تصمیم ژاپن برای ساخت نیروگاه همجوشی هسته ای

به گزارش مجله کامپیوتر، ایرنا نوشت: یک شرکت در غرب ژاپن در نظر دارد نخستین نیروگاه آزمایشی را در این کشور برای فراوری برق از همجوشی هسته ای بسازد، زیرا این فناوری به عنوان روش جدیدی برای فراوری انرژی بدون انتشار دی اکسید کربن مورد توجه خاص است.

تصمیم ژاپن برای ساخت نیروگاه همجوشی هسته ای

تاکا ناگائو مدیرعامل شرکت کیوتو فیوژینیرینگ به رسانه کیودو نیوز گفت که این شرکت در نظر دارد این نیروگاه همجوشی هسته ای را ظرف پنج سال آینده به مرحله بهره برداری رساند و قبلا بخشی از بودجه مورد احتیاج آن را تهیه و طراحی نیروگاه را شروع نموده است.

وی اضافه نمود: اگرچه راکتورهای آزمایشی برای اثبات امکان پذیری واکنش همجوشی هسته ای در ژاپن و خارج از آن وجود دارد، اما نیروگاه هایی که به واقع فراوری نیرو کند حتی در سطح جهانی، کمیاب است.

این طرح که تا حدی از سوی یک شرکت سرمایه گذاری تاسیس شده از سوی دانشگاه کیوتو تامین اقتصادی می گردد، در سال 2019 به همت تاگائو و ساتوشی کونیشی استاد موسسه انرژی پیشرفته دانشگاه کیوتو راه اندازی شد.

این شرکت، تجهیزاتی برای راکتورهای همجوشی هسته ای فراوری می نماید که شامل یک دستگاه کلیدی است که گرمای فراوریی در راکتور با دمای بیش از 100 میلیون درجه سانتیگراد را جمع آوری می نماید.

با توجه به سرمایه گذاری چند میلیارد ینی در این پروژه، این طرح تا به امروز 1.3 میلیارد ین از صندوق های سرمایه گذاری جذب نموده است. بعلاوه قرار است برای عملی شدن این طرح از بانک های بزرگ وام گرفته گردد.

به گفته کارشناسان، فراوری برق از همجوشی، انرژی ایجاد شده از ادغام هسته ها را به الکتریسیته تبدیل می نماید. برخلاف فراوری نیروی هسته ای که دربرگیرنده واکنش های زنجیره قابل شکافت است، فرآیند همجوشی، ایمن تر است و مانند نیروگاه های هسته ای، زباله های هسته ای بسیار فعال فراوری نمی نماید.

دولت ژاپن بعلاوه تحقیق و توسعه انرژی همجوشی را به عنوان ابزاری برای تامین انرژی پاک به منظور مقابله با گرمایش جهانی ترویج می دهد.

311311

منبع: خبرآنلاین

به "تصمیم ژاپن برای ساخت نیروگاه همجوشی هسته ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصمیم ژاپن برای ساخت نیروگاه همجوشی هسته ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید