شکاف طبقاتی در مرز هشدار!

به گزارش مجله کامپیوتر، بخش کوچکی از جمعیت ایران یعنی حدود هشت درصد ایرانی ها، ثروتمند هستند. نکته درخور توجه آنکه ثروت ثروتمندان ایرانی با رشد خیره کننده افزایش یافته است و در مقابل جمعیت فقیر ایران در عرض سه سال دو برابر شده است.

شکاف طبقاتی در مرز هشدار!

به گزارش مجله کامپیوتر، داده های پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان که تنها جمعیت یارانه بگیران را رصد می نماید، گزارش داده است 77 میلیون و 400 هزار ایرانی یارانه دریافت می نمایند و از این جمعیت 35 درصد فقیر، 57 درصد جزء طبقه میانه و 8 درصد از طبقه برخوردار و ثروتمند محسوب می شوند.

چرا شکاف طبقاتی پیدا نموده است؟

وحید شقاقی شهری کارشناس مسائل مالی در تبادل نظر با مجله کامپیوتر با اشاره به اینکه شکاف طبقاتی به وجود آمده در جامعه ایرانی ناشی از توزیع ناعادلانه ثروت در کشور است، اظهارداشت: طی پنجاه سال اخیر اقتصاد ایران متکی به درآمد های نفت بوده، به طوری که کشورمان بیش از 1.5 تریلیون دلار نفت فروخته، این در حالی است که اگر بخشی از این ثروت سرمایه گذاری بهینه بر روی آن انجام می شد، الان در صندوق ثروت ایرانیان بیش از 3 تریلیون دلار منابع ارزی انباشته شده بود.

وی افزود: در حال حاضر ساختار مالی در کشور متکی به درآمد های نفت بوده، اما متاسفانه در بازتوزیع این ثروت عادلانه عمل ننموده ایم، در این رابطه امروز بیش از 30 درصد از خانوار های کشور زیر خط فقر هستند، که عملا جمعیتی قابل توجهی را شامل می شوند.

شقاقی گفت: این شکاف طبقاتی به نوعی در آمار و ارقام منعکس شده به طوری که در ابتدای اوائل دهه 90 ضریب جینی حدود 36 بوده، اما الان شاخص افزایش پیدا نموده و در حال حاضر 41.5 است و در صورتی که مرز 45 را رد کند، به نوعی به مرز هشدار را رد خواهد نمود، در چنین شرایطی جامعه دو قطبی خواهد شد، که نتیجه آن یک اقلیت ثروتمند و یک اکثریت فقیر خواهد بود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه عدم بازتوزیع عادلانه ثروت در کشور ناشی از کژ کارکردی سه نظام مالی در کشور است، افزود: نظام های مالیاتی، بانکی و یارانه ای با مسائل بسیار زیادی روبرو هستند و به نوعی نتوانسته اند، به درستی عمل نمایند، که نتیجه آن نیز امروز این است که شکاف طبقاتی در جامعه ایران هر روز بیشتر می گردد به نوعی هر سه نظام در خدمت ثروتمندان بوده اند و با توجه به ساختار تورم زا در اقتصاد ایران و عملکرد این سه نظام ثروتمندان روز به روز بر دارایی های خود می افزایند، در حالیکه قشر نیازمند جامعه هر روز در شرایط سخت تری قرار می گیرد.

وی ادامه داد: میانه تورم در ایران طی یک دهه اخیر حدود 24 درصد بوده، در حالیکه در سه سال اخیر این رقم به 34 درصد افزایش پیدانموده، در چنین شرایطی افراد ثروتمند از نظام بانکی تسهیلات با نرخ 18 درصدی دریافت می نماید، در حالیکه در حال حاضر نرخ تورم دو برابر این رقم است، با توجه به این موضوع، این افراد به علت نفوذ و رانتی که دارند در نظام بانکی، سود سرشاری را از اخذ وام می برند، با توجه به اختلاف نرخ تسهیلات با نرخ تورمی که در اقتصاد کشور وجود دارد.

شقاقی توضیح داد: درحالی که مردم عادی از چنین امکانی برخوردار نیستند، بنابراین هرقدر که تورم افزایش پیدا کند، ثروت اغنیا افزایش پیدا می نماید، از سوی دیگر نظام یارانه ای نیز در خدمت ثروتمندان است، به طوریکه ماهیانه حدود 230 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان انرژی در کشور توزیع می گردد که بخش عمده ای از این یارانه به جیب ثروتمندان می رود، زیرا آن ها مصرف بیشتری دارند.

این اقتصاددان توضیح داد: نظام مالیاتی نیز به هیچ عنوان نتوانسته به وظایف خود عمل کند، در حال حاضر در کشور پایه های مالیاتی نظیر مالیات بر مجموع ثروت، مالیات بر درآمد سرمایه، مالیات بر مصرف کالا های لوکس و...، در کشور وجود ندارد و هر زمانیکه که قرار است این پایه های مالیاتی اجرایی گردد، قشر ثروتمند وغنی با توجه به نفوذی که دارند، مانع از این کار می شوند.

وی گفت: باید این سه نظام با اصلاحات اساسی و ساختاری روبرو شوند، تا بازتوزیع ثروت در کشور عادلانه گردد، در غیر این صورت شکاف طبقاتی باز هم عمیقتر خواهد شد، از سویی اگر در آینده ضریب جینی از مرز 45 عبور کند، جامعه دوقطبی خواهد شد که بیش از 90 درصد مردم نیازمند خواهند بود و در مقابل 10 درصد از جامعه ثروت بسیار هنگفتی خواهند داشت.

شقاقی با تاکید بر اینکه برای تغییر این شرایط باید ساختار های مالی در کشور با اصلاحات اساسی روبرو شوند، گفت: یکی از این اصلاحات، رسیدگی به اوضاع ارز 4200 تومانی است، در این زمینه طی چند سالی که دلار 4200 تومانی توزیع شده، بین 300 تا 400 هزار میلیارد تومان توزیع رانت انجام شده، که این منابع در اختیار یک اقلیت 10 هزار نفری قرار گرفته، در حالیکه عموم مردم از این منابع ارزی به هیچ عنوان بهره ای نبرده اند، بنابراین باید این شرایط هر چه زودتر اصلاح گردد.

منبع: فرارو

به "شکاف طبقاتی در مرز هشدار!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکاف طبقاتی در مرز هشدار!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید