متقاضیان مسکن دولتی بر سر دو راهی

به گزارش مجله کامپیوتر، بعضی از متقاضیان مسکن دولتی وارد مرحله ثبت نام حضوری شده اند، اما در این مراجعه حضوری با نبود اطلاعات و یک تعهدنامه پرریسک از سوی ثبت نام کنندگان غافل گیر شده اند. عدم اطلاع رسانی در مورد جزئیات مسکن دولتی موجب شده که آنها در برزخ تکمیل فرایند ثبت نام یا انصراف از طرح قرار بگیرند.

متقاضیان مسکن دولتی بر سر دو راهی

به نقل از دنیای اقتصاد، در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی برای واجدین شرایط مسکن دولتی پیامک تایید ارسال می نماید و از آنها می خواهد که به صورت حضوری مدارک خود را به دفتر پیشخوان دولت تحویل دهند.

مشمولانی که مراجعه حضوری داشته اند با نبود اطلاعات درباره قیمت نهایی، محل ساخت و زمان تحویل واحدها روبرو شده اند. چهار سند وجود دارد که نشان دهنده راستا بی راهه تامین مسکن مقرون به صرفه قیمت از راستا خانه سازی دولتی است.

مسکن مهر

قرار بود واحدهای مسکونی این طرح دو ساله ساخته سود اما میانگین 10 سال زمان برد. در این مدت متقاضیان با چند مرحله افزایش هزینه ساخت روبرو شدند و مبلغ وام نیز زیاد شد.

دیوان محاسبات

براساس گزارش دیوان محاسبات پروژه مسکن ملی در دو سال با 12 درصد پیشرفت فیزیکی شکست خورده است. این موضوع نشان می دهد که سیاست خانه سازی دولتی و جایگزینی دولت با بازیگر اصلی حوزه ساخت مسکن شکست می خورد.

کارنامه بانکی

به گفته بانک مسکن از کل واحدهای پیش بینی شده برای این طرح فقط 31 هزار واحد مسکونی به مرحله انعقاد قرارداد برای دریافت تسهیلات رسیده اند. این آمار نشان می دهد پیشرفت فیزیکی این طرح هشت درصد بوده که کمتر از آمار دیوان محاسبات کشور است.

بنا به این گزارش سیاست گذاری مقطعی موجب بلاتکلیفی دستگاه ها اجرایی و مردم شده است، بعلاوه در بسیاری از استان ها هیچ گونه منابع اقتصادی دولتی تخصیص نیافته است و هزینه ساخت، صرفا به وسیله آورده خود متقاضی و تسهیلات بانکی تامین شده است. ردپای همه این مسائل در طرح تازه نیز دیده می گردد.

روایت متقاضیان از مراجعه حضوری

مشمولان می گویند که به سه سوال قیمت نهایی، محل ساخت وزمان تحویل واحدها پاسخ داده نمی گردد و ثبت نام نمایندگان نیز از نامعین بودن این اطلاعات خبر می دهند.

بیشتر متقاضیان مسکن دولتی از قشر کم عایدی هستند و عدم اطلاع رسانی در این خصوص موجب شده که آنها در برزخ تکمیل فرایند ثبت نام یا انصراف از طرح قرار بگیرند.

معین نیست که این افراد در چه زمانی باید چه مبلغی را پرداخت نمایند. جای گیری این واحدهای مسکونی نیز معین نیست. بعلاوه در مورد تعداد طبقات و تراکم جمعیتی هم اطلاعاتی داده نشده است.

خالی فروشی مسکن دولتی

در حالی دولت جزئیات واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن را اعلام نمی نماید که حتی در پرریسک ترین شکل پیش خرید سه اطلاعات مهم از جمله قیمت ساخت، محل دقیق اجرای پروژه و زمان تحویل به پیش خریدار گفته می گردد.

نظر کارشناسان این است که دولت نباید جایگزین بازیگر اصلی بازار ساخت وساز یعنی بخش خصوصی گردد. چرا که تجربه کافی ندارد و دچار خطا می گردد. از جمله خطاهایی که ممکن است رخ دهد خطر پیش فروش وارونه و خالی سازی به جای خانه سازی است.

بعلاوه سازندگان و سرمایه گذاران می توانند هزینه ساخت را تخمین بزنند؛ اما دولت در ابتدا نمی تواند هزینه ساخت، زمان و مقدار آورده متقاضیان را متناسب با پیشرفت فیزیکی پروژه ها تخمین بزند.

تبعات بی راهه سیاست گذاری در بازار مسکن

خالی فروش و پیش فروش غیرطبیعی تبعات بی راهه سیاست گذاری در بازار مسکن است. متقاضیانی که به صورت حضوری مراجعه نموده اند می گویند که متولیان ثبت نام حضوری از آنها یک تعهدنامه به توضیح اینجانب ضمن اعلام توانایی اقتصادی پرداخت سهم آورده و اقساط تسهیلات بانکی، متعهد می شوم که مبلغ آورده اولیه و سایر مبالغ مربوط به سهم آورده را در هر مرحله و در مهلت معین شده پرداخت کنم می خواهند.

این تعهدنامه از آنجایی که زمان و مقدار پرداخت معین نشده پرریسک است. این غافلگیری ها موجب سرخوردگی، دلسردی و انصراف متقاضیان می گردد و در نهایت شکست کامل سیاست خانه سازی دولتی را به همراه دارد.

منبع: بلاگ دیوار

به "متقاضیان مسکن دولتی بر سر دو راهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متقاضیان مسکن دولتی بر سر دو راهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید