خبرنگاران گزارش می دهد؛ توصیه هایی برای مقابله با حمله مار ها در مناطق سیل زده، نکات بهداشتی که سیل زدگان باید آویزه گوش خود نمایند

به گزارش مجله کامپیوتر، در مناطق سیل زده خطر مارگزیدگی و حمله مار ها وجود دارد اما با رعایت بعضی نکات می توان از حمله مار ها جلوگیری کرد.

خبرنگاران گزارش می دهد؛ توصیه هایی برای مقابله با حمله مار ها در مناطق سیل زده، نکات بهداشتی که سیل زدگان باید آویزه گوش خود نمایند

به گزارش خبرنگار ، چند وقتی است آسمان روی دیگر خود را نشان داده است و بارش شدید باران سیل و سیلاب مهمان ناخوانده ای بود که خانه و کاشانه شماری از هموطنان را ویران کرد و بعضی آواره چادر و پناهگاه شدند.

پس از وقوع سیل خطر بروز بعضی بیماری ها و حمله جانوارانی چون مارها سلاما سیل زدگان راتهدید می نماید و در این میان رعایت نکات بهداشتی و اطلاعات از بعضی دستورالعمل ها می تواند به سلامت سیل زدگان یاری کند.

خطر حمله مارها در مناطق سیل زده

آرزو دهقانی این دانشجوی دکترای سلامت در بلایا و فوریت ها دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به خطر مارگزیدگی پس از وقوع سیل و فروش کردن سطح آب در مناطق سیل زده به سیل زدگان در این زمینه توصیه هایی کرد و اضافه کرد: سیل زدگان هنگام حضور در مناطق سیل زده یا بازگشت به منزل بسیار مراقب باشند زیرا ممکن است با بعضی حیوانات وحشی از جمله جوندگان، مارها یا عنکبوتان، روبرو شوند.

وی با تاکید بر اینکه پس از وقوع سیل مراقب مارها باشید، بیان نمود: در طول سیل مارها نیز خانه خود را از دست می دهند، لذا برای یافتن پناهگاه جدید و غذا به داخل خانه ها، انبارهای ذخیره سازی و دیگر ساختمان ها وارد می شوند و سازه های آسیب دیده و باقی مانده محل مناسبی برای حضور بیشتر مارها محسوب می گردد.

توصیه هایی برای پیشگیری از مارگزیدگی

این دانشجوی دکترای سلامت در بلایا و فوریت ها دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با توصیه های برای پیشگیری از مارگزیدگی به سیل زدگان اظهار کرد: وقتی به بیرون از منزل می روید چکمه های کاری مناسب و دستکش و شلوار بلند برای محافظت از پاهای خود بپوشید و در حین جابجایی یا تمیز کردن منزل و گل و لای، با دقت همه جا را وارسی کنید و مراقب باشید که دست و پایتان را کجا می گذارید.

این دانشجوی دکترای سلامت در بلایا و فوریت ها دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: پس از وقوع سیل در اسرع وقت منزل و ساختمان های خود را از گل و لای و انباشت آب سیلاب پاکسازی کنید و به خاطر داشته باشید که مارها می توانند در آب شنا نمایند.

اگر گرفتار مارگزیدگی شدید این اقدامات را انجام دهید

دهقانی به شرایط روبرو با مار در مناطق سیل زده اشاره نمود و گفت: اگر یک مار را دیدید، به آرامی به عقب برگردید و اجازه دهید آن مار راه خود را ادامه دهد و چیزی به سمتش پرت یا آن را لمس نکنید و وقتی در داخل خانه منزل هستید و ماری مشاهده کردید نگران نباشید اگر وضعیت بسیار خطرناک است با 125 تماس بگیرید.

وی به اقدامات اورژانسی پس از مارگزیدگی پس از وقوع سیل اظهار کرد: اگر دچار مار گزیدگی شدید پوست اطراف محل گزیدگی را نشویید و آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید و با اورژانس 115 تماس بگیرید، تا رسیدن نیروهای اورژانس بنشینید و یا دراز بکشید و عضو دچار گزیدگی را پایین تر از سطح قلب قرار دهید و روی محل گزیدگی یک پارچه تمیز بیندازید.

این دانشجوی دکترای سلامت در بلایا و فوریت ها دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توصیه کرد: اگر می توانید شکاف کوچکی در محل گزیدگی ایجاد کنید و با مکیدن و تف کردن آن سم را از آن قسمت خارج کنید.

نکات بهداشتی دهان و دندان به سیل زدگان

این دانشجوی دکترای سلامت در بلایا و فوریت ها دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه بهداشت دهان و دندان یکی از بخش های نادیده گرفته شده در بحران هایی چون سیل است، اظهار کرد: خدمات بهداشت دهان و دندان یکی از خدمات پزشکی مورد احتیاج مواقع بحرانی است اما به نظر می رسد تاکنون خیلی به این مسئله پرداخته نشده است.

وی با اشاره به آمار پوسیدگی دندان در ایران بیان نمود: بر طبق آمار وزارت بهداشت شاخص پوسیدگی دندان در کشور ما برای افراد 12 ساله 2.09 بوده است به طوری که 83 درصد این پوسیدگی مربوط به دندان های پوسیده بچه های 12 ساله است.

این دانشجوی دکترای سلامت در بلایا و فوریت ها دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توضیح داد: در واقع هر بچه 12 ساله ایرانی 2 دندان پوسیده در دهان خود دارد که در 15 سالگی این عدد به 3.2 افزایش پیدا می نماید و تا سن 35 تا 45 سالگی ما شاهد 13 دندان خراب در دهان این قبیل افراد هستیم.

راهکارهایی برای حفظ سلامت دندان ها پس از وقوع سیل

دهقانی با تاکید بر رعایت بهداشت دهان و دندان در مناطق سیل زده اظهار کرد: رعایت بهداشت دهان و دندان در بلایا بسیار با اهمیت و از سوی دیگر با توجه شرایط موجود بسیار سخت است.

این دانشجوی دکترای سلامت در بلایا و فوریت ها دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به توصیه های بهداشتی دهان و دندان به سیل زدگان گفت: همه گروه های سنی باید شب و صبح مسواک بزنند و از نکات مهم رعایت بهداشت دهان و دندان در سیل این است که حتما با آب تمیز و پاک مسواک زده گردد مثل آب معدنی ،آب جوشیده سرد شده و یا آبی که مورد تایید مسئولین در منطقه است.

دهقانی تاکید نمود: حتی شستن مسواک هم باید با آب تمیز صورت بگیرد، همچنین پیشنهاد می گردد برای تمیز کردن دندان ها از نخ دندان استفاده گردد و در این مدت با حداقل رساندن مصرف مواد قندی می توان به سلامت دهان و دندان یاری کرد یا بعد از مصرف مواد قندی حتی با آب خالی دهان شسته گردد.

این دانشجوی دکترای سلامت در بلایا و فوریت ها دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به شرایط سخت بعضی سیل زدگان توصیه کرد: سیل زدگان اگر مسواک در دسترس نداشتند دستمال اندکی زبر یا حتی دستمال کاغذی را دور انگشت خود بپیچند و آن را کمی نمناک و دندانهایشان را با آن را نمی نمایند، اضافه کرد بر این محلول آب و نمک هم برای شستن دهان می تواند موثر باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "خبرنگاران گزارش می دهد؛ توصیه هایی برای مقابله با حمله مار ها در مناطق سیل زده، نکات بهداشتی که سیل زدگان باید آویزه گوش خود نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران گزارش می دهد؛ توصیه هایی برای مقابله با حمله مار ها در مناطق سیل زده، نکات بهداشتی که سیل زدگان باید آویزه گوش خود نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید