محققان با استفاده از سم، نانوزیست حسگر ساختند

به گزارش مجله کامپیوتر، دانشمندان دریافته اند که با استفاده از منافذ ایجاد شده در اثر آئرولیسین و مهندسی ژنتیک آن ها می توان از آن به عنوان یک حسگر با قدرت تفکیک بالا برای تشخیص DNA و پروتئین استفاده کرد.

محققان با استفاده از سم، نانوزیست حسگر ساختند

به گزارش گروه فناوری مجله کامپیوتر، بعضی از انواع باکتری ها توانایی سوراخ کردن سلول های دیگر را دارند، آن ها این کار را با آزاد کردن پروتئین تخصصی به نام PFTs انجام می دهند که روی غشا سلول می چسبد و یک کانال شبیه به لوله روی آن ایجاد می نماید. با استفاده از این سوراخ ایجاد شده، باکتری می تواند سلول هدف را نابود کند.

با این حال، PFTs بیشتر از عفونت باکتریایی توجه دانشمندان را جلب نموده است. منافذ نانویی ایجاد شده را می توان برای حسگری مولکولی استفاده کرد و از آن برای ساخت زیست حسگر به کار برد.

در حال حاضر، استفاده از نانوحفره برای توالی یابی DNA و RNA یک فناوری رایج و شناخته شده محسوب می گردد به طوری که در آن با اعمال ولتاژی، رشته موردنظر از نانوحفره عبور نموده و سیگنالی ایجاد می گردد و به وسیله این سیگنال، توالی یابی صورت می گیرد.

پژوهشگران EPFL به رهبری ماتئو دال پرو مقاله ای به چاپ رساندند که در آن روی یک نوع از این PFT ها تحقیق شده تا از آن برای حسگری پیچیده تر نظیر توالی یابی پروتئینی استفاده گردد.

این سم آئرولیتین نام دارد که توسط باکتری Aeromonas hydrofila فراوری می گردد.

یکی از مهم ترین مزایای این سم آن است که منافذ بسیار باریکی ایجاد می نماید که می تواند مولکول ها را با قدرت تفکیک بالا شناسایی کند.

پژوهشگران ابتدا از مدل ساختاری آئرولیسین برای آنالیز ساختار آن با استفاده از مدل سازی کامپیوتری استفاده کردند. این مدل به دانشمندان یاری می نماید تا درک بهتری از چگونگی اسید های آمینه این پروتئین بر عملکرد آن به دست آورند. در نتیجه محققان دریافتند که چه چیزی باعث ایجاد رابطه میان ساختار و عملکرد آئرولیسین می گردد.

محققان این پروژه معتقدند که با استفاده از این نانوحفره ها می توان حسگر هایی برای شناسایی مولکول های مختلف طراحی و فراوری کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "محققان با استفاده از سم، نانوزیست حسگر ساختند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محققان با استفاده از سم، نانوزیست حسگر ساختند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید