محله بستکیه، میراث ایرانی ها برای دبی

به گزارش مجله کامپیوتر، محله بستکیه دبی

این روزها همه درباره دبی و رشد و توسعه حیرت آور آن صحبت می نمایند اما ما معمولا تاریخ و سنت دبی و امارات را نادید ه می گیریم، دبی با آسمان خراش ها، هتل ها، تفریحات و امکانات لوکس خود در فکر همه ما شهری مدرن است اما در همین شهر مدرن می توانیم روستایی تاریخی و زیبا را پیدا کنیم که با بازدید از آن و تماشای خانه های قدیمی و کوچه های کاهگلی تنگ و باریک آن به گذشته ها سفر کنیم، به گذشته هایی دور که هنوز دبی مدرن شکل نگرفته بود و بیشتر مردم در همین دهکده ساکن بودند، می خواهیم درباره محله بستکیه حرف بزنیم با خبرنگاران همراه باشید.

محله بستکیه، میراث ایرانی ها برای دبی

شکل گیری بستکیه

دهکده البستکیه در امتداد خور دبی واقع شده است و قلعه الفهیدی یکی از قدیمی ترین مکان های مسکونی در دبی است، البستکیه در دهه 1690 ساخته شد، در آن موقع 60 خانه در آن وجود داشت که صاحب همه آن ها یک بازگان ایرانی پولدار بود، کوچه های قدیمی و بادگیرها برای جدا کردن خانه ها از همدیگر استفاده می شدند. با این حال از وقتی که نفت در این ناحیه کشف شد همه این چیزها تغییر کرد و بیشتر خانواده ها به شهر نو و مدرن دبی نقل مکان کردند.

بادگیرهای سنتی دبی

خانه های بستکیه برای اینکه از گرما و دمای بیرون در امان باشند و خنک بمانند از بادگیرهای سنتی استفاده می کردند، بادگیر یک بنای سنتی ایرانی است که باعث تهویه طبیعی و راه انداختن بادهای خنک در ساختمان می گردد. این برج ها با طراحی های مختلف در کشورهای زیادی استفاد می شدند، بادگیرهایی که در این شهر مورد استفاده قرار میگرفت در بالای پشت بام خانه ها ساخته می شدند و از هر چهار جهت باز بودند، این برج ها باد را گیر می انداختند و به وسیله میله های باریک آن را به فضا داخلی خانه ها راهنمایی می کردند.

نجات بستکیه

در دهه 1970 نیمی از دهکده بستکیه نابود شد تا جای بیشتری برای توسعه مجتمع اداری نو ایجاد گردد، بعد از آن، از خانه هایی که در بقیه قسمت های دهکده بودند به عنوان انباری برای کارگرانی استفاده می شد که از کشورهای مختلف به این شهر آمده بودند. در سال 1989، شهرداری برنامه ای تنظیم کرد تا قسمت های به جای مانده بستکیه را ازبین ببرد. در آن موقع رینر آتر که یک معمار انگلیسی بود به این محل آمد و نوسازی های زیادی را در خانه ای که در آن زندگی می کرد ایجاد کرد. او یک کمپینی راه انداخت تا این محل را حفظ کند و نامه ای به شاهزاده چارلز که قرار بود در آن سال به دبی برود نوشت. وقتی شاهزاده چارلز به این محل آمد از او درخواست شد که از محله بستکیه تماشا کند و همه قسمت های آن را با رینر آتر آنالیز کند. در آن بازدید، شاهزاده پیشنهاد داد که این محل باید حفظ گردد و از آن موقع طرح نابودی این روستای زیبا کنسل شد. در سال 2005 طرحی برای بازسازی خانه ها و کوچه های قدیمی آن به وسیله شهرداری دبی اجرا شد، به همه گردشگران پیشنهاد می دهیم که حتما در سفر خود به دبی از این محل تاریخی و زیبا تماشا نمایند.

منبع: flashydubai.com

منبع: الی گشت

به "محله بستکیه، میراث ایرانی ها برای دبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محله بستکیه، میراث ایرانی ها برای دبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید