در فن آوری تعیین توالی DNA در سالهای اخیر به پیشنهادی مناسب تبدیل شده است. مزیت ctDNA این است از آنجا که ارتباط مستقیمی با تومور دارد می تواند در شناسایی سرطان بسیار مهم باشد.

تشخیص به موقع یک مشکل سخت تر است. در اوایل ظهور بیماری وقتی تومور کوچک است ، مقدار ctDNA برای تشخیص وجود ندارد. زنانی که در ایلومینا تعیین شد مبتلا به سرطان هستند ، در اواخر مرحله اولیه نبودند.

تا به امروز یک شرکت آزمایش خون مبتنی بر ctDNA برای تشخیص زودهنگام سرطان برنامه ای ارائه داده است به این ترتیب که اپی ژنومیکس آزمایش خود را برای سرطان روده عظیم در سال 2016 بر اساس تشخیص اصلاح بیوشیمیایی یک ژن آغاز کرد.

اما رویایی که تصور می گردد در واقع یک آزمایش ارزان قیمت است؛ آزمایشی که 500 دلار هزینه دارد اما در 10 دقیقه سرطان را حتی بدون اینکه فرد علائمی داشته باشد نشان بدهد.

تحقیقات حاکی از آن است که مطالعات زیادی بر روی این آزمایش صورت گرفته و نشان می دهد واقعا می توان در 10 دقیقه پی به سرطان افراد برد.

سرطان اساساً زمانی آغاز می گردد که DNA سلول طبیعی دچار جهش یا تغییر گردد. از آن مرحله سلول خیلی زیاد تکثیر و یک توده یا تومور سلول غیرطبیعی تشکیل می گردد. بخشی از سلولها به طور مداوم می میرند و مواد ژنتیکی را در جریان خون می ریزند و با مقادیر بیشتری از قطعات DNA حاصل از مرگ سلولهای طبیعی مخلوط می شوند.

برای اولین بار گزارش شد که می توان قطعات DNA منتقل شده از جهش های سرطانی را مشاهده کرد که در اواسط دهه 1990 آزادانه در خون بیماران سرطانی شناور هستند. این یافته ها توجه دنیس لو ، استاد پزشکی و آسیب شناسی شیمیایی در دانشگاه چینی هنگ کنگ را به خود جلب کرد که فکر می کرد نوزادی که در بدن مادر رشد می نماید کمی شبیه سرطان است که در بیمار رشد می نماید!.

منبع: جام جم آنلاین

به "تشخیص سرطان ها در 10 دقیقه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشخیص سرطان ها در 10 دقیقه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید