دستورپخت کروک موسیو و کروک مادام: نان تُست و سس مخصوص با پنیر گودا

به گزارش مجله کامپیوتر، داستانی هست که کشف کروک موسیو را به چند کارگر فرانسوی نسبت می دهد، آنها دَله های فلزی غذاشان را کنار یک رادیاتور می گذاشتند. وقتی برای ناهار سر میز می رفتند، ساندویچ های ژامبون و پنیر شان در اثر گرما آب شده بود. مابقی افسانه های تاریخی است. از بین تمام معماهای پیدایش غذا در جهان، این یکی از بدترین آنها است. آیا واقعا باید باور کنیم که یک اتفاق مانند این باعث شده نوابغ آشپز فرانسه بفهمند که ترکیب ژامبون و پنیر داغ چقدر عالی می گردد؟

دستورپخت کروک موسیو و کروک مادام: نان تُست و سس مخصوص با پنیر گودا

البته اتفاقات عجیب تر از این هم در تاریخ اتفاق افتاده. شاید عجیب ترین مورد در این داستان این باشد که کروک موسیو را هم می گردد بد پخت، چیزی که اصلا باور کردنی نیست! واقعا چه جور آدمی می تواند راهی برای خراب کردن غذای به این سادگی پیدا کند؟ برخی ها این غذا را سفت مثل آجر و به کلفتی کتاب های آشپزی درست می نمایند، و اینها کافی است که آدم میز غذا را ترک کند چون نه می گردد غذا را راحت با یک دست برداشت، نه می گردد آن را نصف کرد. خوردن یک کروک بدپخت فقط باعث صدمه به دندان و فک آدم می گردد.

سه نصیحت مهم برای پختن یک کروک خوب وجود دارد:

  • رعایت نسبت محتویات به نان
  • تُردی مطبوع زیر دندان
  • حفظ حالت چسبناکی

اوه، یادمان رفت. مورد چهارمی هم هست: حالت کَره ای. یک کروک خوب بایستی حتما کره ای باشد.

مواد لازم کروک موسیو

  • 6 قاشق غذاخوری (80 گرم) کره، و میزانی بیشتر
  • 1.5 قاشق غذاخوری آرد
  • 1 پیمانه شیر
  • 170 گرم پنیر گودا رنده شده
  • نمک و فلفل سیاه تازه
  • 8 برش نان تُست با کیفیت
  • 230 گرم ژامبون (8 برش)
  • 4 قاشق چای خوری سس خردل

و برای تبدیل به کروک مادام:

  • 4 تخم مرغ بزرگ
  • 2 قاشق غذاخوری کره
  • نمک

طرز تهیه

1. دمای اجاق را روی 175 درجه سلسیوس قرار دهید و بگذارید گرم گردد. در یک تابه 1.5 قاشق غذاخوری کره همراه با آرد بریزید و روی شعله میانه-یا-زیاد قرار دهید تا زمانی که کره آب گردد و با آرد تشکیل خمیر دهد. سپس به پختن و تکان دادن ادامه دهید تا زمانی که بوی آرد از بین برود، حدود 1 دقیقه و نه بیشتر. حالا شیر را روی این خمیر بریزید، هم بزنید تا به آرامی قُل بزند و غلیظ گردد. دما را پایین آورید و به پخت و هم زدن ادامه تا زمانی که غلظت سس به حد مناسب برسد و دیگر شل نباشد، این نیز 3-4 دقیقه دیگر. حالا باید 120 گرم از پنیر را داخل این سس بریزید. پنیر فقط باید نرم گردد، پس نباید تابه را ثابت روی شعله گذاشت. آن را مرتب از روی شعله بردارید تا ضمن اینکه پنیر به خوبی ذوب می گردد، هیچ حبابی هم نزند. با فلفل و نمک به این سس گودا طعم بدهید و آن را گرم نگه دارید.

2. جداگانه در یک تابه بزرگ به جای مانده کره را گرم کنید و پشت وروی همه نان ها را روی شعله میانه برشته و طلایی کنید، هر طرف بیش از 2 دقیقه طول نمی کشد؛ در صورت احتیاج از کره بیشتری بهره ببرید و مراقب باشید شعله به طور یکسان به همه جای تابه برسد.

3. سپس نان ها را به روی یک تخته منتقل کنید. روی نیمی از آنها ژامبون بگذارید، میزان کافی از سس گودا (بند 1) روی ژامبون ها پخش کنید، و میزانی از پنیر به جای مانده را هم روی آن بگذارید. با خردل نان های دست نخورده را آغشته کنید و سپس آنها را روی نان های ژامبون دار بگذارید تا ساندویچ تشکیل گردد. کمی دیگر سس گودا روی هر ساندویچ بمالید و در صورت تمایل میزانی پنیر اضافه روی آنها بریزید.

4. ساندویچ ها را به یک تابه یا سینی پخت منتقل کنید و داخل اجاق بگذارید تا پنیرشان کاملا آب گردد و به همه جای نان ها نفوذ کند. در صورت احتیاج می توانید شعل بالایی اجاق را هم روشن کنید تا کامل روی ساندویچ ها را هم ترد گردد، اما مراقب شدت شعله باشید. بعد از حدود 2-3 دقیقه غذای شما آماده و قابل سرو است.

اگر می خواهید غذای شما پرمایه تر گردد، باید آن را از موسیو به مادام تبدیل کنید.

تبدیل به کروک مادام

5. در صورتی که خواستید کروک موسیو را به کروک مادام تبدیل کنید، همزمان با قرار دادن ساندویچ ها در اجاق، در یک تابه بزرگ کره آب کنید و 4 تخم مرغ بشکنید، حتما از هم جدا بمانند. آنها را س دقیقه بپزید طوری که سفیده شان ثابت گردد. سپس درب تابه را بگذارید و به پختن ادامه دهید تا زرده ها هم ثابت شوند، این هم 1 دقیقه دیگر؛ مراقب باشید که بیش از حد آنها را نپزید، نمی خواهیم زرده ها کاملا سفت شوند، فقط می خواهیم اندکی خودشان را بگیرند. روی آنها نمک بریزید و تابه را از روی شعله بردارید.

6. وقتی ساندویچ ها را از اجاق خارج کردید، با یک کفگیر نازک روی هر ساندویچ یک تخم مرغ بگذارید. کروک مادام های شما آماده سرو هستند.

منبع: کتاب کاله

به "دستورپخت کروک موسیو و کروک مادام: نان تُست و سس مخصوص با پنیر گودا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستورپخت کروک موسیو و کروک مادام: نان تُست و سس مخصوص با پنیر گودا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید